Alweer een noob vraag
(28 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
ACiDcHaOZStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 10-1-2003 Laatste: 11-1-2003 Berichten: 6 | 11-1-2003 14:39 |
al die toeters en bellen hoeven van mij niet hoor en mischien is het wel een beetje overdreven veel vermogen ik zou alleen graag 1 zelfgemaakte box willen hebben waar "mooi" geluid uit komt -aCiD | |
MichielStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-1-2002 Laatste: 6-10-2005 Berichten: 222 | 11-1-2003 19:31 |
GA in dat geval naar een goeie car audio zaak en zeg dat je zelf een subje wilt bouwen. Dan gaan ze proberen om jou wat flauwekul aan te smeren. Maar als je lang genoeg blijft zeuren dat je gewoon een leuk geluidje wilt komen ze vanzelf met een speaker aan zetten. Bij die speaker vind je een soort van handleiding waar in staat wat het volume voor de kasten (gesloten of BR) moet zijn. Dat volume verwerk je in een mooie/handige vorm en je gaat zagen en plakken. Klaar is kees!!! Voor dit soort vragen moet je eens naar show your sound zoeken op google, en dan rolt er van zelf een mooi forum uit wat vol zit met die car audio fanaten. En die willen je heel graag vertellen wat je moet doen en waar de goeie zaak zit en welk merk je ja absoluut niet moet laten aan smeren. | |
ACiDcHaOZStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 10-1-2003 Laatste: 11-1-2003 Berichten: 6 | 11-1-2003 20:36 |
dat wou ik weten, bedankt! -aCiD | |
KooleStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 9-4-2003 Berichten: 1 | 15-3-2003 18:03 |
ik wil graag vragen of iemand tekeningen heeft van een w-base kast op 18 inch | |
SpeakerfreakStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-10-2002 Laatste: 1-12-2017 Berichten: 1913 | 15-3-2003 18:08 |
w-base? | |
WillyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-2-2003 Laatste: 18-5-2004 Berichten: 32 | 16-3-2003 01:29 |
Dré schreef: Je vraag gaat specifiek over auto speakers. Om eerlijk te zijn houden de meeste ontwerpers zich niet bezig met dit segment van "geluid". Er gelden hele andere regels bij "car audio" (zoals veel goud, neon en hoe meer flauwekul, hoe beter).Het is mij in ieder geval opgevallen dat de "ontwerpers" van car audio toch liefst zo weinig mogelijk rekening willen houden met de natuurkundewetten... Wellicht dat je je vraag kunt stellen in een forum dat WEL over auto speakers gaat? Mensen die serieus bezig zijn met caraudio kennen de natuurkundewetten net zo goed als jij. En gebruiken dezelfde tools (bijv WinISP en LSPCAD om een paar simulatiepakketten te noemen) voor het ontwerpen van goede sub kisten voor in een auto. Echter in een auto zijn andere factoren van de kist belangrijk bij het ontwerp. Voor acidchaos: kijk inderdaad eens op www.showyoursound.nl Daar zitten erg veel caraudio fanaten (ikke ook... ) die je graag willen helpen. In ieder geval zou ik niet alles in 1 kist stampen, want dat gaat nooit goed klinken. Bereken (of vraag iemand om voor je te berekenen) een goede bas kist. En zet een composetje (setje bestaande uit 2 midrange drivers, 2 tweeters en passieve filters) in de voordeuren (of de tweeters op het dashboard) en stuur dat alles aan met een goede 4 kanaals versterker. Dan ben je al een heel eind op de goede weg. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 17-3-2003 14:41 |
willy schreef: Oke Dre.....jij snapt dus niks van car audio.... | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
WillyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-2-2003 Laatste: 18-5-2004 Berichten: 32 | 17-3-2003 16:00 |
We hebben het nog over car audio? Het Cavity is het effect dat zeer lage tonen worden versterkt door de interieur ruimte van de auto. Een goed ontworpen subkist zal door dat effect zeer laag kunnen doorspelen omdat de kist in een beperkte ruimte (namelijk het interieur van de auto) staat te spelen. De ideale q factor voor een kist is dus afhankelijk van de inhoud van het interieur van de auto. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 17-3-2003 17:48 |
willy schreef: We hebben het nog over car audio? Het Cavity is het effect dat zeer lage tonen worden versterkt door de interieur ruimte van de auto. Een goed ontworpen subkist zal door dat effect zeer laag kunnen doorspelen omdat de kist in een beperkte ruimte (namelijk het interieur van de auto) staat te spelen. De ideale q factor voor een kist is dus afhankelijk van de inhoud van het interieur van de auto.Het cavity effect heeft inderdaad met de ruimte te maken. Elke ruimte (afgesloten ruimte) heeft een cavity frequentie. Onder die frequentie neemt de output van een in die ruimte geplaatst systeem met 12dB/octaaf toe (vanwege het feit dat de speaker nu in pressure mode staat te werken). Door de f3 van je kast nu ZO te kiezen dat deze overeenkomt met de cavity frequentie van je auto (per auto verschillend dus) kun je een vlakke response krijgen tot bijna DC. Koptelefoons werken volgens hetzelfde principe. Het heeft overigens niets met de Q van de speaker te maken. Saillant detail: Je hoeft dus NIET een kast te ontwerpen die heel laag gaat tenzij je bijvoorbeeld een bestelbus hebt (grotere inhoud) EN bass-reflex is de DOMSTE keuze die je voor de auto kunt maken (die heeft immers een quasi 4-e orde afval in plaats van een 2e orde afval). En toch zie je in "car audio" verschrikkelijk vaak BR kastjes. Ergo -> Veel mensen in car audio weten niet waar ze mee bezig zijn (maar, eerlijk is eerlijk, hetzelfde geldt voor andere segmenten van audio). Ik heb ooit eens een car audio systeem ontworpen (in een vorig leven ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
-bart-VIP Lid Uit: Nederland Sinds: 12-10-2002 Laatste: 14-8-2015 Berichten: 388 | 17-3-2003 18:58 |
Dré schreef: EN bass-reflex is de DOMSTE keuze die je voor de auto kunt maken | |
Petty materialists! |