Forum > Algemeen Forum

3 groepen!?!?!?

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
29-4-2004 12:44
Gisteren heb ik gedraaid op een examenfeest. Was gezellig, twas namelijk van me oude middelbare school dus veel bekenden, en werd ook erg gewaardeerd. Oude leraren weer spreken, "hoe gaat t nu op school blabla" je kent dat wel. Na 3 uurtjes wat lekker disco, club/house en af en toe een night fever nr'tje doorheen gegooid te hebben (thema was night fever, vandaar) wordt er nog een praatje gehouden, miss en mister verkiezingen blabla, en beetje een afsluiting fijne avond wensen waarna ze met z'n alle naar de bussen gaan om te vertrekken naar de rodenburg om daar verder te feesten.

Toen ik beetje lekker aan t lullen was, in 1 keer, KLATS BOEM, lichten uit, draaitafels mixer alles uit! Stonden we daar in donkere duisternis, hmm ok, en nu? De regeldames heeft iedereen maar naar buiten geloodst om maar wat eerder de bussen in te gaan en de afsluiting over te slaan. Naja, licht deed t op gegeven moment weer, maar versterker mixer alles ging niet meer aan, fijn. Ik had ergens in me achterhoofd zitten de kreet "3 groepen vrij hebben". Tsja, t was zo, wij kwamen daar aan, de installatie van het verhuurbedrijf stond al aangesloten, zal 1 of andere concierge wel gedaan hebben, ik dacht, ja, tzal wel goed zijn. Eerste uurtjes ging t ook lekker, maar ineens ging frituurpan aan, weet ik wat allemaal. Toen was t over. Kwam een andere concierge die er blijkbaar meer verstand van had, "ja, hij trekt t maar net, je moet uitkijken, had het even van tevoren gemeld, konden we wat regelen". Ja, dat was volgens mij de exmancommissie haar taak, die regelde de boel allemaal.

T klinkt allemaal vrij onproffesioneel in jullie ogen waarschijnlijk. Het was in ieder geval mijn eerste draaiervaring voor een groot publiek, dat dit nu gebeurde was beetje sneu, maarja, het was t laatste kwartiertje maar dat t gebeurde. De school zou voor de installatie regelen en wij namen mixers, draaitafles enz. mee.

Hoe pak je nou voor de volgende keer zoiets aan? Dat wanneer ik daar kom er zelf is goed naar kan kijken en niet aan 1 of andere concierge die het schijnt te weten allemaal. Wat is het slimst om aan te pakken. Voor een standaard installatie. 2 draaitafles, 2 cd spelers, mixer, versterker, boxen?

groeten,

Stefan
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
29-4-2004 13:06
gewoon even kijken hoeveel vermogen je gebruikt.
1 groep geschakeld op 16 ampere levert 3520 watt(16 ampere is de standaard, al zijn de groepenkasten in oudere gebouwen ook nog wel eens op 10 ampere
16(ampere) x 220 volt is 3520 watt(dit is zeker genoeg voor je draaitafels en mixer en cd spelers, maar als je je PA, licht,strobes etc etc erbij doet moet je de zaak even verdelen.
kwestie van tellen.
P.s dit soort ervaringen worden wel anekdotes voor de kleinkinderen he , dat weet je hahahah !
je zal er nog vaak om lachen en iedere dj moet eigenlijk wel een keer zoiets meegemaakt hebben :)
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
29-4-2004 13:10
Liever niet! Lijkt me verschrikkelijk als het ineens donker en stil. Dan sta je daar toch mooi te zweten.

Wat je kunt doen is van tevoren even vragen hoe het is aangesloten en het desnoods zelf even nalopen. Als het dan niet in orde is kun je die mensen daar op aanspreken.
Volgende keer Peter!
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
29-4-2004 13:16
dus op 1 zo'n stop/groep (is toch hetzelfde?) kan 3520 watt. Wat levert zo'n standaard installatie dan, met wel een behoorlijke geluidsinstallatie erbij. Toen we achteraf toch bij de meterkast konden komen stonden vier van die 'dingen' naar beneden. hmm, tis me nog niet super duidelijk.

Moet t inderdaad keer meemaken, en van fouten leer je, maar dan wil ik het wel ff allemaal helder hebben voordat ik ervan geleerd heb laugh :D

groeten,

Stefan
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
29-4-2004 14:36
Als er 4 groepen tegelijk uitgeknald zijn zal er toch ergens iets niet goed aangesloten zijn. Je hebt het dan over een totale belasting van meer dan tienduizend watt. Sterke installatie die zoveel vermogen trekt...
Volgende keer Peter!
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
29-4-2004 14:44
Ja idd, lijkt me sterk, volgens mij stonden er al 3 naar beneden en is er maar 1 uitgenald. Waarom die 3 naar beneden stonden......zou t niet weten.

maar tis me allemaal wel duidelijk nu, 1 groep lever dus 16x220 watt op, dan is het een kwestie van je hele installatie vermogen optellen en kijken of je in de buurt (of overheen) komt van die 3520 watt.

bedankt! groeten,

Stefan
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
29-4-2004 16:38
zou het nooit wagen om er bijna tegen aan te gaan zitten dat is wel redelijk gevaarliojk als je tot 3520 (16 amperes x 230 volt)kan gaan zou ik tot ongeveer 3200 watt gaan en er dan een extra groep bij pakken
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
29-4-2004 17:58
Ik ga altijd voor wat voor klus dan ook de ruimte even inventariseren, tenzij het een echt teringeind weg is. Zo weet je altijd wat er te wachten staat, ekn kan je dit soort dingen van tevoren goed regelen.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
29-4-2004 22:13
Het is (voor een leek) een nogal complex probleem. We zullen om een goede berekening te maken een lijstje nodig hebben met de aanwezige apparatuur. Je mag me als je weer eens een feest hebt best mailen voor een kracht bereking.

Ook de instalatie waar je op inprik is van belang. Denk bijvoorbeeld aan de hoofdzekering. Zo snap ik bijvoorbeeld niet dat sommige drive-in's beweren dat ze met drie vrije groepen altijd genoeg hebben. In veel gevallen (hier in limburg bij particulieren altans) is de hele instalatie beveiligd met 'maar' 35A.
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
29-4-2004 23:42
Bij particulier ja. Maar wie draait nou bij een particulier met een dergelijke set dat je 3 eindgroepen nodig hebt? En een groepenkast bij een particulier is per definitie vaak ontoereikend. Daar zitten meetstal snelle automaten in, niet met c-karakteristiek en al helemaal niet d.
Als je dan gaat uitrekenen hoeveel parren er op 1 groep kunnen, die groep vervolgens maximaal benut en dan flink gaat staan te flashen........... vind groepke niet leuk. sad :(
Als ik bij mij thuis 4 scans tegelijk aanzet (250w halogeen) vliegt 1 op de 5 keer al een automaat eruit.
En dan nog iets, vertrouw je erop als je zo'n grote rooie rakker ziet aan de muur (3 x 32A) dat het wel "goed" zit? Want ik ken een zaal waar die netjes is afgezekerd op 3 x 16A (wel traag natuurlijk, want dat is logisch angry )

Terug naar forum Reageer (zonder quote)