Forum > Zelfbouw Speakers

De Bouw van de X-TRO ( top voor de Punisher )

(278 reacties. Pagina 20 van 28)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
14-4-2005 11:33
1 x bewerkt. Laatst door Contour op 14-4-2005 11:43
Hallo MC party,

Inzichten moeten groeien. Ik ben van mening na het horen van de X-tro met en zonder faseplug dat het effect van de faseplug op het geluid verre van positief was. Heb niet de illusie dat je binnen een paar weken wel een goed concept met faseplug hebt staan. Natuurlijk het ziet er stoer uit zo'n plug maar als hij niet goed werkt waarom dan uberhaupt moeite doen hem erin te zetten? Ik sluit niet uit dat bij sommige fabrikanten de faseplug er vooral om verkooptechnische redenen inzit. Niet voor niets steekt er 7 jaar ontwerpen achter de midhoorns van Funktion One en de nodige patenten.

Naar mijn weten is de X-tro nog niet gestacked ingezet. Met 2 X-tro's per kant zal je al gauw 1000 man kunnen doen dus dan spreek je echt over grotere klussen.

MVG Contour
KlaaskeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 173
14-4-2005 11:36

Contour schreef:

Naar mijn weten is de X-tro nog niet gestacked ingezet. Met 2 X-tro's per kant zal je al gauw 1000 man kunnen doen dus dan spreek je echt over grotere klussen.
MVG Contour
Hoe wil je dat gaan stacken ?? 2 recht naast elkaar ?
[..It's the size of you horn that counts!..]
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
14-4-2005 11:42
Natuurlijk niet 2 recht naast elkaar! Op die manier krijg je een kamfiltereffect.

Per kant 2 stacks maken van 2x Punisher en 1x X-tro en deze zodanig in of uitdraaien dat de zaal goed bespeeld wordt en het kamfiltereffect minimaal is. Met een afstraling van 60 graden horizontaal kun je een trapezium kast ook niet naast elkaar stacken of deze moet zeer extreem taps toelopen naar achteren.

MVG Contour
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
14-4-2005 11:51
Ik mocht bij de eerste echte klus wezen van de X-tro, en naar mijn bescheide mening, een kast waar geluid in zit wink ;)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
TimmelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 9-7-2007
Berichten: 61
14-4-2005 12:22

ivo2 schreef:

Ik mocht bij de eerste echte klus wezen van de X-tro, en naar mijn bescheide mening, een kast waar geluid in zit wink ;)
Ohh, en komt dat geluid er dan ook uit? wink ;)
Niet genoten is altijd mis!
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
14-4-2005 12:29
Tijd voor een korte toelichting bij mijn aandeel in de uitgangspunten voor het ontwerp denk ik:
- het bijhouden van 2 punishers in een enkele (!) stack
- een formaat dat bij de punishers past, dus 50 cm breed
- zo compact mogelijk
- hoge geluidskwaliteit
Mede op basis hiervan is de X-tro ontworpen en ik ben er uiterst tevreden over. De kast voldoet zeer goed aan de uitgangspunten. Het is de bedoeling om de punisher/X-tro in te zetten als mijn andere set het niet meer aankan of minder geschikt is. Grofweg komt dat neer op evenementen vanaf ongeveer 250 man tot ??? Natuurlijk kun je meer gaan neerzetten. Vier punishers per kant en twee X-tro’s, zes punishers per kant en twee X-tro’s voor het echte stampwerk... En ook voor andere zware baskasten is de X-tro een goede partij, mede doordat hij al onder de 100 hz is in te zetten.

Persoonlijk vind ik de smalle afstraling als eerder gezegd alleen maar een voordeel. Lekker hard op de dansvloer, daarnaast mag het van mij afvallen. Kunnen mensen die niet op de dansvloer staan ook nog wat babbelen met elkaar. Bovendien hebben mijn oortjes er dan ook minder last van.

En misschien wel het belangrijkste: de X-tro vind ik klankmatig top happy :) en ik ben daar niet de makkelijkste in. Bij de ontwikkeling zijn we kritisch geweest en hebben de eerdere versie niet klakkeloos neergezet. De kast is op meerdere punten aangepast na het proberen verschillende (hoorn)constructies. Het resultaat mag er gewoon zijn.

Het is nu een kwestie van meer gebruikerservaring op doen en instellingen verder te verfijnen. Mogelijk kan een faseplug de kwaliteit nog verder brengen, dit is een kwestie van experimenteren.

Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
14-4-2005 12:51

timmel schreef:

ivo2 schreef:

Ik mocht bij de eerste echte klus wezen van de X-tro, en naar mijn bescheide mening, een kast waar geluid in zit wink ;)
Ohh, en komt dat geluid er dan ook uit? wink ;)
Wat zijn we negatief allemaal. Oordeel, of zeik af als je de kast een keer hebt gehoort, en dat geld voor iedereen. Je praat hier over een kast die net ontworpen, gebouwd en getest is. Het is een leerproces natuurlijk kan er nog aan verbeterd worden, bouwtechnish, geluidtechnish of met instelingen, maar zelfs grote merken verbeteren of modificern hun kasten. De X-tro zoals hij nu is is hij zeer goed te gebruiken. De kast klinkt, rustig op hoge geluidsnivo's, volwassen en is goed te bouwen. Voor een zelfbouw projeckt zeer zeker geslaagd, maar je dat kan je alleen maar zegen als je ze gehoort hebt. angry shut up :X
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1343
14-4-2005 12:57
Wat zijn we negatief allemaal
Het was dus grappig bedoeld (wel erg flauw), niet meteen zo negatief Ivo razz :p

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
14-4-2005 13:18
Het was niet bedoeld op die ene reaktie, maar op alle negative reactie's en opmerkingen. Er zijn mensen die in de X-tro veel tijd, geld en energie hebben zitten, en die hebben het niet verdient dat ze nu in de verdedeging moeten, zonder dat degenen die crietiek hebben, de X-tro hebben gehoord. Mij maakt het niet uit ik krijg gewoon betaald voor het bouwen van een kast maar voor Janbo en Walter die hebben dit niet verdient, uiteindelijk hebben we allemaal profijt van ervaringen van een hun. Ik zeg dus kijk, luister, vraag en leer.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 785
14-4-2005 13:39
Hallo allemaal,

Ik sluit me volledig aan bij het rijtje ontwerpeisen zoals Janbo dat aangaf. Bepaalde zaken bij het ontwerpen van de X-tro zoals de 50cm kastbreedte lagen simpelweg reeds vast omdat de Punisher hoorns ook zo breed zijn. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat een bredere kast voordelen kan hebben namelijk die kan bijv. makkelijker in een trapeziumvorm worden gemaakt en levert een grotere hoornmond bij gelijkblijvende hoogte. Echter zoals elke ontwerper moet je werken met bepaalde gegeven randvoorwaarden. De X-tro is een topkast ontworpen voor op 2x Punisher en dat legt aardig wat eisen op qua afmetingen, benodigde SPL en frequentie bereik. Voor op de Punishers die Jan heeft is deze kast dus ongeveer optimaal te noemen. Hij sluit mooi aan qua klank, specificaties en ook erg belangrijk: de afmetingen. Plus de kast is nog relatief makkelijk te bouwen terwijl een trapezium vorm zo ongeveer gelijk eist dat je de beschikking hebt over een CNC machine.

Iemand die LAB-subs heeft staan van 57cm breed zou misschien liever een topkast hebben van die breedte en misschien ook wat hoger om de midhoorn boven het publiek te krijgen bij het gebruik van een enkele baskast per kant. In dit geval voldoet de X-tro dan niet precies aan die eisen en dat is logisch omdat die daar niet specifiek voor ontworpen is.

De X-tro is een relatief dure kast om te bouwen (veel duurder dan een Punisher hoorn bijvoorbeeld) dus ik verwacht geen enorme run op dit ontwerp. Als er grote intresse blijkt te zijn in een luistersessie met de X-tro/Punisher combinatie dan denk ik dat er in overleg met Janbo wel een keer iets geregeld kan worden. Zoals Ivo al aangeeft is het namelijk nogal onzinnig uitspraken te doen over een ontwerp dat je alleen nog op je beeldscherm hebt zien staan en waarmee er nog nauwelijks gebruikerservaringen zijn.

Ik denk echt dat je een ontwerp meerdere malen moet horen om het goed te kunnen beoordelen. Bijv. Ivo gaf zelf een mooi voorbeeld: Hij dacht dat de Punisher minder goed geschikt zou zijn voor Live muziek. Natuurlijk had Ivo de Punisher al eerder in actie gehoord. Toch bleek dat toen hij voor het eerst de Punisher in een Live setting hoorde dit erg goed klonk. Hetzelfde voor mensen die zeggen EAW is klote omdat ze 1x een slechte klinkende EAW set hebben gehoord. Er zijn zoveel invloeden die een set maken of kraken dat je nooit gelijk de speakerkasten de schuld kunt geven. Iemand met verstand van zaken achter de knoppen is zo ongeveer het belangrijkste onderdeel in de gehele geluidsketen.

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)