Forum > Opmerkingen

Suggestie webshop en forum

(351 reacties. Pagina 22 van 36)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-11-2009 16:20

DJ JB schreef:

Als mensen statieven kopen op kleur in plaats van op belastbaarheid, vallen er doden!!!
Goed voorbeeld.

Een statief-naam zegt vrijwel NOOIT iets over de belasting. De foto al helemaal niet. De prijs ook niet. Terwijl dat wel het nummer 1 criterium bij aanschaf van een statief is. In de shop wil je dat dus GELIJK kunnen zien, niet per statief moeten doorklikken om te checken.
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-11-2009 16:20

Frank9 schreef:

Owja en nog even een note aan de heer Barrel. Doe eens even niet zo kortzichtig zijn en sta open voor ideeën. Wees niet bang voor veranderingen. Misschien moet je je even wat gaan verdiepen en je beter beargumenteren. Anders moet je gewoon lekker je telegraafje blijven lezen en naar sbs6 kijken.
Gelieve niet op de man te spelen (volgens mij doen anderen dat ook niet; sowieso is het niet toegestaan).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-11-2009 17:46
Het verschil is een beetje dat Frank zich meer orienteerd op websites die mensen moeten lokken met weining verstand van zaken.
Die surfen idd visueel,
maar mensen die een bepaald apparaat zoeken, (90% van de klanten van deze webshop schat ik in) zitten niet te wachten op allerlei leuke flash achtige bewegende dingen en interessante plaatjes.

Deze mensen willen gewoon to the point info:
Wat kost het,
is het leverbaar
wat kan het,
specificaties,
enz.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
4-11-2009 18:49

Frank9 schreef:

De Key-features? 9/10x proberen reclame makers je toch gewoon echte overtuigen op je eerste indruk. Als jij een auto lelijk vindt, boeit het toch geen reet meer hoe hard hij wel niet kan?
En dat is nou juist de manier hoe de mensen in dit wereldje NIET denken. Als je schoolfeesten doet, zul je geheid wel paar keer de vraag hebben gekregen van 'hoeveel watt zijn joun boxen?' Kan je ook niet van het beeld af lezen.
Vergelijken kan je ook met computers trekken. Aan het uiterlijk van de kast kan je niet zien wat de specificaties zijn en of de computer het überhaubt doet.
Ben je een gamer wordt er ook vaak gevraagd naar de specificaties. De webshops die computer apparatuur verkopen hebben ook altijd specificaties erbij staan.

Dit wereldje is nu eenmaal niet gelijk aan een andere wereld, daarom kan je ook vaak voor gek worden verklaard.

Alle veranderingen die jij hebt opgenoemd bestaat in elke kant- en klare webshop die je tegenwoordig vindt op internet. Veel van deze webshops draaien puur om zoveel mogenlijk winst te maken.

Wat ik me nu afvraag, ga je elke webshop die niet als standaard eruit ziet nu langs ?
Freelancer in de noordelijke provincies
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-11-2009 19:07
Wat ik vooral zie ik dat er doorgedramd wordt met boekjeswijsheid. Daar is niks mis mee, zolang maar er iets nieuws wordt gezegd (boek kopen en cursus doen kan immers iedereen) én mits dit, zoals eerder gevraagd, in een begrijpelijk verband wordt gebracht met de visie en voorkeuren van degene die deze winkel runt.

In plaats daarvan zie ik een stortvloed aan losse opmerkingen op allerlei niveaus, van leestekens tot aan het volledig op de schop gooien van de website. Een aantal van die opmerkingen wordt ook nog eens gepresenteerd als feit, terwijl het in werkelijkheid een mening is. Het geheel komt op mij meer over als een missie dan een visie. Persoonlijk kan ik daar helemaal niks mee, want achter een missie zit over het algemeen een agenda.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-11-2009 20:38

Sylvia schreef:

want achter een missie zit over het algemeen een agenda.
Misschien wel een sollicitatie.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
5-11-2009 15:57
Ten eerste: vergeet niet dat Frank hier gratis tips geeft in een topic dat heet "suggesties webshop en forum". Tja, dan vraag je er zelf om, en het lijkt me dat dre er ook geen problemen mee heeft deze tips te ontvangen. Wat hij er vervolgens mee doet is zijn pakkie an. Lijkt me niet nodig om Frank persoonlijk aan te vallen, kom dan met een goed beargumenteerde inhoudelijk reactie.

Ik vind persoonlijk de huidige productpresentatie prima, al zou een directe link "voeg toe aan winkelwagen" natuurlijk geen slecht idee zijn. Waarom zou je het mensen immers moeilijk maken iets bij je te kopen? De meesten zullen toch eerst de uitgebreide productinformatie lezen, maar bij een rolletje tape of een plugje heeft lang niet iedereen daar behoefte aan.

Het feit dat de belangrijkste informatie er op de overzichtspagina al bij staat vind ik alleen maar een pluspunt. Ik ben het dan ook niet met Frank eens dat een merknaam en prijs voldoende informatie is op de overzichtspagina. Dat wil niet zeggen dat een foto niet belangrijk is, maar de aanvullende informatie is in dit geval minstens even belangrijk.

Het feit dat alle andere webshops op elkaar lijken heeft natuurlijk wel een reden. Grote webshops als wehkamp, neckermann, bol.com enzovoorts hebben uiteraard veel onderzoek gedaan naar wat het beste werkt, dus het kan geen kwaad een beetje dezelfde layout e.d. aan te houden. Desondanks moet je jezelf ook kunnen onderscheiden door je eigen identiteit te houden.

Hoewel het anders is dan anders vind ik de huidige breadcrump methode vrij overzichtelijk. Ik heb niet echt behoefte aan een aparte titel.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-11-2009 21:53

YourLiVe schreef:

Ik vind persoonlijk de huidige productpresentatie prima, al zou een directe link "voeg toe aan winkelwagen" natuurlijk geen slecht idee zijn.
Die was er vroeger. Mensen gingen dan via die directe button iets bestellen, kregen het thuis en kwamen er daar achter dat ze iets belangrijks (een stukje productinformatie) niet wisten waardoor wij het product weer terug konden nemen. Wij hebben immers een informatieplicht (waarbij we zelfs verantwoordelijk zijn voor foute informatie van fabrikanten TENZIJ we die informatie expliciet weerleggen) EN als we de boel zo inrichten dat de productinformatie pagina overgeslagen wordt dan voldoen we NIET aan die informatieplicht (hé, ik vind het net zo zot als de volgende persoon maar ik heb die regel nu eenmaal niet bedacht; daarvoor mogen we in Den Haag zijn).
Waarom zou je het mensen immers moeilijk maken iets bij je te kopen?
Daarom dus ;-)
De meesten zullen toch eerst de uitgebreide productinformatie lezen, maar bij een rolletje tape of een plugje heeft lang niet iedereen daar behoefte aan.
Totdat er bij de producttekst staat "afwijkende afbeelding, werkelijke product is zwart" (ook al staat dat OOK met koeieletters in de omschrijving). We krijgen dan gewoon naar ons hoofd geworpen dat de klant verwacht had dat het product zilver was (foto was immers zilver), ook al stond er met vette letters "gaffa tape, zwart" bij het product.
Het feit dat de belangrijkste informatie er op de overzichtspagina al bij staat vind ik alleen maar een pluspunt.
Moet wel anders. Wellicht een korte "uitsnede" met een "+" button of zo.
Ik ben het dan ook niet met Frank eens dat een merknaam en prijs voldoende informatie is op de overzichtspagina. Dat wil niet zeggen dat een foto niet belangrijk is, maar de aanvullende informatie is in dit geval minstens even belangrijk.
Ik heb al een maand of wat een opzetje met een fluid grid (grote voordeel is dat op een breed scherm er 4 of meer items naast elkaar passen en op een kleiner scherm 2-3) maar het grote gemis daarbij is de ruimte voor tekst. Een mogelijke optie is dat de description (1e regel) getoond wordt en de 2e regel (de subdescription) getoond wordt zodra je over het product gaat met de muis. Maar of dat zo handig is???
Het feit dat alle andere webshops op elkaar lijken heeft natuurlijk wel een reden. Grote webshops als wehkamp, neckermann, bol.com enzovoorts hebben uiteraard veel onderzoek gedaan naar wat het beste werkt, dus het kan geen kwaad een beetje dezelfde layout e.d. aan te houden. Desondanks moet je jezelf ook kunnen onderscheiden door je eigen identiteit te houden.
Ik kijk aandachtig naar sites zoals Wehkamp, Bol e.d. En reken maar dat ik me daardoor zal laten inspireren ;-)
Hoewel het anders is dan anders vind ik de huidige breadcrump methode vrij overzichtelijk. Ik heb niet echt behoefte aan een aparte titel.
Ik heb ook altijd gedacht dat de HTML Title tag daarvoor bedoeld was (je zou zelfs denken dat de tag wellicht daarom wel "title" heet ;-)

Overigens zal mijn bigger than life breadcrumb er waarschijnlijk wel aan moeten geloven bij de nieuwe opzet (hij zit wat in de weg).

Maar goed... Het filtersysteem is geïmplementeerd (zonder snelheidsverlies in de pagina's dankzij een aantal mooie SP's ;-), de statische URL's zijn een feit (zelf herstellende URL's nog wel met automatische 301 redirects ;-), volgende week kan eindelijk een begin gemaakt worden met het op de schop nemen van de html code.

Qua foto's ben ik er wel uit. De thumbs worden groter (van 80x80 naar 135x135), de mediums worden kleiner (van 325x325 naar 270x270) en daarboven zal (daar waar nodig) een (waarschijnlijk) 810x810 komen. Daarbij zal alleen de thumb op de IIS server gehost worden (de rest donder ik op een static bulk host of zo).

Qua menu wil ik een matrix. De main categories worden horizontaal weergegeven ergens boven de pagina (op elke pagina), de subs links, de filters rechts. De bedoeling is dat er zoveel mogelijk met 2 lagen diep gewerkt wordt (zoals nu al het geval is bij de DJ gear main categorie) waarna verder verdiept kan worden dmv de filters.

Qua kleurstelling denk ik aan een vrij lichte combinatie van groen en blauw (met een oranje steunkleur in kopteksten e.d.).

OOH... De site gebruikt dubbele validatie voor invoervelden. Via j@vascript (op een nette manier, in de vorm van "je bent je naam vergeten in te vullen") met als back-up een server sided validatie (die wellicht minder gebruiksvriendelijk is). Geval is echter (en daar was ik zonder de opmerkingen hier nooit achter gekomen) dat de client sided validatie niet werkte in Firefox (wel in IE). Grappig genoeg werk ik zelf eigenlijk alleen maar in FF (maar ik heb nooit de behoefte velden niet in te vullen zodat ik nooit gemerkt heb dat FF de validatie liet liggen). Is sinds vanmiddag hersteld.

Overigens heb ik wel 100 x besloten over te stappen op een voorgebakken pakket de afgelopen maanden (want reken maar dat het zelfbouwen véél en véél meer tijd kost) maar elke keer als ik dan goed ging kijken naar de prestaties van die voorgebakken dingen vond ik m'n eigen applicatie toch vooral verdomd snel (en snel is fijn, ook/juist in de 50mbit tijden).

PS: Volgens mij was Frank niet zozeer degene die persoonlijk werd aangevallen (maar was het vooral Frank die anderen persoonlijk aan ging vallen). Lijkt me toch wel een belangrijk detail.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
5-11-2009 22:35

Dré schreef:

Die was er vroeger. Mensen gingen dan via die directe button iets bestellen, kregen het thuis en kwamen er daar achter dat ze iets belangrijks (een stukje productinformatie) niet wisten waardoor wij het product weer terug konden nemen.
Naast die informatieplicht kan men volgens mij sowieso een via internet aangeschaft product binnen een aantal dagen zonder opgaaf van redenen terugsturen toch? Ik begrijp je redenatie dan ook nu.
Totdat er bij de producttekst staat "afwijkende afbeelding, werkelijke product is zwart" (ook al staat dat OOK met koeieletters in de omschrijving). We krijgen dan gewoon naar ons hoofd geworpen dat de klant verwacht had dat het product zilver was (foto was immers zilver), ook al stond er met vette letters "gaffa tape, zwart" bij het product.
Tja, maar lezen dat soort mensen de uitgebreide productinfo dan wel goed?
Het feit dat de belangrijkste informatie er op de overzichtspagina al bij staat vind ik alleen maar een pluspunt.
Moet wel anders. Wellicht een korte "uitsnede" met een "+" button of zo.
Ik heb het op mijn overzichtspagina's op deze manier gedaan. Titelbalk met daarin de naam van het product en de prijs, daaronder een foto en een kort verhaaltje met de belangrijkste kenmerken, en daaronder een aantal links als lees meer, neem optie enzovoorts. Dat vind ik persoonlijk een erg prettige manier. Ik had vroeger ook meerdere items naast elkaar staan met zeer beperkte info, maar dit vind ik een stuk handiger. Maar ik hoef dan ook geen honderd producten in een categorie te presenteren...
Ik kijk aandachtig naar sites zoals Wehkamp, Bol e.d. En reken maar dat ik me daardoor zal laten inspireren ;-)
Uiteraard... waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Bovendien zijn mensen nu eenmaal gewend dat webshops er op die manier uitzien en op die manier werken, dus kunnen ze intiutief de weg vinden.
Ik heb ook altijd gedacht dat de HTML Title tag daarvoor bedoeld was (je zou zelfs denken dat de tag wellicht daarom wel "title" heet ;-)
Nah, die title tag is alleen voor de zoekmachines razz :p Maar een duidelijke titel op de pagina zelf vind ik wel van belang (zie ook weer mijn website).
Overigens zal mijn bigger than life breadcrumb er waarschijnlijk wel aan moeten geloven bij de nieuwe opzet (hij zit wat in de weg).
Dat is een beetje hetzelfde als met het standaard webshop uiterlijk. Mensen zijn gewend dat iets op een bepaalde manier werkt, bij breadcrumbs is men gewend die te vinden onder de header in een kleiner lettertype dan de rest van de pagina. Aangezien ze bij jou ook niet onderstreept zijn en niet op een logische plaats staan bestaat het risico dat iemand ze niet herkend alszijnde breadcrumbs.
Qua foto's ben ik er wel uit ...

Ik heb al mijn foto's maar 1 x op de server staan, in het grootste formaat in de map "foto", en die verklein ik op bijvoorbeeld de overzichtspagina met css. Het nadeel van die methode is dat het soms wat langer duurt voordat alle afbeeldingen geladen zijn, zeker bij het aantal foto's die bij jou geladen moeten worden. Daarbij heb je ook nog de bandbreedte... voor jou wellicht een minder interessante methode dus.
Qua menu wil ik een matrix... Qua kleurstelling denk ik aan een vrij lichte combinatie van groen en blauw (met een oranje steunkleur in kopteksten e.d.)...
Ik zou gewoon een proefversie online gooien en je gebruikers er lekker commentaar op laten leveren. Je hebt nu toch al een proefversie online staan?

PS: Volgens mij was Frank niet zozeer degene die persoonlijk werd aangevallen (maar was het vooral Frank die anderen persoonlijk aan ging vallen). Lijkt me toch wel een belangrijk detail.
Nou... opmerkingen als "Misschien betekent het juist dat je met je theoriën iemand anders moet lastigvallen " en "Wat ik me nu afvraag, ga je elke webshop die niet als standaard eruit ziet nu langs ?" vind ik van die opmerkingen die ik ook niet zou kunnen waarderen als ik gewoon wat tips wil geven. Vooral ook omdat zij niet degenen zijn van wie de webshop is.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
5-11-2009 23:02
Vanavond ben ik op een dode link in de shop gestuit.
/webshop/zoeken/?str=nuo+5&f=&t=&s=0&c=0&u=&o=1&n=1
Om een of andere reden geeft de link naar de "Ecler nuo 5" een "cannot display the webpage" error.

YourLiVe schreef:

Qua foto's ben ik er wel uit ...

Ik heb al mijn foto's maar 1 x op de server staan, in het grootste formaat in de map "foto", en die verklein ik op bijvoorbeeld de overzichtspagina met css. Het nadeel van die methode is dat het soms wat langer duurt voordat alle afbeeldingen geladen zijn, zeker bij het aantal foto's die bij jou geladen moeten worden. Daarbij heb je ook nog de bandbreedte... voor jou wellicht een minder interessante methode dus.
Alles in de browser laten resizen is zonde van het data-verkeer, maar nog veel belangrijker, zonde van de snelheid. Ik zelf heb op internet geen geduld. Als ik een webpagina aanklik, wil ik deze bekijken. Wat ik niet wil zien is een pagina die laad, en daarna nog op zijn gemak alle foto's gaat ophalen. Van veel pagina's bekijk ik de plaatjes, en dan ga ik verder.
Op mijn eigen webpage worden alle geuploade foto's meteen naar de formaten waarin ze nodig zijn geresized. Kost een klein beetje extra opslag (in totaal ongeveer 1,5x de ruimte van het orgineel), maar geeft een gigantische performance winst bij het browsen. Daarnaast heb ik in de header 2 plaatjes staan met een totale grootte van 9 kb. Deze worden bewust als laatste van de hele pagina geladen. Op trage verbindingen merk ik dat deze plaatjes soms een fractie later neergezet worden en dat vind ik storend.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)