Forum > Geluid

Advies bij eerste EV RX set

(288 reacties. Pagina 22 van 29)
Moderator(s): Dré
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
15-12-2011 10:32
Het scheelt sowieso al 20kg per speaker om boven je hoofd te tillen elke keer laugh :D.

Ik heb wel eens ooit spraakversterking- en/of achtergrondmuziekklusjes, dan zet ik liever de SX300 op een statiefje neer. Dat is meer dan genoeg. Anders is het toch een hele klus om die RX115 toppen mee te sjouwen die op 2,76% volume staan te draaien.

Of ik het nu elke week nodig heb... denk het niet, maar het geeft me meer ruimte om creatieve opstellingen te maken. Het lijkt me altijd een goede investering.
DjREsound
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
15-12-2011 10:35
Kort vraagje voor de kenners, zit er een factory preset in de DC-one voor RX118S met SX300 toppen? Zo niet, heeft iemand dan een goede user preset?
DjREsound
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
15-12-2011 11:12
Zit er niet in, maarr.. waarom niet zelf maken?? Pak de instelling van je subs, schrijf deze uit, en maak een nieuwe aan, voer hier je subs in, en sluit de SX300 aan, stel de x-over in en evt wat eq? Die kastjes hebben niet zo veel eq nodig hoor wink ;) Als je ze met je losse CP2000 aanstuurt krijgen ze immers ook geen eq?

Zon preset kan ik puur theoretisch nog wel in elkaar bakken voor je. Maar bij ons draait een SX nooit op zo'n amp-rack.

In al onze sets zitten zelf gemaakt presets! happy :)
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
15-12-2011 11:30
Ja, dat is ook mijn planning, maar zie voorgaande verhaal, de tijd dat ik kan vinden om een keertje een middag/avond alle presets goed in mekaar te gaan zetten is er (voorlopig) niet. Maar goed, over twee weken heb ik vakantie, misschien kan ik dan een dagje gaan hobby-en.

Over die EQ van de SX300, volgens mij hoeft deze alleen high pass filter te hebben vanaf een bepaalde frequentie (120 Hz?). Tevens een dipje maken op 4kHz, tenminste dat is wat ik her en der lees? Kan iemand dat bevestigen?

en nog iets... instellingen op papier overschrijven? Je kan toch een factory preset openen, de tops aanpassen en dan opslaan als een user preset. Dan hoef je de subs niet opnieuw in te voeren.
DjREsound
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
15-12-2011 13:13
Inderdaad kun je gewoon een preset met de 118 sub aanpassen. Zorg dat je voor je top hetzelfde cross-over filter gebruikt (zal waarschijnlijk een LR 24 zijn) die aansluit bij je subs (ergens rond de 100Hz).

4k is inderdaad een bekende bij de SX300, gewoon naar smaak terugnemen met een paar dB en een Q van 2.0 of zoiets. (Het blijft een kwestie van smaak...)

Dan moet je alleen nog even je limiters goed instellen. Dat kun je uitrekenen (aan de hand van opgegeven vermogen en versterkingsfactor van je amps) of even met een toongenerator en een multimeter meten.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
15-12-2011 13:59
Klopt ook, betreft de factory preset.
Echter heb ik hier een mapje waar ik alle gemaakte presets in heb uitgeschreven. Dan heb ik ze altijd als backup als de electronica mij in de steek laat, en je tikt het zo in een ander type processor.

Hugo: Kun je mij eens uitleggen hoe je dat doet met een ruisgenerator en een multimeter je limiters instellen??
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
15-12-2011 14:46

knorrepot schreef:

Hugo: Kun je mij eens uitleggen hoe je dat doet met een ruisgenerator en een multimeter je limiters instellen??
Ja dat kan ik, de techniek staat echter ook uitgebreid beschreven onderaan pagina 4 van deze manual: renkus-heinz.com/support/product-support/manuals_pdf/LS_UsersManual.pdf

Ik zal als voorbeeld de SX-300 nemen.
Je hebt nodig:
-1x toongenerator (zit bijvoorbeeld in Smaart, maar er zijn ook genoeg gratis apps voor)
-1x multimeter / voltmeter

We gaan uit van een program rating van 600 Watt voor de SX-300. Aangezien het een full-range kast is gebruiken we een sinus van 200 Hz. We kijken in de tabel en zien voor 600 Watt aan 8 Ohm een max. RMS voltage van 49 Volt.

We sluiten de toongenerator op de processor aan en de multimeter (op wisselspanning zetten) op de versterkeruitgang. Sluit geen luidsprekers aan! Zorg ervoor dat je gain goed is ingeregeld (versterkers volledig open).

Zet nu de toongenerator aan en zorg dat je meer dan 49 Volt op de uitgang meet. Draai vervolgens de treshold van je limiter terug totdat je maximaal 49 Volt meet (minder is natuurlijk geen probleem).
Dat is alles, je limiters zijn nu ingeregeld.

Ik heb deze methode op al onze luidsprekersystemen gebruikt, en ik kan zeggen dat het erg betrouwbaar is. (Wat dat betreft is carnaval een goede stresstest bijvoorbeeld...)

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
15-12-2011 14:56
Hey, een goede handleiding, die zijn zeldzaam! Dit is een zeer logische manier idd.
DjREsound
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
15-12-2011 14:58
Ter aanvulling: Normaal gebruik je voor de instelling van je limiters de continue belastbaarheid van de kast. Wat RH gedaan heeft is een tabel geven waar je de muziekbelastbaarheid ziet staan MAAR waarbij RH zelf dat getal (onderhuids) door 2 deelt om uiteindelijk de RMS spanning aan te geven. Dus waar in de tabel 600W staat (muziekbelastbaarheid) moet eigenlijk staan 300W (continu belastbaarheid).

Geen idee waarom ze het op deze kromme manier gedaan hebben.

Voorbeeld: In de tabel zien we bij 600W een spanning staan van 48V RMS bij een 8 Ohm last. Natuurlijk zorgt die 48V voor een continue output van 48 x 48 /8 = 288W (dus de helft van het "muziekbelastbaarheid" getalletje).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
15-12-2011 15:03

Dré schreef:

Geen idee waarom ze het op deze kromme manier gedaan hebben.
Renkus Heinz geeft zelf voor alle luidsprekers de program waarden op, dus dat zal de reden zijn.

Overigens is de waarde bij 600 Watt niet 48, maar 49 Volt (zie tabel). Dan komt je rekensommetje ook weer helemaal goed uit. wink ;)

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)