Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 23 van 130)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
28-1-2005 14:20
De luistertesten zullen het uitwijzen. Echter het gebied tussen de 90-300Hz daarin zit veel informatie bekend als de 'kick' in de muziek dus eventueel wat extra druk in dit frequentiegebied zal zeker voor elektronische muziek geen overbodige luxe zijn. Neemt niet weg dat een 8" hoorngeladen ook geen kattepis is!

Toen ik eenmaal tot dit kastontwerp kwam was ik er zo van gecharmeerd dat ik direct wist dat dat de X-tro zou worden. Vrij rechte hoorns voor de 15 inchers voor een goede klank en de kast kan zeker frontaal erg compact uitvallen. Uiteindelijk is dat toch wat een klant ziet in een zaal: de voorkant van de speakerstack, de diepte zal minder in het oog springen. De Punisher voldoet met zijn 70x50cm front ook aan deze eigenschap.

De genoemde 3kw op het midlaag was meer met een kleine knipoog bedoelt. In de praktijk zal men hier doorgaans iets van 1000-1500W op zetten. Het alternatief van een enkele zeer zware driver gaat niet op vanwege de powercompressie. Bijv. een zware B&C driver zal wanneer het vermogen van 700 naar 1400W gaat misschien nog maar 1,5dB harder gaan in plaats van de theoretische 3dB (dan neem ik het nog ruim waarschijnlijk!) Het gebruik van 2 drivers zorgt ervoor dat de drivers in het gebied van lage powercompressie kunnen spelen zodat dit aanmerkelijk harder zal gaan dan een enkele driver. Eveneens hebben twee driver samen het voordeel van een grotere hals van de hoorn waardoor deze wat korter kan uitvallen voor dezelfde grensfrequentie. Het is dus zeker niet zo dat de tweede 15 incher de kast 2x zo groot maakt.

MVG Contour
KlaaskeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 173
29-1-2005 17:23
In de plots zou de 8" de 15" ers qua mid-output bij moeten kunnen houden,voor mensen met interesse ligt er aan MF-Faseplug klaar wink ;)

Als er tijd is gaan Walter & ik (en Jan natuurlijk) deze beluisteren op de Punishers, naderhand misschien een mini-Xtro-meeting om ze op de LABs te beluisteren
[..It's the size of you horn that counts!..]
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
15-2-2005 13:02
Is het noodzakelijk de topjes te delayen ten opzichte van de punisher? (of is dat niet hoorbaar) Het gaat hierbij om normale, niet hoorngeladen tops, die niet in delaystack staan, maar gewoon op de punisher zelf.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
15-2-2005 13:08
Het verschil is dan toch alleen de lengte van de hoorn (2.3 meter geloof ik)? Ik vraag me ook af of je dit verschil wel hoort.
Door internet beperkt
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
15-2-2005 13:21
De meningen onder de experts hierover zijn verdeeld. Een aantal is van mening dat de verschillen met en zonder delay nauwelijks merkbaar zijn. Als je de mogelijkheid hebt om te delayen dan zou ik dit zelf wel doen.

MVG Contour
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
15-2-2005 14:14
Gister nog met delay zitten spelen bij een hoorn geladen setje. Wel een hifi setje, maar de werking blijft het zelfde.

Toen de delay voor alle speakers (4 weg) goed was afgesteld viel alles op zijn plaats. De scherpe randjes die in het systeem voorkwamen door fase fouten rond de overgang in het hoog waren verdwenen. Het laag werd strakker en minder rommelig. De impact die de hele set had was nog groter geworden!

Dan heb ik het wel over iets lichtelijks extreems in de hifi wereld. De voordelen voor het mid/hoog zullen in de PA niet gauw gehoord worden, maar ik denk dat het zeker op het laag invloed heeft. OF je het hoort of niet is afhankelijk van meerdere factoren. Als het weglengte verschil het enige futje in het systeem is zou een correctie een wereld van verschil zijn. Maar bevat het systeem meerdere foutjes dan is een deay wellicht niet het geen wat alles goed maakt.
Proberen is het enige waarmee je kunt vast stellen of het bij de punisher merkbaar is of niet. Puur theoretisch is het een must, maar dan ga je direct van uit dat het systeem verder perfect is. Praktijk is een kwestie van testen.
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
15-2-2005 17:58
Kort samengevat is het dus niet noodzakelijk om delay aan te brengen, als je het kan zouden jullie het doen, maar het is dus NIET nodig evt. apparatuur aan te schaffen voor zo'n klein beetje delay.

Dan moeten we in de praktijk maar even testen of de delay hoorbaar (lees: voelbaar laugh :D ) is. Jullie horen nog van ons wink ;)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
15-2-2005 18:27
Hallo Michiel,

Ik vind een goede delay op het mid/hoog juist wel hoorbaar. Denk ook aan de frequentie en de bijbehorende golflengte en niet alleen aan het fysiek afstandsverschil tussen de drivers.

MVG Contour
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
15-2-2005 18:39
De punisher heb ik inmiddels al enkele keren gebruikt met een JBL Mpro 412-top. (in afwachting van de X-tro happy :)) Met of zonder delay draaien is zelfs voor niet geoefende oren verschil waar te nemen. Meningen of het er toe doet lopen uiteen, hoorbaar is het zeker!
Zou zelf niet zonder delay willen, het geluid is gewoon strakker en minder versmeerd. Zonder delay lijkt het alsof de kickbas erg 'traag' is. Baslijntjes zijn ook wat minder goed te volgen. In kleine zalen lijkt dit effect overigens groter dan in grote.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
15-2-2005 18:40
Nu dit topic toch weer naar boven is gedropped, onze foto's tot nu toe van de punishers.
Foto's zijn van de aan elkaar geplakte punishers laugh :D Er moest even worden gekeken of alles paste... (en ja)
1 klik
2 klikken
3 klikken
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)