Forum > Geluid

Welke actieve luidsprekers?

(244 reacties. Pagina 22 van 25)
Moderator(s): Dré
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
17-7-2008 02:01
Sorry voor het omhoogschoppen van dit topic, maar ik zit met een vraag die ik niet 1,2,3 beantwoord heb.

Wij hebben voor onze drive-in momenteel 2 jbl sf25, en 2 peavey ul118. Het is opzicht wel een leuke setje. Helaas zitten er heel wat nadelen aan vast bijvoorbeeld:

-De subwoofers houden de tops niet bij op een hoger volume, waardoor de bass in de zaal nog niet meer te voelen is.
-De tops zijn erg groot, en eigenlijk net iets te lomp. Ze zijn niet fullrange inzetbaar, aangezien ze niet zo maar 'even' op statief gezet zijn.
-Voor hun grootte komt er (volgens mij?) vrij weinig uit qua vermogen. Voor een dubbel 15'' had ik wel wat meer bass mogen verwachten, maar dat valt vies tegen. De JBL's geven een en al hoog, dat ik al geprobeerd heb om te verbeteren met de crossover (Behringer CX2310), maar het wilt niet lukken.

Nu is het zo, dat de tops óók nog eens erg veel plaats in nemen in de aanhangwagen. Ze zijn dan wel erg mooi, maar helaas ben ik van plan ze eruit te gooien. Ook de subwoofers kunnen hetzelfde verwachten.

Aangezien we tot nu toe voor niet meer dan 100 man hebben moeten draaien (op zn meest 40 op de dansvloer), ben ik van plan over te stappen op 2 stevige 15'' toppen. De voordelen zijn érg groot, en ze zijn ook nog uit te breiden met subs naderant.

Ik ben een aantal weken terug samen met bas en sjoerd (van hier op het forum) naar de Muzikaza geweest in Roermond. Hier hebben we allerlij setjes beluisterd; Dap, HK, RCF, JBL etc.
De soundmate sets van DAP drukten toch wel aardig door voor hun soort. Ook de RCF kasten vond ik zéér goed presteren. We hebben de RCF art322a en de 300a beluisterd. Voor die kastjes ging het aardig hard, en vooral een goede bass weergave voor zelfs de 12''.

Nu is het zo, dat als we de oude PA verkopen, er voldoende budget is om nog stevigere toppen aan te schaffen (2dehands). Zo heb ik 2 RCF art500a gezien voor 1100 euro. Ik vraag mij af of deze een goede vervanger zullen zijn voor onze recente set, en of er misschien mensen ervaring mee hebben?
Freelance diensten & LED Design
DavlovStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-7-2008
Laatste: 22-8-2012
Berichten: 5
19-7-2008 14:47
Het is niet echt een antwoord op je vraag maar ik zou zeker eens gaan kijken/luisteren naar QSC HPR122i actieve kastjes.
Ik heb deze zelf in de verhuur steken en ben er heel tevreden over... Er kan naar mening geen jbl eon, alto ps4ha, mackie aan tippen!
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 138
19-7-2008 15:01

kevinos91 schreef:

[... schreef:

Ik ben een aantal weken terug samen met bas en sjoerd (van hier op het forum) naar de Muzikaza geweest in Roermond. Hier hebben we allerlij setjes beluisterd; Dap, HK, RCF, JBL etc.
De soundmate sets van DAP drukten toch wel aardig door voor hun soort. Ook de RCF kasten vond ik zéér goed presteren. We hebben de RCF art322a en de 300a beluisterd. Voor die kastjes ging het aardig hard, en vooral een goede bass weergave voor zelfs de 12''.

[...]
Even een beetje offtopic, heeft die kerel je ook het Fohhn setje laten horen, dat klinkt pas goed. Ook de nieuwe lichtgewicht JBL serie wat hij heeft staan klinkt niet verkeerd.

ontopic:
Het beste wat je kunt doen (en ja, dat mag bij muzikaza) is je eigen speakerset meenemen en aansluiten en vervolgens gaan vergelijken.
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
19-7-2008 20:17
[Offtopic]

Is Muzikaza niet Houben Mediatechniek?

[/offtopic]
Twitter mee met @andycobbennl
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 138
19-7-2008 20:41

Andy S&L schreef:

[Offtopic schreef:

Is Muzikaza niet Houben Mediatechniek?

[/offtopic]
Nee, Muzikaza is wat vroeger Reijnen Muziek was, alleen groter (denk aan music-store idee)
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
19-7-2008 21:40

davlov] schreef:

Er kan naar mening geen jbl eon, alto ps4ha, mackie aan tippen!
Heb je ook de aankoopprijzen naast elkaar gezet?
DavlovStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-7-2008
Laatste: 22-8-2012
Berichten: 5
20-7-2008 12:48

eddy wally schreef:

Heb je ook de aankoopprijzen naast elkaar gezet?
de qsc is idd duurder, maar de meerprijs vertaald zichzelf echt in de kwaliteit
RevhaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2004
Laatste: 29-12-2018
Berichten: 91
25-7-2008 10:09
Heeft er ook iemand ervaring met de RCF ART522A.
Ik zit te twijfelen tussen deze en de ART322A.

Is het prijsverschil het waard?
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
26-7-2008 11:50
Je woont niet gek ver van Konitech in Malden, dat is de importeur van RCF. Zij hebben een demoruimte waar je beide speakers kunt horen, bel ze eens...

Overigens heb ik beide speakers hier staan en er zit wel wat verschil tussen. De 522 klinkt helderder en wat strakker. Daarentegen geeft de 322 duidelijk meer laag, dit laag is overigens wel een stuk wolliger dan van de 522.

Full-range gaat mijn voorkeur naar de 322, als topkast heb ik liever de 522. Aangezien ze bij ons meestal of als spraakkast weg gaan of als topkast heb ik een lichte voorkeur voor de 522. Dat heeft ook veel met het gewicht te maken: de 522 is echt stukken lichter (23 kilo vs 17 kilo). Wat betreft de maximum output zou de 522 volgens RCF 2 db meer moeten geven. In de praktijk ervaar ik er geen verschil tussen.

Succes!
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
11-11-2009 21:24
Ook ik wil eens gebruik maken van dit topic.
Ik wil 2 actieve 12" speakers kopen, dit tweedehands aangezien nieuw niet in het budget past/wil passen.
Mijn oog is gevallen op de LEM D400 en de RCF ART-312A.
Beide 12"/1", maar de LEM D400 heeft een 100W HF-versterker tov. de 50W van de RCF.
De RCF heeft kwa maxSPL 5DB meer dan de LEM, en heeft een spreiding van 90x60° tov. de LEM 100x60°.
Enkel weet ik niet wat goed, wat slecht is (kwa spreiding).

Heb inmiddels al veel ervaringen gelezen over de D400 in dit topic.
Over de RCF ART-312 (vs. LEM D400) vond ik in dit topic wel wat, maar deze persoon had ook nog het budget om voor de ART-322 te gaan, wat hij dus later gedaan heeft. Dit budget is helaas niet haalbaar voor mij.
De Mackie SRM-450 heb ik ook al gezien, maar deze is jammergenoeg niet makkelijk te vinden tweedehands.
En aangezien ik niet zoveel tijd heb om andere speakers te kopen, kan ik deze ook niet meenemen in mijn keuze. Ook is deze (volgens mij) 2de hands aan de dure kant.
Overigens zullen de twee toppen met twee actieve subwoofers gebruikt worden (één per kant).
Dit zal waarschijnlijk de DAP K-18BA worden.

EDIT: misschien makkelijk om erbij te vermelden, de RCF ART-312 met statieven en XLR kabels kan ik voor €725,- krijgen, en de LEM D-400 exl statieven en XLR voor €600,-.

Iemand misschien die mij hierbij wilt helpen? happy :)
Alvast hartelijk dank!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)