Forum > Zelfbouw Speakers

Beyma 15K200 met 1" Pr audio

(27 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
18-7-2004 15:20
heel mooi allemaal maar aangezien ik een vrijwel noob ben op het zelf box maken gedoe en dat sterker nog zo wil houden ook .
vraag ik nogmaals is mijn kast goed voor de speakers die erin zitten of moeten de baspoorten kleiner/grooter - langer/breder.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
18-7-2004 19:51
Hallo Dre,

Prachtige vuistregel ook, snelheid 5% tot 10% van de geluidssnelheid, let wel een VUISTREGEL! Waar het mij om gaat is waarom die vuistregel beter is dan de vuistregel waarbij je een basreflex in de orde grootte van de membraan kiest...

Ik zeg niet dat ik het ONEENS ben met jouw vuistregel, maar reken dan eerst eens voor me voor dat bij die grens de stroming overgaat van laminair naar turbulent, want DAAR gaat het hierom! Niks vage verstoringen, simpelweg een turbulente stroming in je poort, hier zijn hele boeken over geschreven die ik gelukkig op de boekenplank heb staan. Als je er zin in hebt kunnen we wellicht samen eens aan de hand van de echte stromingsleer gaan kijken of WIJ ook op die 5-10% uitkomen of dat dit een niet correcte waarde blijkt te zijn... Pas dan hebben wij zekerheid.

Ik zou ook graag ergens kunnen lezen wat de relatie is tussen de koppelkwaliteitsfactor en de grootte van de basreflexpoort...

Verder kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het gros van de simulatiepakketen bedoelt is voor het simuleren van hifiachtige kasten. Het gebeurt maar erg zelden dat je een hifi kastje vol open zet, zelfs een hifi subwoofer zet je meestal niet vol open... en dan komt er PA om de hoek kijken, zo het niet zou kunnen zijn dat die 5-10% uitgaat van gemiddeld gebruik... en dat je voor extreme vermogens wellicht met 10-15% ofzo moet gaan werken... welke compromissen zitten er in die 5-10% wie o wie kan me dit vertellen?

MVG Contour
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
19-7-2004 00:43
Het is zelfs in WinISD mogelijk om én rekening te houden met een hogere belasting én opwarming van de spreekspoel.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
19-7-2004 09:54
Dit zal allemaal wel Stefan maar ik dat is geen antwoord op mijn vragen, tenzij jij weet welke formules WinISD gebruikt om tot resultaten te komen! Maar ik neem aan dat jij net als ik niet IN de software kan kijken. En dat is de zwakte van software... je moet er maar op vertrouwen dat de ontwerper van de software alles correct heeft geinplementeerd.

Ik wil nu gewoon een fysische verklaring (dus geen verklaring aan de hand van simulaties) waarom een zeer grote basreflex nadelige gevolgen heeft voor de koppel Q zoals Dre dit noemt.

MVG Contour
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
19-7-2004 22:54
Meetresultaten zouden nog beter zijn, de natuurkundige formules zijn en blijven een benadering.

Het compromis dat je maakt met een hogere poortsnelheid is poortruis, period. Het is geen kwestie van 'moeten werken' met een bepaald percentage van de geluidssnelheid, zoiets als een minimumpercentage bestaat dan ook niet. Als het vermogen (/de uitslag van de driver) toeneemt neemt de poortruis toe, het is inderdaad maar de vraag hoeveel je ervan hoort bij een hoog volume.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-7-2004 12:00
Wellicht dat werken met een percentage van de geluidssnelheid wel degelijk de beste oplossing is. Je ontwerpt de poort natuurlijk voor de zwaarste bedrijfsituatie dus vol vermogem op de kast. Mijn vraag aan Dre was, of hij zin heeft om samen eens af te leiden bij welk percentage van de geluidssnelheid bij een ronde buisvormige poort de stroming overgaat van laminiair naar turbulent.

MVG Contour
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
20-7-2004 14:23
Het lijkt me dat het niet één punt is maar een traject, daarnaast zijn uiteraard temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk van belang.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-7-2004 16:01
Het traject van 0 elektrische watts tot het maximale vermogen inderdaad. Ik denk dat het voorlopig voldoende is te rekenen met eenduidige waarden voor temperatuur en dergelijke...

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)