Forum > Licht

dimmer probleempje?!

(47 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
22-10-2004 23:49

MR T schreef:

(het is de 2e dimmer, 1e dimmer doet niets! en alles na de 2e dimmer gaat gek doen!)

Dit kan nu misschien dom lijken maar als je de 2-de dimpack (DEFFEKTE) adresseert op de vierde (19-24) en de vierde op de 2de (7-12) heb je dan nog problemen op de dim-packs die fysiek (bekabeling) achter de defekte dim-pack staan, indien je het deffekte kanaal aanstuurt?
Dan gaat kanaal 24 gek doen! En alles wat daarvoor zit ook!! (heeel vreemd!) shocked 8O
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
22-10-2004 23:52
het zou kunnen dat het kanaal overbelast is geweest. we zitten altijd in een gigantische stroomcrisus (precies uitrekenen en net aan, of overbelasten helaas)...

wat ik al eerder heb gezegt zit er altijd wel wat anders op het kanaal, nu toevallig wat 0,5 kw pc´tjes maar dat kan de volgende productie ook een par zijn... en het maakt niet uit met wat eraan hangt, altijd dat probleem...

ik ga morgen even een identieke dimmer ophalen en die zetten we er even tussen.
MezzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 1-12-2005
Berichten: 95
23-10-2004 01:55
misschien ligt het aan de dimmerkeuze.
Die botex dingen zijn niet heel geschikt voor theater werk.
exit-clear
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
23-10-2004 11:13
dimmer is dimmer en als wij deze dimmer voor een disco gebruiken (of discoscene) is er precies hetzelfde aan de hand....maar volgens mij komt jou bericht er opneer omdat het botex is kun je het niet gebruiken voor theater.... lekker nutteloze opmerking want als er bij een zero dimmer een kanaal kapot is zou dit ook kunnen gebeuren en die zijn dan wél voor theater in jou opzicht... sneaky :V angry

maar terug on-toppic... ik ga zo weer het e.e.a. uitzoeken... dan zet ik het vanmiddag hier weer neer! happy :)
Green MagicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-7-2003
Laatste: 17-2-2006
Berichten: 57
23-10-2004 12:19
Er zit wel wat verschil in ontwerpen van verschillende dimmers. Bij langdurig dimmen worden dimmers nog wel eens warm, en langdurig dimmen is wat je doet bij theater. Bij dixo wordt er veel gechased, dan is dit probleem veel minder. Trek voor de gein eens een botex dimmer open en daarna een zero88 dimmer, en kijk eens naar de grootte van de smoorspoel, en de waardes van de triacs, dan snap je het wel.

Ontopic: Maar je probleem is hier de dimmer zelf, als je er handig mee bent kun je het apparaat eens opentrekken.
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
23-10-2004 12:28
Nou, ik heb met botex dimmers ook wel theater werk gedaan, geen problemen mee gehad.
Uiteraard geef ik toe dat het wat mij betreft voor vaste instalatie zero88 mag zijn, want die zien er van binnen toch wel ietsjes( sneaky :V ) beter uit.
soms zit het mee, maar meestal tegen
WouwouStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2004
Laatste: 7-11-2004
Berichten: 1
23-10-2004 18:18
Volgens mij hebben wij laatst hetzelfde probleem gehad met een botex dimmer pack
na openschroeven bleek dat de doorlus van de dmx getwist was. (zolang we hem niet doorlusde was er niets an de hand, pas toen we er een andere dimmer aan hingen ging het mis)
Als ik jou problemen zo lees zou het hetzelfde probleem kunnen zijn.
Probeer het maar eens met je controller en een goede dimmer, even de polariteit omdraaien en je hebt waarschijnlijk dezelfde problemen.

iedergeval succes ermee
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
23-10-2004 23:06
vanmiddag een andere dimmer ertussen gehad (zelfde kabels etc.) en toen geen problemen, dus het zit echt in de dimmer zelf.
Beetje technisch ben ik wel maar nou ook weer niet dat ik precies weet hoe zo´n dimmer er vanbinnen uitziet... waar moet ik naar kijken/zoeken etc.? Ik zou het wel ´s willen zien e.d. maar verder echt schroeven ga ik denk ik niet (of het moet makkelijk zijn), daarvoor gaatie dan wel terug naar de dealer... wink ;)

(blijkt, we hebben voordat we een dmx systeem hadden hele mooie kasten met zero dimmers gehad... jammer dat deze voor botex zijn ingeruild!!! sad :( )
Green MagicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-7-2003
Laatste: 17-2-2006
Berichten: 57
24-10-2004 12:22
Wordt heel veel gedaan, iedereen moest en zou al het analoge spul eruit gooien, want DMX was beter. Trek een DMX-dimmer open en het is niet meer dan een analoge dimmer met een demux ervoor.
Ik vind het niet erg, heb zelf een demux gekocht en koop nu voor een prikkie alle 'oude zooi' die beter in elkaar zit dan een goedkope DMX-dimmer.

Als je het apparaat open hebt zijn er eigenlijk 2 grote delen in een dimmer. Een 'hoogspannings' kant met een triac en een grote spoel (eventueel met een condensator erover) en een stuurprint met laagspanning waar alle logica op zit. Een optocoupler is de scheiding tussen de aansturing van de stuurprint en de triac.
Waar het probleem zit kan ik je zo niet zeggen, bij sommige dimmers kun je heel makkelijk een triac met spoel op een ander stuurkanaal zetten, om het een en ander uit te sluiten.
Er zit nog meer in een dimmer natuurlijk, maar is wat lastig om zo op het forum te bespreken. Verder is een scoop ook handig als je aan dimmers sleutelt.
Als laatste:
Doe dit soort grappen alleen als je weet wat je aan het doen bent!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-10-2004 14:01

larzzzie schreef:

(blijkt, we hebben voordat we een dmx systeem hadden hele mooie kasten met zero dimmers gehad... jammer dat deze voor botex zijn ingeruild!!! sad :( )
Tja, hier dus nog steeds alles analoog,
3 lm400, en één slave, voor extra parren paralel, 18 switchkanalen, keurig gewoon met triacjes en optocouplers,
Niks DMX (rijmt) ik laat iedereen maar lekker lachen, bij mij werkt het spul altijd zonder rare storingen, en als er iets stuk gaat, kan ik meestal het makkelijk vinden, en repareren.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)