Forum > Algemeen Forum

Zelf multikabel maken

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
28-4-2004 18:41
je heb ook kabels met in plaats van een blauwe een bruine en 2 zwarte en een PE kabel ook kabels met verschillende kleuren.. dat is wel zo veilig.. maar gewoon kabel en stekkers zijn ook duur dus volgens mij kan je net zo goed un multi kopen,..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
28-4-2004 18:53
Het probleem is, daty als je al moet vragen hoe je een multikabel moet maken;
of het nou voor 230, 400, of zwakstroompjes is,
dat je er eigelijk te weinig van af weet om het VEILIG te kunnen doen.
Ëén draadje verkeeerd, of te dun, en je kan de grootste ellende hebben,
tot brand en dood aan toe sad :(

Vandaar dat Victor je meteen als antwoord heeft gegeven:
Kant en klaar kopen.

Komt er ook nog eens bij dat er nauwelijks wat te verdienen valt, als je het zelf maakt. Het prijsverschil tussen een complete kabel en het helemaal zelf maken, is niet echt groot. Zeker als je de tijd er nog bij berekend om zo'n kabel te maken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
28-4-2004 19:35
dat is waar, maar daarom probeer ik hier altijd zoveel mogelijk informatie in te winnen. Met electriciteit ben ik altijd heel erg voorzichtig, als er net iets gedaan is met apparatuur bijv. blijf k wel uit de buurt als ik het weer aanzet, haha, misschien overdreve, maar liever overdrijve als 230 op je kl*te happy :)
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
28-4-2004 19:50
Multikabels voor signaal worden ook wel eens "snakes" genoemd.

Zie hier: www.djmart.com/snakandpatba.html

Wat betreft die krimpkous: die kun je halen in elke elektronicazaak (je kent ze wel: met veel knipperlichtjes, plexiglazen pc-kasten met bijhorende ventilators met led's en Velleman zelfbouwpakketjes in de etalage - ze verkopen ginds ook electronische componenten).

Men neme de kleinst passende diameter, schuift een stuk krimpkous hierover en daarna haal je moeders haardroger boven. Juist ja je kunt deze krimpkous gemakkelijk laten krimpen door het te verwarmen met zo'n toestel waar je haar droog van wordt.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
28-4-2004 20:52
Dan weet ik nog wel een iets goedkopere oplossing voor de hobbyisten onder ons.
Koop een fietsbinnenband, in een diameter die net ff kleiner is dan de diameter van de bos kabels.

Binnenband is immers rekbaar.
Knip er mooie bandjes van, en schuif ze met een beetje spanning over je rubberen kabels.
1 meter krimband kost je ongeveer € 20,- in een wat dikkere maat.
1 fietsband kost je € 2,- en die is ongeveer 2 meter!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
28-4-2004 21:05
hahaha, das ook een mooie oplossing razz :p

maar wat me opeens te binne schiet, als je een aantal kabels bij elkaar heb, krijg je dan niet op den duur het "onuitgerolde haspel" effect?
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
28-4-2004 21:11

DJ Jus schreef:

krijg je dan niet op den duur het "onuitgerolde haspel" effect?
Niet als je ze zonder twists bundeld,
en zonder twists oprolt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
1-5-2004 09:44

DJ Jus schreef:

Met electriciteit ben ik altijd heel erg voorzichtig, als er net iets gedaan is met apparatuur bijv. blijf k wel uit de buurt als ik het weer aanzet, haha, misschien overdreve, maar liever overdrijve als 230 op je kl*te happy :)
Beste Jus,

Ik adviseer je toch sterk om een kabel kant en klaar te kopen of eventueel er een door iemand, die er verstand van heeft, te laten maken.
Met deze opmerking geef je al te kennen dat je niet veel vertrouwen in je eigen werk hebt. Ik ken namelijk geen enkele elektricien die eerst op een afstandje gaat staan kijken of alles wel goed gaat.

Daarbij komt ook nog eens dat je niet zomaar allerlei kabels bij elkaar kunt bundelen (kabels kunnen elkaar gaan storen), en is er het probleem van warmte (zeker bij grotere vermogens/hogere spanning). Ik heb al vaker complete kabelbomen in vlammen zien opgaan met heel nare gevolgen. Een los liggende kabel kan nu eenmaal beter zijn warmte kwijt dan een kabel die in een bundel zit.
DJ JusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 30-12-2005
Berichten: 410
1-5-2004 15:52
Ik probeerde door deze post aan informatie te komen of ik het kon proberen. Ik vertrouw niet gauw spul wat toch levensgevaarlijk kan zijn, ik heb het nog nooit mis zien gaan, maar er zal maar een keer iets verkeerd zitten...

in ieder geval allemaal bedankt voor de informatie
Geld is net schaamhaar... het groeit niet op me rug
MSSSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 10-5-2010
Berichten: 108
2-5-2004 01:30
En wat is je eindconclusie?
Liefde moet van twee kanten, zowel voor- als achterlangs!:P

Terug naar forum Reageer (zonder quote)