Forum > Algemeen Forum

3 groepen!?!?!?

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Dj_daanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2004
Laatste: 17-2-2005
Berichten: 21
30-4-2004 09:23
Wij hadden eens een feest... nam diegene die voor de app. zorgde 8x 1000 watt parren mee laugh :D
Nou hebben wij de mazzel dat we beschikken over een 360 volt aansluiting! Ik mocht het licht doen etc... máár er werd mij gezegd dat ik niet alle knopjes tegelijk mocht indrukken op het DMX lichtpaneeltje laugh :D
You know... pubers zijn eigenwijs... en BAF opeens gingen de lichtjes uit ''oeps'' razz :p Maarja nu ben ik wat ouder en heb ik mijn eigen installatie... (licht + geluid) ik ga nu ff berekenen hoeveel AMPS ik maximaal kan trekken (hmm... misschien heb ik ook wel 2 stoppen nodig happy :) )

EDIT: Ik kom op precies 3000 watt uit... Dat ligt wel op het randje... conclusie: 1 vrije groep nodig!!!
DJ zijn is weten hoe je die kauwende schapen aant dansen krijgt.. ;)
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
30-4-2004 13:27
Even misschien een raar vraagje, maar als je licht (effecten dan) op een switchpanel aan en uit zet, heb je dan minder kans dat de hele boel uitvalt door die zekeringen per kanaal?
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
30-4-2004 17:34

DJ Jus schreef:

Even misschien een raar vraagje, maar als je licht (effecten dan) op een switchpanel aan en uit zet, heb je dan minder kans dat de hele boel uitvalt door die zekeringen per kanaal?
nope, dat werkt alleen tegen overbelasting op dat kanaal...
Music is what feelings sound like...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
30-4-2004 19:33

dj_daan schreef:

Ik kom op precies 3000 watt uit... Dat ligt wel op het randje... conclusie: 1 vrije groep nodig!!!
Dat past inderdaad netjes op 1 groepje van 16A. Je houdt nog zo'n 500 watt over. Persoonlijk zou ik in dit geval voor 2 groepen gaan - tenzij het niet anders kan - omdat je dan wat meer lucht hebt voor inschakelpieken tijdens gebruik, zodat niet als je even een paar flinke lampen in 1 keer aanzet het ineens erg donker wordt sad :(
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
30-4-2004 23:00
vier 1000 watt parren passen rustig op een 16 ampere groep. Niet overall maar meestal past het wel, ook bij particulieren thuis. Veel schakelaars of c automaten kunnen maximaal 20 ampere hebben dus die grens kan op veel plaatsen gerekt worden en mits men in bezit is van degelijk verdelers, stekdozen en dikke kabels (minimaal 2x2,5 qmm)dan kan men die grens zelfs verlengen. Een keer bij een hockeyvereniging hadden ze 3x63 ampere aansluiting en aangezien ik alle verdelers heb maar eens eentje meegesleurd. Als in een 3x16 ampere groep maar een aansluiting (groep) wordt gebruikt kan men vermogen van de andere twee groepen aftappen (zelf niet he je zet gewoon meer op die ene groep en de schakelaar zegt wel wanneer het teveel is wink ;)). Ik denk dat je vornamelijk moet kijken welke aansluitingen er ter plaatse zijn en wat je zelf hebt. Bekabeling speelt ook een belangrijke rol in wat je op een groep kunt aftappen. Heb je maar kabels van 3x1 qmm dan houdt het al bij 2000-2300 watt op. 3x1,5 qmm gaat maximaal tot 3500 watt. Als je 3x2.5qmm hebt kun je de grenzen wat verleggen anders bepalen de kabels je maximum. Jaja jullie zullen weer roepen onzin maarja bij de 125 ampere aansluiting bij het openluchttheater hebben we ook al eens ownderen verricht razz :p. Berekeningen en groepen zegt veel maar niet alles. Veel breekt bij de plaatselijke stoppenkast, je verdelers en je bekabeling.

Owja en dat eend rive-in maar zelden 3 groepen nodig heeft. Eens rekenen: vier bassen en twee toppen = drie versterkers bij mij welke een groep bezetten inclusief afspeelapparatuur. Dan acht parren van 1000 watt of de 500 watt raylights welke dus of twee of een groep gebruiken en als laatste de rookmachine, aansturing en effecten welke ook nog wel een klein groeje opslurpen. Dus drie groepen is toch wel een veel voorkomende noodzaak ook bij (meestal grotere) particuliere feestjes. en dan hebben we het nog niet gehad over excessen als zestien parren, 300 watt foggertjes en scanners, moving heads en greotere geluidssets. Een feestje draaien op acht/negen groepen heb ik al vaker meegemaakt.

Nu even terug naar jouwn probleem. Zorg voor goede kabels en stekkerdozen. Dan elke keer als je gaat draaien even de set opendraaien voor kort moment. Parren full on zetten en al je lichteffecten aanzetten. even laten lopen en als alles blijft leven dan zal het waarschijnlijk wl heel blijven. Als een kabel te warm wordt weet je dat je dikkere kabels nodig hebt. Natuurlijk wel altijd rekenen wat je versterkerts slurpen en je lampen aan de hand van het vermogen van de lampjes en de zekeringen op de versterkers. Maak dan altijd een berekening van wat er opd e groep staat en kijk ook altijd of er nog andere huishoudelijke dingen op die groep staan zoals de keuken etc....

Laat de regen van kritiek maar komen laugh :D
Olé Olé heb nu ok AD!
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
1-5-2004 19:09

Michael schreef:

vier 1000 watt parren passen rustig op een 16 ampere groep. Niet overall maar meestal past het wel, ook bij particulieren thuis. Veel schakelaars of c automaten kunnen maximaal 20 ampere hebben
Dat zei ik dus, automaten met C-karakteristiek zijn vrij zeldzaam in particuliere installaties. Klap maar eens 4kW aan halogeen verlichting in 1 keer aan op een A-automaatje...... It's dark in here.
Ik zit ook in de verhuur van gereedschappen, krijg vaak genoeg machines terug omdat de automaten eruit knallen. En dit zijn dan geen machines van 3kW ofzo. Als je bijv een haakse slijper van 1,5kW op zo'n automaat zet, en je gebruikt hem een uur en de vriezer schakelt ook nog eens in bijv....

Michael schreef:

dus die grens kan op veel plaatsen gerekt worden en mits men in bezit is van degelijk verdelers,
Dat snap ik echt niet. Met een verdeler kan je niks rekken, ook al hang ik een verdeler met 125A D-automaten achter een 16A groepje. Als hij gaat dan gaat hij.

Michael schreef:

Owja en dat eend rive-in maar zelden 3 groepen nodig heeft. Eens rekenen: vier bassen en twee toppen = drie versterkers bij mij welke een groep bezetten inclusief afspeelapparatuur. Dan acht parren van 1000 watt of de 500 watt raylights welke dus of twee of een groep gebruiken en als laatste de rookmachine, aansturing en effecten welke ook nog wel een klein groeje opslurpen. Dus drie groepen is toch wel een veel voorkomende noodzaak ook bij (meestal grotere) particuliere feestjes. en dan hebben we het nog niet gehad over excessen als zestien parren, 300 watt foggertjes en scanners, moving heads en greotere geluidssets. Een feestje draaien op acht/negen groepen heb ik al vaker meegemaakt.
Nu volg ik je al helemaal niet meer. 3 Versterkers op 1 groep, zou nog kunnen hoewel het mij niet lukt. Wat versta jij in hemelsnaam onder particulier? 3 vrije eindgroepen bij een particulier? Dat moet ik nog meemaken. En bij piet in de huuskamer zet je toch niet 8kW aan parren neer? 300w foggertjes? tiepevaut denk ik........

Ik heb ook feestjes meegemaakt waar ze meer gebruikten ja, 3 x 125A. Daar gaat het hier niet om. Het gaat er om wat je dus kwijtkunt op 3 eindgroepen van 16A. Zoals al duidelijk is hangt het er helemaal van af wat je er op zet en wat voor karakteristiek de desbetreffende groepen hebben.

Denk er om dat halogeen verlichting, motoren, vriezers en koelkasten, verwarmingselementen etc nogal een grote inschakelstroom (kunnen) hebben. In de praktijk, kan je echt wel wat meer trekken uit een groepje. Scholen, theaters, zalen, kroegen etc hebben als het goed is allemaal tragere eindgroepen. Bij de particulier is dit meestal een ander verhaal.
Een Burn-in helpt mits je vrije groepen hebt. Als flip de frituur aanzet bijv. Of als je smoker en de vriezer toevallig tegelijkertijd aanslaan..... Stoppen kunnen een tijdje op hun flikker hebben. Als je dit dan doet, kan het best wezen dat ze na 2 uur zeggen: het is mooi geweest. happy :)

De oplossing is dus zelf even uitrekenen en opnemen in je verhuurovereenkomst wat je nodig hebt. Vrije eindgroepen eisen, burn-in doen. Laat een ander het dus niet aansluiten, of je moet zeker weten dat het goed komt. In principe mag je er vanuit gaan dat je klant een leek is op dit gebied. Zorg er dan voor dat je dat zelf niet bent, of je komt in het donker te staan met alle gevolgen van dien. Plan niet te krap!

O ja, als er 4 groepen tegelijkertijd uit knallen, dan hoeft dat echt niet met 10kW hoor, kan dus ook met 4kW. Vaak zijn de groepen gekoppeld, als 1 gaat gaat de ander ook. 4 groepen is dus 3 fasen + nul. Als je 1 fase belast en de frituur gaat aan.....
Hoop dat ik een beetje duidelijkheid verschaf.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
1-5-2004 22:22
Newbie vraagje: Wat bedoel je met burn-in??
It's time to play the music, It's time to light the lights..
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
2-5-2004 19:24

big bang schreef:

Newbie vraagje: Wat bedoel je met burn-in??
Effe 10min tot kwartier alles op Full-on.
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
3-5-2004 11:12

Hendrik schreef:

Michael schreef:

vier 1000 watt parren passen rustig op een 16 ampere groep. Niet overall maar meestal past het wel, ook bij particulieren thuis. Veel schakelaars of c automaten kunnen maximaal 20 ampere hebben
Dat zei ik dus, automaten met C-karakteristiek zijn vrij zeldzaam in particuliere installaties. Klap maar eens 4kW aan halogeen verlichting in 1 keer aan op een A-automaatje...... It's dark in here.
Ik zit ook in de verhuur van gereedschappen, krijg vaak genoeg machines terug omdat de automaten eruit knallen. En dit zijn dan geen machines van 3kW ofzo. Als je bijv een haakse slijper van 1,5kW op zo'n automaat zet, en je gebruikt hem een uur en de vriezer schakelt ook nog eens in bijv....

Michael schreef:

dus die grens kan op veel plaatsen gerekt worden en mits men in bezit is van degelijk verdelers,
Dat snap ik echt niet. Met een verdeler kan je niks rekken, ook al hang ik een verdeler met 125A D-automaten achter een 16A groepje. Als hij gaat dan gaat hij.

Michael schreef:

Owja en dat eend rive-in maar zelden 3 groepen nodig heeft. Eens rekenen: vier bassen en twee toppen = drie versterkers bij mij welke een groep bezetten inclusief afspeelapparatuur. Dan acht parren van 1000 watt of de 500 watt raylights welke dus of twee of een groep gebruiken en als laatste de rookmachine, aansturing en effecten welke ook nog wel een klein groeje opslurpen. Dus drie groepen is toch wel een veel voorkomende noodzaak ook bij (meestal grotere) particuliere feestjes. en dan hebben we het nog niet gehad over excessen als zestien parren, 300 watt foggertjes en scanners, moving heads en greotere geluidssets. Een feestje draaien op acht/negen groepen heb ik al vaker meegemaakt.
Nu volg ik je al helemaal niet meer. 3 Versterkers op 1 groep, zou nog kunnen hoewel het mij niet lukt. Wat versta jij in hemelsnaam onder particulier? 3 vrije eindgroepen bij een particulier? Dat moet ik nog meemaken. En bij piet in de huuskamer zet je toch niet 8kW aan parren neer? 300w foggertjes? tiepevaut denk ik........

Ik heb ook feestjes meegemaakt waar ze meer gebruikten ja, 3 x 125A. Daar gaat het hier niet om. Het gaat er om wat je dus kwijtkunt op 3 eindgroepen van 16A. Zoals al duidelijk is hangt het er helemaal van af wat je er op zet en wat voor karakteristiek de desbetreffende groepen hebben.

Denk er om dat halogeen verlichting, motoren, vriezers en koelkasten, verwarmingselementen etc nogal een grote inschakelstroom (kunnen) hebben. In de praktijk, kan je echt wel wat meer trekken uit een groepje. Scholen, theaters, zalen, kroegen etc hebben als het goed is allemaal tragere eindgroepen. Bij de particulier is dit meestal een ander verhaal.
Een Burn-in helpt mits je vrije groepen hebt. Als flip de frituur aanzet bijv. Of als je smoker en de vriezer toevallig tegelijkertijd aanslaan..... Stoppen kunnen een tijdje op hun flikker hebben. Als je dit dan doet, kan het best wezen dat ze na 2 uur zeggen: het is mooi geweest. happy :)

De oplossing is dus zelf even uitrekenen en opnemen in je verhuurovereenkomst wat je nodig hebt. Vrije eindgroepen eisen, burn-in doen. Laat een ander het dus niet aansluiten, of je moet zeker weten dat het goed komt. In principe mag je er vanuit gaan dat je klant een leek is op dit gebied. Zorg er dan voor dat je dat zelf niet bent, of je komt in het donker te staan met alle gevolgen van dien. Plan niet te krap!

O ja, als er 4 groepen tegelijkertijd uit knallen, dan hoeft dat echt niet met 10kW hoor, kan dus ook met 4kW. Vaak zijn de groepen gekoppeld, als 1 gaat gaat de ander ook. 4 groepen is dus 3 fasen + nul. Als je 1 fase belast en de frituur gaat aan.....
Hoop dat ik een beetje duidelijkheid verschaf.
4kw bij particulieren wegtrekken is vandaag de dag niet zon groot probleem aangezien de meeste particulieren hier in limburg toch wel met 20 ampere automaatjes zijn uitgerust en verstandige mensen vragen en kijken altijd even wat er nog allemaal op die groep staat. Het liefst neem ik de groep van de keuken aangezien als deze uitblijft je altijd meer dan een vrije groep overhoudt. Dus jou lukt het niet om drie versterkers op een groep te zetten. Ik heb geen moeite om vier ep-1500 amps op een greoep te zetten dat zijn naar mijn rekenen toch al vier versterkers. hoeveel versterkers op een groep kunnen zegt niks. Hoe veel vermogewn heeft die versterker nodig dat is de vraag. Een versterkertje afgezekerd op 9 ampere hoeft niet te zeggend at hij ook negen ampere op max belasting vreet. Hij vreet dan meest al iets van 9 ampere om op te starten. Ben jij zo lomp om ze allemaal tegelijkertijd aan te zetten? Ik denk het niet. Moet jij nog meemaken dat je drie greopen in een particulier huis vindt. Zo dan zijn jullie daar in holland toch erg benadeeld. Gisteren nog even acht raylight parretjes in een garage neergezet. Mensen hadden zes groepn in huis een 32 ampere lijn liep dus dat huis binnen en dat was in een gewone straat. Bij de meeste mensen vindt je toch minimaal drie groepen ten alle tijde. Ik ben nog nooit in een huis geweest waar ze minder dan drie groepen hadden. Ik zeg niet dat overal gerket kan worden maar jij zegt hetzelfde als wat ik zei. Het ligt ook aan de verdelers, goed jij meer in technische taal ik meer in wat ik meemaak what's the fucking difference. Het is gewoon dat men hier gewoon te bang is om een groep tot 3600 watt te belasten wat mij toch overal geen enkel probleem lijkt mits er niks anders op die groep zit. Bij ons thuis zitten 20 ampere automaatjes in de stoppenkast en een full on van de parren is hier ook geen enkel probleem, jaja die groepn zijn ook vaak doorgeslagen omdat ik teveel erop zette maar bij automaten boeit mij dat niet.

Ik blijf bij het standpunt. Biujn particulieren vindt je ten alle tijde drie groepen al zijn ze niet vrij ga gewoon in de stoppen kast kijken. Meestal is er wel een schemaatje aanwezig waar alles naartoe gaat en vraag nar de mensen wat ze die avond aan hebben staan en wat uit kan en ga dan na wat je bij je hebt en reken dan uit wat je op welke grope kunt zetten. Is dat niet mogelijk kijk of ze automaatjes hebben of stoppen. Bij stoppen ben ik altijd voorzichtiger bij automaten gewoon testen en als hij het houdt is dat fijn. Absolute sekernheid heb je nooit en kan niemand je ooit geven aangezien ook vaak het stroomverbruik van de straat parten kan spelen. Als een versterker aangeeft een zoveel ampere zekering te hebben dan is dat voor het opstarten. Ik heb hier een C-adio met schakelvoeding en deze heeft een zekering van 13 ampere maar toch passen twee van deze amps op een groep rara waarom.
Olé Olé heb nu ok AD!
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
3-5-2004 11:37
zou je misschien je quote een beetje willen aanpassen sad :( een stuk verwijderen en dan even **knip** oid. schrijven, zo worden het van die lange topics razz :p
dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)