Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 266 van 345)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
16-7-2008 23:31
7,5 cm is erg onhandig diep. Tevens niet noodzakelijk. Zorg dat je stolpcase net iets groter is en dat je binnenracken dus iets ruimte hebben in de stolp. dmv iets schuim kun je de afstanden "bewaken" zodat de kabels niet geplet worden.

Voorbeeld nodig?? Kom maar een keertje kijken, koffie is zo gezet.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
16-7-2008 23:39
Maak aan de boven en onderzijde van de achterkanten van de binnenrackjes in het midden (vanaf een paar cm uit de hoek) een brede inkeping, zodat in het midden je totale tunneldiepte iets minder is. Daar kunnen je kabels mooi langs lopen en je kunt alweer iets makkelijker bij de connectoren.
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
17-7-2008 19:18
Heren, bedankt voor jullie reacties.

big bang schreef:

In die ene HE gewoon een ventilatiepaneel zetten, en de versterker eens flink aan het werk zetten. Wordt ie dan nog te warm kun je er altijd nog een extra sleuf bij maken.

Zorg er wel voor dat het ventilatiepaneel het bovenste paneel is zodat kabels de luchtstroom niet belemmeren en dat hij niet al te kleine sleufjes heeft waardoor hij vol kan lopen met stof...
Ventilatiepaneel komt er voorlopig niet in. Deze versterker wordt nu in de brug stand gebruikt, mocht ik de versterker in stereo gebruiken moet ik alles weer los schroeven om één knopje om te zetten en dat zie ik voorlopig nog niet zitten razz :p . Connector paneel komt uiteraard in het onderste gedeelte.

Watt-Xtra schreef:

7,5 cm is erg onhandig diep. Tevens niet noodzakelijk. Zorg dat je stolpcase net iets groter is en dat je binnenracken dus iets ruimte hebben in de stolp. dmv iets schuim kun je de afstanden "bewaken" zodat de kabels niet geplet worden.
7,5 cm is inderdaad diep, maar bijvoorbeeld een powercon connector is al 5 cm lang en hier moet dan nog een kabel uitsteken en een bocht maken. Ik heb het ongeveer gemeten en bekeken, 7 cm moet ook wel lukken (precies goed), maar dan neem ik liever die halve cm extra speling.

Binnenracken en stolp worden vierkant, vandaar dat ik zo 'weinig' ruimte heb (binnenrack wordt 52x52 (lxb)cm).
Waarom zo? geen idee, leek me makkelijk met vervoer en stapelen van racken (komen ook nog een aantal kleintjes voor 1 of 2 binnenracken, zonder wielen). Plus dat ik hier ook meteen een krachtverdeler, dimmers, draadloze microfoons etc. in wil stoppen en dan worden stolpcases van zeg 60+ cm diep erg groot hiervoor. 2 verschillende soorten stolp's zie ik ook niet echt zitten.

René Eppink schreef:

Maak aan de boven en onderzijde van de achterkanten van de binnenrackjes in het midden (vanaf een paar cm uit de hoek) een brede inkeping, zodat in het midden je totale tunneldiepte iets minder is. Daar kunnen je kabels mooi langs lopen en je kunt alweer iets makkelijker bij de connectoren.
Zoiets was ik eerst idd van plan, echter toch nog iets gewijzigd, ik kwam dit idee laatst tegen:

https://img183.imageshack.us/img183/7802/binnenrackbovenkantmc1.th.png

Wat me toch iets praktischer leek (zo wordt 'alle' bekabeling nog redelijk binnen het rack gehouden door de kabeldoorvoer).

Ik ga het er gewoon op gokken dat het goed gaat met de koeling, zo niet kan ik altijd nog iets proberen met 1he ventilatoren.

Groeten Thomas
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
17-7-2008 21:24
Je kunt ook rustig de racken 4kant houden, heb ik hier ook, is inderdaad erg makkelijk met stapelen enz. Echter is een standaard truckmaat case 60 cm. Ik heb om meerdere redenen de cases allemaal op 58 cm gehouden. 2 stuks past zo bijvoorbeeld precies naast elkaar in een standaard bus, Sprinter, Movano, Master.

Je hebt dus een binnenruimte over van 56 cm. aan weerszijde ongeveer 2cm over. Ik heb de aansluitpanelen geen 7 cm naar binnen zitten, xlr past allemaal gewoon, powercon en speakon moet je toch apart leggen, anders kun je er net zogoed een vast stuk snoer aan laten.

Idd van Rene is ook erg makkelijk, zeker als je door wilt lussen.

Let wel op, wanneer je wel binnenracken hebt en doorlust dan kan het nog wel eens voorkomen dat je een rack wilt optillen en heb je de kabels er nog aan zitten.. het overkomt je een aantal keren laugh :D

succes met het ontwerpen en maken.

Wat de koeling betreft: Ik heb de handgrepen zo gemaakt dat het tevens ventilatie gaten zijn. Foto's zwerven wel ergens rond hiero.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
18-7-2008 18:43

Watt-Xtra schreef:

Je kunt ook rustig de racken 4kant houden, heb ik hier ook, is inderdaad erg makkelijk met stapelen enz. Echter is een standaard truckmaat case 60 cm. Ik heb om meerdere redenen de cases allemaal op 58 cm gehouden. 2 stuks past zo bijvoorbeeld precies naast elkaar in een standaard bus, Sprinter, Movano, Master.
Dat is inderdaad wel een groot punt voor de toekomst.. Toch denk ik dat het praktischer is om het vierkant te houden, weet niet precies waarom, gevoelsmatig (of eigenwijs) denk ik razz :p
Je hebt dus een binnenruimte over van 56 cm. aan weerszijde ongeveer 2cm over. Ik heb de aansluitpanelen geen 7 cm naar binnen zitten, xlr past allemaal gewoon, powercon en speakon moet je toch apart leggen, anders kun je er net zogoed een vast stuk snoer aan laten.
'Probleem' is juist dat ik de powercon wil laten zitten. De stolp wordt voornamelijk gebruikt om de versterkers in te vervoeren (1 binnenrack met alleen versterker en 1 rack met versterker + processor), de powercon blijft dus doorgelust in de kist zitten.
Let wel op, wanneer je wel binnenracken hebt en doorlust dan kan het nog wel eens voorkomen dat je een rack wilt optillen en heb je de kabels er nog aan zitten.. het overkomt je een aantal keren laugh :D

succes met het ontwerpen en maken.

Wat de koeling betreft: Ik heb de handgrepen zo gemaakt dat het tevens ventilatie gaten zijn. Foto's zwerven wel ergens rond hiero.
De tijd zal het leren ;-) Handgrepen ga ik idd ook uit zagen (iets andere vorm, dat wel).
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
WarfaceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 13-7-2014
Berichten: 179
25-7-2008 13:11
Ik heb van een medeforummer een flightcase gekregen,
Hiervan waren oa de hoekpunten ed. roestig van.

Ik heb deze met een staalborstel en schuurpapier roestvrij gemaakt, maar mijn vraag is:

Wat voor lak kan ik hierop spuiten om deze roestvrij te houden?

Is hier speciale lak of coating oid voor? En is deze gewoon bij de gamma te krijgen?

Alvast bedankt!
Meh me lêpke!!!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
26-7-2008 10:09
transparante staalfinish-lak,
maar het zal snel verslijten, en toch weer gaan roesten
als je de case on the road gebruikt.
Je kijkt nu immers naar blank staal.

Staat hij alleen maar op je kamertje, dan zal het mooi blijven
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WarfaceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 13-7-2014
Berichten: 179
26-7-2008 11:35

Tom schreef:

transparante staalfinish-lak,
maar het zal snel verslijten, en toch weer gaan roesten
als je de case on the road gebruikt.
Je kijkt nu immers naar blank staal.

Staat hij alleen maar op je kamertje, dan zal het mooi blijven
Het is wel de bedoeling om hem on the road te gebruiken ja.
Ik had het idee dat er standaard een of andere coating op de profielen ed. zat. (of was dit enkel oxidatie ashamed :$ )

Ik zie op de site van hammerite bijvoorbeeld de hammerslag of de metaalveris.
Ik heb welliswaar de roest zo goed mogelijk verwijderd maar beide lakken kunnen direct over roest heen.

Welke lak / vernis is een beetje road-proof?
En hoe zijn de originele stukken behandeld?
Meh me lêpke!!!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
26-7-2008 21:18

warface schreef:

Welke lak / vernis is een beetje road-proof?
geen enkele je moet het zien als verf,
komt het ergens tegenaan, en dan doen bolhoeken altijd bij mij....dan schraapt de verf er vanaf.
En hoe zijn de originele stukken behandeld?
Bol hoeken worden gegalvaniseerd.

Als je van de roest af wil, is de beste optie: nieuwe bolhoeken.
Ik maak me nooit zo druk om een beetje roest....call me stupid
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
27-7-2008 00:15
Je kan het insmeren met wat olie, maar echt tegen roest beschermen na beschadiging is erniet.

als een kistje uitzich zelf gaat roesten dan moet je je zorgen maken over de opslag ruimte, daar is electronia veel gevoeliger voor dan bolhoeken. en electronica kun niet insmeren met vernis.

flightcases zijn gebruiksvoorwerpen, maar je niet zo druk over het uiterlijk.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)