Forum > Geluid

Magneet Speakers

(24 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
9-11-2004 00:02
Dat is dezelfde manier als een magneet een aantal keer op de grond te laten stuiteren. Hierdoor verliest hij magnetische kracht. Hij raakt dan zijn magnetische energie kwijt door energieverlies bij de botsing met de grond en allerlei natuurkundige geintjes. Met een magneet op de grond stuiteren werkt, dus een beeldscherm laten stuiteren zal best kunnen werken. Maarja, misschien ook weer niet al te goed voor je beeldscherm laugh :D Gelukkig hebben moderne monitors zoals al gezegd een degauss functie om je monitor te 'demagnetiseren'.
Volgende keer Peter!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
9-11-2004 00:15
Een klein vraagje; is doe magneten wel goed vOor de mens zelf ? Heeft het invloed ofzo? Vraag ik me af.. Of moet je hier echt gevoelig voor zyn om te voelen.?
MarkyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 4-6-2010
Berichten: 124
9-11-2004 08:52
Een televisie heeft erg veel last van magnetisme. Logisch als je bedenkt dat de electronenbundel in de TV buis wordt afgebogen door 2 sets electromagneten (1 voor horizontale afbuiging en 1 voor verticale afbuiging). Als je daar dan dikke magneten van een luidspreker pal naast plaatst dan hebben die de overhand op de kracht van de electromagneten.
Een televisie heeft zelfs zoveel last van magnetisme dat hij zelfs reageert op het zwakke magnetische veld van de aarde! Iedere televisie heeft daarom een ingebouwde compensatie om dit magnetische veld op te heffen. Je gelooft me niet? Doe de test!
Neem je televisie en leg hem op zijn rug (beeldbuis naar boven gericht) en laat hem maar spelen. Je zal merken dat er kleurverschillen in de beelden optreden. De invloed van het aard magnetisme! Daarom vermoed ik dat die leraar adviseerde om je TV in de auto te leggen en wat rond te rijden. Het aardmagnetisme werkt dan een beetje langs alle kanten en zo bekom je een "degauss" effect.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
9-11-2004 09:34
Bij het "degaussen" van het scherm wordt het magnetisch veld van de aarde als het ware "gevangen". (degauss is dan ook een zeer subtiel teruglopend magnetisatiesysteem (en niet zozeer een DEmagnetisatiesysteem zoals vaak gedacht wordt)).

Ik heb in het verleden ook eens een oude Philips TV gehad met veel kleurenvlekken (gemagnetiseerd masker dat zichzelf niet meer kon herstellen). Dat is toen d.m.v. een kleine magneet "weggepoetst". Uiteraard neemt dit de nodige tijd in beslag MAAR het heeft wel geholpen. Het degauss systeem van het scherm zelf heeft daarna in een aantal weken de puntjes op de "i" gezet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2004
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 105
9-11-2004 19:43
Het bewijst allemaal dat beeldschermen een gigantisch gevoelige mechaniek gebruiken. De beste tip is gewoon om preventief zo weinig mogelijk contact met magneten laten te maken.
Jazeker

Terug naar forum Reageer (zonder quote)