Forum > PC related Forum

Zijn er hier ook producers aanwezig?

(32 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
23-4-2004 22:18
Ik ben nu plusminus 2 jaar bezig,
Systeem: PC (zal nooit een Mac worden).
Software: Reason 2.5 / Soundforge
Hardware: Nog niet aangesloten MIDI-keyboard, Hopelijk binnenkort een feedbackkring van gitaareffecten.
Style: Alles wat ik goed vind klinken (vaak redelijk ondefineerbaar wink ;)). In ieder geval duidelijk niet-commercieel (lees: anders).
Orïentatie: Ambient/Doomcore.
Producer naam: Johan Rademakers
Monitors: 2x 20 jaar oude Hifi-luidsprekers, JBL TR125.
Home studiootje in aanbouw.

Linkjes:
urbanstringer.free.fr/mov/hefhack.html
urbanstringer.free.fr/mov/vb.html
(could need quicktime)

Maak ik hopelijk nooit mee: Mijn muziek op een kleine geluidsinstallatie, zonder stereo happy :). Maar liever goed mono als slecht stereo.

Voorts draai ik mijn muziek op mijn eigen feesten (in de chill-out). Zo kan ik ook zien hoe mensen er op reageren.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
24-4-2004 20:41
1 x bewerkt. Laatst door Snake op 25-4-2004 19:13

QuincMan schreef:

- Als je een mengpaneel hebt, met aan de output kant een cd recorder of iets dergelijks, heb je dan nog steeds een sequencer nodig?
Zonder sequencer is de moderne dance-componist niet veel.

Popsongs kun je gemakkelijk maken zonder sequencer -> de instrumenten worden immers door muzikanten bespeeld, en dan is het gemakkelijker om alles direct op te nemen in plaats van het om te zetten in MIDI data. Overigens zou je dit proberen ben je veel te lang bezig, én zal het resultaat nooit hetzelfde zijn als een echte muzikant.

Je synth mag nog zo goed zijn, een saxofoon bijvoorbeeld die ingespeeld werd met een keyboard zal nooit ofte nimmer hetzelfde klinken als een echte saxofonist. Dit komt omdat de echte saxofoon een heel ander instrument is -> je bespeelt het heel anders; je kunt er dingen mee die met een keyboard niet mogelijk zijn.

Bij de productie van popsongs (e.v.a.) wordt dan ook bijna altijd gebruik gemaakt van multitrackers. Met deze meersporenrecorders kun je iets opnemen en het later opnieuw afspelen, zo heb je bijvoorbeeld een song die bestaat over (ik zeg maar wat) 8 tracks, en die kun je dan naar hartelust arrangeren.

Ikzelf vind dat een midi sequencer veel handiger is, zeker voor dancemuziek. Mijn antwoord is dus ja.

Let wel dat je geen hardware sequencer nodig hebt -> software kan ook en is een heel stuk visueler (én goedkoper). Ook omwille van dit feit stappen veel mensen over op software. Ikzelf niet want ik hou er niet van, maar dit even terzijde.
- Kan je mengpaneel/cd brander[of iets dergelijks]/sequencer vervangen door bijvoorbeeld een workstation te nemen (zoals een Roland VS-2480)?
Voor zover ik weet is die VS-2480 een multitracker. Ik moet zeggen dat ik niet zoveel afweet van dit soort machines en het intresseert me ook niet.

Ik denk dat een midi workstation een betere uitkomst zou zijn.

Sequencer + Sound Source (keys)
Roland Fantom
Yamaha Motif
Korg Karma
Korg Triton

Seqencer + Sound Source (zonder keys)
Akai MPC1000
Akai MPC2000XL
Akai MPC4000
Roland Grooveboxen
Roland MV-8000
Yamaha RM1x
Yamaha RS-7000
E-MU Command Stations

Er bestaan ook sequencers zonder (uitgebreide) sound source, ik noem hier Yamaha QY-100 en Yamaha QY-700.

Spreekt vanzelf dat ik een hele hoop toestellen niet vermeld.

Sound sources kunnen vanalles zijn: meestal is dit een synth, een sampler of een combinatie van beide. Synths kun je weer onderverdelen: zo heb je analoge modellen (niet in workstations voor zover ik weet), virtuele analoge modellen en synths die hun waves uit een geheugen halen (dit geheugen zit in de synth natuurlijk). Vertrekkende van deze waves kun je dan vele klanken programmeren. Een analoge analoge synth vertrekt van oscillatoren om een wave op te wekken.

Aangezien je nog geen toetsenbord hebt zou je eraan kunnen denken om een workstation met keys te nemen. Of je koopt er één zonder en dan haal je er een extern midi keyboard bij (en deze zo goed of zo slecht je wil).

Je moet echt voor jezelf uitmaken wat in jou studio zou passen. Iemand anders mag en kan die keuze niet voor jou maken.

Uiteraard kun je ook (zoals eerder gezegd) met de computer gaan werken. Neem dan zeker een keyboard met een hoop controllers erop en ingebouwde USB interface, zo hoef je een MIDI interface niet meer apart te kopen.
- Ik heb begrepen dat je synth's op stereo kanalen aan moet sluiten,
Hiervan kun je doen wat je zelf wilt. Je bent niet verplicht stereo kanalen te gebruiken. Bijna iedereen gebruikt mono kanalen omdat je dan het betreffende instrument / geluid op dat kanaal apart kunt editen, en de pan kunt instellen zodat de mix goed klinkt.

De meeste (goede) synths hebben verschillende uitgangen (al dan niet toewijsbaar, maar meestal is dit wel het geval). Deze uitgangen zijn: 1 voor links, 1 voor rechts, en een aantal andere mono kanalen. Soms is het stereo uit paar ook toewijsbaar.
maar waarom zittof virtuele en er dan op de meeste studio mixers vooral mono kanalen? Of zijn die meer gericht op studio mixing met echte instrumenten (drum's, gitaar, etc.)
Een mono kanaal kun je zowel line level als mic level gebruiken.

Met 2 monokanalen kun je zo ook een stereo source mixen -> je moet dan wel de pan goed instellen -> voor het linker kanaal de pan helemaal links, voor het rechter de pan helemaal rechts.

Alle instrumenten mix je dan in je compositie met een goede links-rechts instellen, en je uiteindelijke mix is dan natuurlijk stereo.
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
24-4-2004 21:42
Aaah dat verklaart een hoop :D

Dus wat ik nodig heb (als ik goed begrepen heb):

- mixer
- geluidsbronnen (synth, drumcomp.)
- sequencer
- een opslag medium
- goede monitoren
- kabels :P
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
25-4-2004 17:17

QuincMan schreef:

Aaah dat verklaart een hoop :D
- mixer
- geluidsbronnen (synth, drumcomp.)
- sequencer
- een opslag medium
- goede monitoren
- kabels :P
Inderdaad. Je vergeet wel één van de belangrijkste zaken: een keyboard. En als je veel drums wilt gaan spelen dan zijn drumpads een leuke toevoeging. Maar hier zou ik pas later aan denken -> je kunt ook drums inspelen met een keyboard natuurlijk.

"Een opslag medium" is misschien een beetje raar gezegd -> ik neem aan dat je een recorder of iets dergelijks bedoelt. Je computer zou dit kunnen oplossen -> kun je je muziek ook handig op een cd'tje branden.

Goede monitoren zijn uiteraard van groot belang voor een goede productie. Maar een beginner moet niet meteen Genelec's o.i.d. gaan halen natuurlijk. Een HiFi setje kan hier volstaan. Denk er overigens ook aan dat je je eerste track niet onmiddelijk zal kunnen maken, dit gaat niet vanzelf en duurt een hele poos. Je moet immers al die gear leren kennen en er mee leren werken.

Wat kabels betreft: hier kun je een boel geld mee sparen (of meer waar voor je geld krijgen, your choice) als je ze zelf gaat solderen. Je koopt gewoon kabel per lopende meter en connectors en in een namiddagje zijn je kabels gesoldeerd (hangt er uiteraard vanaf hoeveel dat er zijn...). MIDI kabels solderen zou ik niet aan beginnen -> dit is te veel werk en een prefab MIDI kabel kost nu ook weer niet zoveel.

En aan één synth heb je soms al genoeg. Als die multi-timbraal is uiteraard (wat inhoud dat je verschillende patches (geluiden) tegelijk kunt afspelen. Spreekt vanzelf dat je geen mixer nodig hebt als je maar één synth hebt. Tenzij je weer de verschillende uitgangen apart wilt mixen.

Zo zie je maar, elke studio is anders en er zijn veel mogelijkheden. Ik kan best geloven dat dit hele gebeuren voor de beginner niet bepaald eenvoudig is, maar eenmaal je dit een beetje gewoon bent is het a walk in the park (om het zo maar even te zeggen :)
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
25-4-2004 19:04

Snake schreef:

Zo zie je maar, elke studio is anders en er zijn veel mogelijkheden. Ik kan best geloven dat dit hele gebeuren voor de beginner niet bepaald eenvoudig is, maar eenmaal je dit een beetje gewoon bent is het a walk in the park (om het zo maar even te zeggen :)
IDD het is niet eenvoudig, maar je hebt het HELEMAAL duidelijk gemaakt happy :). TNX!
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
25-4-2004 19:15

QuincMan schreef:

IDD het is niet eenvoudig, maar je hebt het HELEMAAL duidelijk gemaakt happy :). TNX!
Geen probleem, uiteraard.
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
3-5-2004 17:24
ik produce ook

Systeem: AMD64 Athlon XP3400+, 1536 mb, 320 gb (ja, je hebt er een krachtige pc voor nodig), met 2 19" tft-schermen

Software: Cubase SE, Refx Vanguard, Cool Edit 2.0

Hardware: Clavia Nord Lead 3, Korg Electribe Ea1, Yamaha Rm1x, Akai S5000, Behringer MX3282, Behringer DSP9024, Terratec Phase26 usb, M-audio midisport 4x4, Alesis Monitor One MkII Active

Style: Trance, Club, Techno

deze zomer krijg ik misschien een nieuwbouw studio in onze tuin, dan ga ik flink uitbreiden.

Edit: zeggen jullie nou dat een hardware sequencer noodzakelijk is voor de moderne producer? of begrijp ik dat fout? want ik werk niet graag met software, maar een software sequencer kan nog steeds meer als een hardware sequender
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
3-5-2004 18:25

H. schreef:

Edit: zeggen jullie nou dat een hardware sequencer noodzakelijk is voor de moderne producer? of begrijp ik dat fout? want ik werk niet graag met software, maar een software sequencer kan nog steeds meer als een hardware sequender
Je hebt het verkeerd begrepen.

Ik zeg dat de moderne producer moeilijk zonder sequencer kan. Het kán wel (met multitrack), maar of het handig is is een andere zaak.

Of die sequencer nu soft- of hardware is doet niks ter zake.
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
3-5-2004 18:27

Snake schreef:

H. schreef:

Edit: zeggen jullie nou dat een hardware sequencer noodzakelijk is voor de moderne producer? of begrijp ik dat fout? want ik werk niet graag met software, maar een software sequencer kan nog steeds meer als een hardware sequender
Je hebt het verkeerd begrepen.

Ik zeg dat de moderne producer moeilijk zonder sequencer kan. Het kán wel (met multitrack), maar of het handig is is een andere zaak.

Of die sequencer nu soft- of hardware is doet niks ter zake.
ok, begrijp het nu wel wat je bedoelt, en je hebt gelijk... natuurlijk is dat zo
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
3-5-2004 18:42
Als je niet graag met software werkt, dan zou ik toch echt eens kijken om op harware over te stappen. Of een combinatie eventueel.

Yamaha QY 700

www.yamahasynth.com/products/qy700/index.html

Voor velen de beste hardware sequencer tot nu toe gemaakt.
Heeft wel wat weg van een halve computer maar is toch een dedicated sequencer, toch een stuk beter lijkt me. Prijs zal zo rond de 1000 Euro nieuw liggen. Maar ik heb hem al de revue zien passeren voor minder dan 400 tweedehands.

Natuurlijk zijn de MPC sequencers ook heel goed -> test er eens één of meerdere uit in de winkel of bij een vriend.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)