Forum > Algemeen Forum

Spanningsregulator: handig of overbodig?

(34 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-11-2004 22:07

-bart- schreef:

Indien er veel bier wordt getapt zie je de lichten zwakker branden.
Nu mag je mij vertellen waar je dát hebt zien gebeuren shocked 8O
Bij ons in het dorp. (in het oosten zal de bieromzet gelijk zijn aan de water omzet)

Even voor de duidelijkheid, bier moet gepompt worden naar de tap in de zaal en café plm 30 35mtr (?) Als er veel bier wordt getapt zal tevens de koeling vaker lopen.
In deze zaal was altijd een "stroom" probleem de hele hut is dacht ik 3 x 20A afgezekerd . (vliegen er dus ook nog wel eens uit.) Diverse keuken app, lampen, koeling etc. etc erop aangesloten. Vraag me niet hoe het precies in elkaar zit want volgens mij wist niemand het.
Als je steeds maar uitbreid en dan draden min of meer aan elkaar knoopt bovendien lange kabels kan het wel eens fout gaan. Krachtstroom in de zaal had perilex aansluiting.
Voor alle zekerheid werd er ook wel een aggregaat neergezet.

Zaal is inmiddels met de grond gelijk gemaakt.
Nieuwe stroomvoorziening happy :) afwachten dus...

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
1-11-2004 23:04
Het meeste bier word niet met een pomp aangevoerd vanuit normale vaatjes,
dat doen ze met koolzuurgas.
Voorzover ik weet alleen bij biertanks, die ver weg staan word er met een extra pomp gewerkt.
Die pomp heeft geen super kracht, dus daar zal het stroomverbruik niet liggen.

Het verbruik zit hem in de koeling, en dan vooral het aanslaan van deze koeling.
Als het systeem oud is, trekt zo'n koelcompressor nog meer stroom bij het aanslaan.
Zoveel dat je dat moment van aanslaan in de verlichting (die dan op dezelfde groep/fase staat) kunt waarnemen.
Das niet zo raar.

Maar 3x20A vliegt er niet zomaar uit, maar is voor een heel gebouw niet echt veel.
Je zit er snel aan, zeker als er in de keuken nog een leuke friteuze staat te spetteren laugh :D
In mijn eigen huis heb ik binnekomend 3x25 ampere......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-11-2004 23:43

Tom schreef:

Maar 3x20A vliegt er niet zomaar uit, maar is voor een heel gebouw niet echt veel.
Tom, ik heb het hier over het Oosten des lands waar Tankbier net zo vlot loopt als vaatjes.
30 / 35mtr slang aan een vaatje is wel erg lang he wink ;)

De 20A zekeringen vliegen er regelmatig uit. Moet speciaal iemand voor komen en vondt het uiteindelijk niet zo leuk meer dat hij duidelijk heeft uitgelegd wat te doen mocht het nog een keer gebeuren. (hoezo gevaarlijk)Ik heb het nooit exact bekeken aangezien ik er nooit problemen mee heb gehad, maar zit hier normaal niet een loodje op?

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
2-11-2004 09:48
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 2-11-2004 23:40

kvm schreef:

(hoezo gevaarlijk)Ik heb het nooit exact bekeken aangezien ik er nooit problemen mee heb gehad, maar zit hier normaal niet een loodje op?

Martin.
Zeer gevaalrijk als het de hoofdstoppen zijn, want er zit geen schakelaar meer voor om ze spanningsvrij te maken.
En tussen de fases staat 400 volt, das genoieg om iemand binnen enkele seconden vastplakken te doden. Dus heel voorzichtig ermee.

Loodje is alleen als het de inkomende kast is, waarachter een KWH meter zit.
Het zou kunnen zijn dat de echte binnenkomkast ergens anderes zit, en dit slechts een "satteliet" is.

Of is het gebouw vrijstaand, en zit er een meter na die hoofdstoppen, dan is een loodje verplicht, en je begaat zelfs een ekonomich misdrijf als je het verbreekt, en de boetes kunnen behoorlijk oplopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-11-2004 17:02
Zoiets had ik al wel verwacht.Ze hebben het mij een tijd geleden laten zien en ik meen dat toen het verhaal van het loodje werd verteld.
Die man van het electriciteitsbedrijf (geen idee wie hier voor moet komen) Die had eigelijk niet veel zin om vaak tijdens het week-end te komen om de "Hoofdzekering" te vervangen dus heeft hij op een zeer speciale manier het loodje aangebracht.

Zelf prutsen hiermee is er niet bij mede vanwege de veiligheid, maar dit dorp stikt van de Erkende "techneuten" die dus sneller ter plaatse kunnen zijn.

Maar ik neem aan dat nu alles technisch is opgelost mede vanwege plaatsing van een nieuwe zaal.

Martin.
kvm entertainment
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-11-2004 17:41
Ik heb de genoemde firma zondag gefaxt met het verzoek om even contact op te nemen. Tot nu toe is dat nog niet gebeurd. We wachten af (maar niet te lang!).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
2-11-2004 23:46

Tom schreef:

kvm schreef:

(hoezo gevaarlijk)Ik heb het nooit exact bekeken aangezien ik er nooit problemen mee heb gehad, maar zit hier normaal niet een loodje op?

Martin.
Zeer gevaalrijk als het de hoofdstoppen zijn, want er zit geen schakelaar meer voor om ze spanningsvrij te maken.
En tussen de fases staat 400 volt, das genoieg om iemand binnen enkele seconden vastplakken te doden. Dus heel voorzichtig ermee.

Loodje is alleen als het de inkomende kast is, waarachter een KWH meter zit.
Het zou kunnen zijn dat de echte binnenkomkast ergens anderes zit, en dit slechts een "satteliet" is.

Of is het gebouw vrijstand, en zit er een meter na die hoofdstoppen, dan is een loodje verplicht, en je begaat zelfs een ekonomich misdrijf als je het verbreekt, en de boetes kunnen behoorlijk oplopen.
Als er afgezekerd word met een D-patroon en die zekeringen zijn te vervangen zonder dat er active delen (denk aan een kastje met onafgeschermde railen) aangeraakt kunnen worden, dan mogen deze zekeringen door een leek vervangen worden.

Hoofdzekering(en) D-patroon worden altijd met een loodje vergrendeld. Dit word gedaan zodat de klant geen zwaardere zekeringen kan plaatsen. Er zijn echter ook hoofdzekeringen als automaat verkrijgbaar. Deze zijn niet vergrendeld en kan de klant ook zelf weer inschakelen. Het kastje is wel vergrendeld omdat anders de plaatsing van een zwaardere hoofdzekering wel mogenlijk is.

Kern van dit verhaal is dus dat er een loodje aan een hoofdzekering hangt om zwaardere zekeringen te weren.

Overigens is 3*20A voor een zaak wel erg weinig. Hier in hartje zuid Limburg is de kleinste krachtaansluiting al 3*25A voor particulieren. Echter als ik hoor dat regelmatig de spanning naar beneden donderd kan ik mij voorstellen dat er maar 3*20A afgezekerd is.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
2-11-2004 23:49

kvm schreef:

Zelf prutsen hiermee is er niet bij mede vanwege de veiligheid, maar dit dorp stikt van de Erkende "techneuten" die dus sneller ter plaatse kunnen zijn.

Maar ik neem aan dat nu alles technisch is opgelost mede vanwege plaatsing van een nieuwe zaal.

Martin.
Een erkende electrotechnieker mag vaak ook zelf lootjes plaatsen. En het komt overigens wel vaker voor dat een instalateur voordoet hoe je de hoofdzekering moet vervangen om zelf pas de volgende ochtend het loodje te vernieuwen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
2-11-2004 23:54
In de meeste wat oudere gebouwen en huizen zitten de hoofzekeringen nog in een gesloten kast.
Als je die kast openmaakt, kan je rechtstreeks in de stroom/spanning-voerende draden grijpen. Vaak zitten er metalen ongeïsoleerde strips waar de fases op aangesloten zijn.
Dus afblijven!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
2-11-2004 23:57

joepvandemortel schreef:

Als er afgezekerd word met een D-patroon en die zekeringen zijn te vervangen zonder dat er active delen (denk aan een kastje met onafgeschermde railen) aangeraakt kunnen worden, dan mogen deze zekeringen door een leek vervangen worden.
Staat ook duidelijk vermeld ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)