Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 26 van 61)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
23-10-2006 23:06
Hangt er sterk vanaf of je van plan bent het zaakje wel of niet boven mensen (dus ook de DJ/ jij zelf!) te gaan hangen. Dan moet je namelijk het maximale toegestane gewicht nog door 2 delen (nu opgegeven gewicht is bij een vf=5, boven publiek dient dit met een vf=10 te zijn).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
23-10-2006 23:11

japie schreef:

hallo,

Ik heb wat vragen over een trussbelasting op een schoolfeest wat op de planning staat.

Ik ben van plan een trussbrug op te bouwen van +/- 10 meter(prolyte x30d).
Ik wil dit liften met 2 vmb te-034 statieven.

Ik wil er 4 fourbarren aanhangen met 4 par65/64 (+/-15kg)
en 6 x jb systems winner

Ik wil aan jullie vragen of dit nog verantwoord is en hoe ik het beste mn statieven kan plaatsen enz. Ik denk dat de belasting aan de maximale kant is maar dat de statieven het zeker moeten kunnen houden als het gewicht goed verdeeld is. Graag jullie mening hierover.
De truss kan de belasting makkelijk hebben.

Wat je moet doen is zorgen voor nog TWEE statieven of punten.
Zo niet!
Is jou opstelling levensgevaarlijk. shocked 8O

[edit schreef:

ik las net pas 10m ik dacht 20 te hebben gelezen. ashamed :$
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
23-10-2006 23:47
Max overspanning van Prolyte is 12m tussen statieven, 16m in totaal (dus 2m uitsteken buiten beide statieven).

Ga echter eens uit van de 75% regel, en bereken zo of hetgeen je erin wilt hangen binnen de maximale belasting van de 75% regel blijft.
Vergeet niet te lachen
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
23-10-2006 23:49

Melo-G schreef:

Max overspanning van Prolyte is 12m tussen statieven, 16m in totaal (dus 2m uitsteken buiten beide statieven).

Ga echter eens uit van de 75% regel, en bereken zo of hetgeen je erin wilt hangen binnen de maximale belasting van de 75% regel blijft.
Zonder belasting.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 390
24-10-2006 00:41
Ook hier zal de truss waarschijnlijk weer niet het grootste probleem zijn. De kritieke grens licht bij de statieven. Als je over laat steken of niet, je totaal gewicht blijft gelijk. Dus zoals zo vaak gezegd, maar dan nog maar 1 keer het stappenplan, hoewel ik het idee heb dat ik en anderen je huiswerk moeten doen want het staat hier al zo vaak beschreven dat je het makkelijk zelf moet kunnen vinden, maar ala, ik ben in een goede bui vandaag wink ;)

1 zoek de tabel van de door jou gebruikte truss soort.
2 Vind met behulp van de tabel uit of de door jou gewenste overspanning mogelijk is met de door jou gewenste truss. Zo niet, minder grote overspanning maken of oversteken of andere truss gebruiken shut up :X
3 Vind met behulp van de tabel uit hoeveel gewicht je in de door jou gewenst overspanning mag hangen. Meestal hangen we spullen symetrisch in dus ga maar uit van de evenredig verdeelde last. Wil je dit niet, dan wordt het serieus rekenen sneaky :V
4 Deel het getal wat je bij 3 hebt gevonden door 2 en schrijf dit op
5 Weeg al je spullen inclusief de benodigde bekabeling en weeg meteen even je truss/statief adapters als je toch bezig bent wink ;)
6 Tel alles wat je op of in de truss wilt hangen inclusief de benodigde kabels aan de hand van de bij 5 verkregen gegevens op
7 Neem het getal dat je bij 4 hebt gekregen, trek daar de uitkomst van 6 af, is de uitkomst positief, ga dan door naar 8 happy :) Anders minder inhangen, kortere overspanning maken of andere truss uitzoeken.
8 Vind met behulp van de tabel van punt 1 uit wat de door jou gewenste truss weegt, zelf wegen met de onder punt 5 genoemde weegschaal is ook een hele goede optie laugh :D
9 Neem de uitkomst van 6, tel daar de uitkomst van 8 bij op, en daar dan nog het bij 5 verkregen getal van de statief/truss adapters. (wel beide natuurlijk shocked 8O )
10 vind uit of het door jou gewenste statief een dubbele borging heeft. (dus rem en pin, 2 schroeven, dubbel klapbaar handvat en een schroef, enz)
11 Vind uit wat 1 statief mag hebben aan last, mocht het antwoord bij 10 negatief zijn, deel deze waarde dan door 2!
12 shocked 8O ashamed :$ En nu komt het sneaky :V Neem het aantal te gebruiken statiefen en dan hoop ik dat je statieven allemaal gelijk zijn, en je niet van plant bent om een stuk truss op 3 statieven te parkeren want dan wordt het weer anders en daar heb ik nu geen zin in, dus 2! sneaky :V vermenigvuldig die 2 met het antwoord van 11, vermenigvuldig dit nog een keer met 100, en deel het totaal dan door 75.
13 Is het antwoord van 9 > dan het antwoord van 12, dan is het niet veilig en moet je wat anders bedenken. Als het antwoord van 9 < dan dat van 12 is, geen probleem. Is het gelijk, dan zit je op het randje.

Nou, dit was dan weer het huiswerk maak topic voor vanavond. Klunzy is nu aan een biertje toe ashamed :$ Succes met het 13 stappen plan.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
24-10-2006 09:51

big bang schreef:

Hangt er sterk vanaf of je van plan bent het zaakje wel of niet boven mensen (dus ook de DJ/ jij zelf!) te gaan hangen. Dan moet je namelijk het maximale toegestane gewicht nog door 2 delen (nu opgegeven gewicht is bij een vf=5, boven publiek dient dit met een vf=10 te zijn).
De TE-034's zijn gekeurd volgens de BGV-C1 norm (terug te vinden in de handleiding), dus de belastbaarheid hoef je in dit geval niet meer door 2 te delen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
24-10-2006 09:58
@ Martijn: Ok, weer wat geleerd, en positief om t horen happy :).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JapieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2004
Laatste: 13-9-2018
Berichten: 37
24-10-2006 17:18

Melo-G schreef:

Max overspanning van Prolyte is 12m tussen statieven, 16m in totaal (dus 2m uitsteken buiten beide statieven).

Ga echter eens uit van de 75% regel, en bereken zo of hetgeen je erin wilt hangen binnen de maximale belasting van de 75% regel blijft.
Volgens de 75% regels als ik die goed interpreteer moet ik dus het totaalgewicht wat de 2 statieven mogen hebben vermenigvuldigen met 0.75 en dan heb ik de totale maximale belasting. de VMB's mogen 100 kilo liften dus: 2*100*0.75 = 150 kg. Ik heb nagezocht dat de truss 3.8 kg/m weegt. dus dan tel ik er nog 10*3.8 = 38 kg vanaf. 150-38= 112 Kg. Dan mag ik dus 112kg aan apparatuur en kabels in de truss hangen. Als dit klopt kan ik gaan wegen, rekenen en plannen maken. Of ben ik nog iets vergeten mee te tellen.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 390
24-10-2006 17:32

japie schreef:

Melo-G schreef:

Max overspanning van Prolyte is 12m tussen statieven, 16m in totaal (dus 2m uitsteken buiten beide statieven).

Ga echter eens uit van de 75% regel, en bereken zo of hetgeen je erin wilt hangen binnen de maximale belasting van de 75% regel blijft.
Volgens de 75% regels als ik die goed interpreteer moet ik dus het totaalgewicht wat de 2 statieven mogen hebben vermenigvuldigen met 0.75 en dan heb ik de totale maximale belasting. de VMB's mogen 100 kilo liften dus: 2*100*0.75 = 150 kg. Ik heb nagezocht dat de truss 3.8 kg/m weegt. dus dan tel ik er nog 10*3.8 = 38 kg vanaf. 150-38= 112 Kg. Dan mag ik dus 112kg aan apparatuur en kabels in de truss hangen. Als dit klopt kan ik gaan wegen, rekenen en plannen maken. Of ben ik nog iets vergeten mee te tellen.
Is 4 posts terug lezen en gewoon een stappenplan uitvoeren nu echt zo moeilijk?? angry angry angry

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
24-10-2006 19:17
Leek me een vrij duidelijke uitleg van Klunz. Mocht hij dan nog gerichte vragen hebben, dan kan hij die stellen. Zelf een beetje moeite doen door het nog eens over te lezen, of nog wat te graven in dit topic kan nooit kwaad. Dan moet je een heel eind kunnen komen. Dat Klunz zich nu over zijn schoenen gepist voelt kan ik me dus goed voorstellen!
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)