Forum > Geluid

Live band versterken

(70 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-11-2004 23:53
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 23-11-2004 23:59

T-nuzz schreef:

Het gaat om cafés!
Ligt aan de grote van het café, in veel cafe's heb ik het volledige rattaplan opgesteld.

7 mans formatie a la Joe cocker blazers, gitaar, bas, toetsenist zanger, achtergrond zangeressen drums volledig uitversterkt etc.

Het hoeft niet hard, maar er gaat alles boven een "blote konten" geluid. Een floortom niet uitversterkt betekend al gauw een "gat" in je geluid.

Van een te kleine mixer zal hij gauw spijt krijgen natuurlijk helemaal als er toch nog drums toegevoegd moeten worden.

Ik heb overigens nog wel een leuke D&R 400 20 kanaals (of 16/4)in case staan voor weinig.

Martin.
kvm entertainment
T-nuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
Berichten: 52
23-11-2004 23:59
Daar heb je gelijk in, maar het gaat om een onervaren mixer. Zou het dus liever bij "less is more" houden. Een tom zonder gate klinkt ook voor geen meter!

Sowieso vind ik dat wanneer de zaaltjes echt een serieuze omvang hebben dat je beter een goede mixer in de arm kunt nemen.
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-11-2004 00:09

T-nuzz schreef:

Een tom zonder gate klinkt ook voor geen meter!
Remo pinstripe o.i.d. niet te strak gespannen (liefst slap) klinkt zonder gate goed.(het hoeft niet persé op studio opname niveau) Het grote probleem is helaas vaak dat menig drummer zijn drumstel niet kan afstellen. Bovendien klinken vaak volledig afgeplakte vellen als een dode pier.
Sowieso vind ik dat wanneer de zaaltjes echt een serieuze omvang hebben dat je beter een goede mixer in de arm kunt nemen.
Dat is inderdaad waar, alleen domweg schuiven is er niet bij, (maar dat had ik reeds eerder vermeld)
Geluids verhuur is heel wat anders als DJ werk.
Je moet als mixer gehoormatig duidelijk ieder instrument eruit kunnen pakken. Tevens moet je kennis van het gebruikte geluidsspectrum van ieder instrument hoog zijn. (Dit voorkomt dat het geluid één grote brei wordt, en je zorgt er dus voor dat instrumenten (en zang) elkaar niet "in de weg" zitten.

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 9491
24-11-2004 00:34
en vergeet ook niet dat je een kanp stereo beeld moet kunnen neerzetten,
en vergeet ook niet dat de geluidsman uiteindelijk de "sound" van een band bepaald.

En mijn ervaring is dat er heeeeel veel verhuurders en mixers zijn die er geen snars van kunnen.
Er zit er hier in de buurt een mooi voorbeeld van,
barst van de spullen, kan hele stadions versterken, maar ik vind de mix die hij maakt meestal totaal ruk.
Zangers worden meestal ondergesneeuwd door de percussie (ik denk dat hij een beetje drumgek is) en zangeressen hoor je helemaal niet meer tenzij ze echt gaan schreeuwen....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 9491
24-11-2004 00:43
Dit is bijveeorbeeld wel een goede mixer:
www.marktplaats.com/markt/muziek/mengpanelen/21657.htm?ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%2Fmengpanelen.htm

Let wel, ik weet natuurlijk niet in wat voor staat hij is....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-11-2004 00:45
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 24-11-2004 00:53

Tom schreef:

En mijn ervaring is dat er heeeeel veel verhuurders en mixers zijn die er geen snars van kunnen.
Dat klopt,Als verhuurder maak je ook veel mee, mixer van herman van boeien kwam binnen, moest en zou mixen, eerst de master op 0DB en binnen 5minuten de zaal volledig leeg. Set van 2x 1200watt in een ruimte van 5x8mtr.
van Boeien zelf ik ook zo doof als ... 2x 400watt naast zijn oren op stands 15" 2 weg vol open, en nog vragen of het harder kan, geen wonder de pa kaatste het geluid terug omdat het schandalig hard stond.

Sommige bands komen met eigen geluidsman, die moet en zal mixen die weet immers alles.

Todat ze de volledig digitale mixer zien sneaky :V
Eerst even laten stoeien, waar zit de basknop? Basknop??? Die heb ik niet, toonregeling is over het gehele spectrum. en kort daarna.. Uhhh doet u het geluid toch maar. Tja, bij dit soort vragen ben ik ineens ook vergeten hoe de tafel werkt sneaky :V

Martin.
kvm entertainment
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
24-11-2004 00:45
Mijn eerste reactie is: NIET aan beginnen!

Nouja, wel aan beginnen, maar niet alleen.

Hoe goed je je apparatuur ook voorelkaar mag hebben, wat voor prachtig speelgoed er ook tot je beschikking staat: het is allemaal op slag WAARDELOOS als 'iets' gaat rondzingen. Het ontbreekt je aan de ervaring te horen waar het weg komt, wat het is, wat de oorzaak kan zijn, hoe je dit snel oplost. En voor je het weet besluit je om de hele mik maar uit te zetten omdat je bezoekers al 5 min een oorverdovende piep om de oren geslingerd krijgen.

En dan ben je nog niet eens toegekomen aan het vinden van de juiste mix, het plaatsen van instrumenten qua stereobeeld, de band zelf voorzien van een goed monitorgeluid..

Geloof me, zonder ervaing ben je nergens. Ik heb het zelf meegemaakt, en maak het ook nog elke keer weer mee. 'Werk' nu dik 2 jaar als geluidsman van een band, en als ik op 10% van het leerproces zit is het al heel wat.

Je moet het gewoon hebben van mensen met ervaring, die snel kunnen ingrijpen, tot in de kleinste details weten hoe je iets het beste uitmixt; en er vooral het gevoel voor hebben kunnen ontwikkelen. En dat is een proces waar je jaren over doet!

Onderschat de locatie ook niet.. de accoustiek van een grote zaal is soms een stuk 'makkelijker' dan een klein cafétje, waar alles weerkaatst, echo's geeft, noodgedwongen (te) dicht opelkaar staat...

Ga er dus niet alleen voor staan, zorg dat je hulp krijgt van ervaren, professionele mensen.

Want op de avond zelf héb je geen keuze meer. Dan moet het staan!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-11-2004 01:04

massive schreef:

Hoe goed je je apparatuur ook voorelkaar mag hebben, wat voor prachtig speelgoed er ook tot je beschikking staat: het is allemaal op slag WAARDELOOS als 'iets' gaat rondzingen. Het ontbreekt je aan de ervaring te horen waar het weg komt, wat het is, wat de oorzaak kan zijn, hoe je dit snel oplost. En voor je het weet besluit je om de hele mik maar uit te zetten omdat je bezoekers al 5 min een oorverdovende piep om de oren geslingerd krijgen.
Rondzingen heb ik eerlijk gezegt nog nooit last van gehad maar ik doe dan ook het werk meer dan 25jaar.
(zonder feedback killers o.i.d.)
Ben begonnen als monitor mixer en juist dan leer je hoe je moet luisteren. Een goede monitormix (plm 3 of 4 aparte groepen, soms meer) is vele malen moeilijker dan een zaalmix. Wel is het zo dat met een kwalitatief goede mixer het veel makkelijker gaat.

Nu sta ik regelmatig (in het hoogseizoen)als mixer met beroeps orkesten te draaien, makkelijk, hoef geen geluid mee te nemen en niet op te bouwen of af te breken.
Vaak sets van 3x 3 kwartier. Merendeel is volledig digitaal in ear monitor reeds ingesteld, dus kwa monitor hoef je niets meer te doen.

Martin.
kvm entertainment
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
24-11-2004 08:28
Jij hebt dan ook de 'luxe' dat er uberhaupt een aparte monitormixer is, dit zal de OP niet hebben vrees ik.

En vanuit de zaal monitor- + FOH-mix regelen is wat ik in gedachten had bij mijn verhaal.
T-nuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
Berichten: 52
24-11-2004 09:32
Jij hebt dan ook de 'luxe' dat er uberhaupt een aparte monitormixer is, dit zal de OP niet hebben vrees ik.
Dat lijkt me idd ook het geval.
Sommige bands komen met eigen geluidsman, die moet en zal mixen die weet immers alles.

Todat ze de volledig digitale mixer zien
Zoals Tom al heeft aangegeven:
vergeet ook niet dat de geluidsman uiteindelijk de "sound" van een band bepaald
DAT is vaak de reden waarom een bepaalde band zijn eigen mixer meeneemt. Wanneer je dat van tevoren weet zorg je ervoor dat er een gebruiksvriendelijke mixer staat. Een digitale mixer valt daar naar mijn mening zeker niet onder. Tenzij het om een tapeact gaat, maar voor volledige bands is er nog weinig draagvlak voor digitale tafels. Om wederzijdse ergernissen te voorkomen: goede analoge mixer.
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering

Terug naar forum Reageer (zonder quote)