Par kapot, triac ook?!
(21 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 25-11-2024 Berichten: 9490 | 14-4-2004 12:14 |
zover was ik al, maar ik gaf je toch antwoord op je vraag, welligt dat er ook anderen zijn die wel met multikabels werken (ik zei de gek ), en nu gewaarschuwd zijn.... | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 14-4-2004 12:31 |
Kan het feit dat zo'n bar (of tenminste de triacs erin) snel stukgaat iets te maken hebben met het feit dat het ding geen drol kost? En dat er dus waarschijnlijk geen overbemeten onderdelen inzitten? Ik bedoel: mijn dimmerpackje (een 6 kanaals Multiform) kostte al € 800. En daar zit geen looplichtje in ingebouwd, geen bar (wel een stevige 19" behuizing) en geen led-displaytje (wel weer controlelampjes per kanaal, per zekering en per fase). Alle waar naar zijn geld. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 14-4-2004 12:55 |
Malle Pietje schreef: Het is toch van de gekke dat als een par kaduuk gaat, je bijna verplicht bent om de triac ook te vervangen?!De dimmerpacks waren van die grote gele bakken van Zero 88, 25 jaar gedraaid, elke dag zo'n 6 uren, en dat zonder enige storing!) Beetje appels en peren? Wat was ook alweer het prijsverschil?Topspul -> Topprijs. Lage prijs -> GEEN topspul. Jammer maar helaas! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 25-11-2024 Berichten: 9490 | 14-4-2004 13:45 |
4 x bewerkt. Laatst door Tom op 14-4-2004 17:20 misschien dat de wattage van de lampen enige invloed heeft.Ik kan me voorstellen dat par 64 met 1000watt pitjes een grotere klap op de triacs geven dan par 56 met 300 watt pitjes op het moment van stukgaan van een lamp. ---par aangepast, de 4 zit vlak naast de 5 hoor.... ----- En de omschrijving van een par 65 kun je hier vinden: www.light-line-net.de/beleuchtung/beleuchtung.html | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
HendrikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-2-2002 Laatste: 12-8-2013 Berichten: 296 | 14-4-2004 22:43 |
Tom schreef: misschien dat de wattage van de lampen enige invloed heeft.Ik kan me voorstellen dat par 64 met 1000watt pitjes een grotere klap op de triacs geven dan par 56 met 300 watt pitjes op het moment van stukgaan van een lamp. ---par aangepast, de 4 zit vlak naast de 5 hoor.... ----- En de omschrijving van een par 65 kun je hier vinden: www.light-line-net.de/beleuchtung/beleuchtung.html | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 14-4-2004 23:25 |
2 x bewerkt. Laatst door KVM op 14-4-2004 23:41 Victor schreef: Kan het feit dat zo'n bar (of tenminste de triacs erin) snel stukgaat iets te maken hebben met het feit dat het ding geen drol kost? En dat er dus waarschijnlijk geen overbemeten onderdelen inzitten?Ik bedoel: mijn dimmerpackje (een 6 kanaals Multiform) kostte al € 800. En daar zit geen looplichtje in ingebouwd, geen bar (wel een stevige 19" behuizing) en geen led-displaytje (wel weer controlelampjes per kanaal, per zekering en per fase). Alle waar naar zijn geld. Is het niet zo dat voor het "ploffen" de lamp zeer kortstondig meer ampere vraagt waardoor de zekering blijft ziiten en de triac het loodje legt? Is er misschien ook ervaring met de showtec / botex dimmerpacs met automatische zekering? (bij gebruik van een 1000 watter.) [EDIT]Van de BTA (TO220)zijn de volgende series: BTA16-400B=16 amp max spanning:400v gate spanning 2,5v ontsteekstroom 50Ma BTA16-600B zie bovenstaand echter met max spanning 600v Zwaarste model (dat ik gevonden heb to220) BTA20-600CW=20 amp spanning:600v gate spanning is 1,5v Martin. | |
kvm entertainment | |
Malle PietjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-10-2003 Laatste: 9-10-2024 Berichten: 1078 | 14-4-2004 23:39 |
2 x bewerkt. Laatst door Malle Pietje op 15-4-2004 00:08 Als ik jullie goed begrijp ligt het dus waarschijnlijk aan de goedkope triacs, die niet of slecht tegen een kortsluiting kunnen.Op zich kan ik daar wel mee leven. Maar ik vind nog steeds dat de gebruikte componenten dan niet met elkaar in overeenstemming zijn. Het lijkt mij toch simpel; lamp maakt sluiting, zekering gaat stuk om de rest te beschermen, daardoor blijft de rest intact. Die zekering is toch o.a. daarvoor? André zegt dat er misschien een andere zekering in moet óf een andere triac, oké, maar dan nog klopt het concept niet. Een apparaat, af fabriek (in orginele staat dus), moet toch niet dit soort storingen geven? Dat zou inhouden dat ik bij elke T-4 standaard alvast een setje triacs en/of zekeringen moet bijkopen en vervangen, wil ik op safe spelen. (zekeringen en lampen gaan sowieso al mee natuurlijk). Overigens, ik heb meerdere T-4's en gebruik ze per jaar plm. 50-75 keer. Dat er dan eens 1 stukgaat, daar lig ik niet wakker van, maar het gaat mij vooral om het principe. En voor alle duidelijkheid; Het gaat er mij niet om dat ik voor WEINIG GELD VEEL WIL HEBBEN. Als ik dit vtv geweten had, was ik waarschijnlijk toch voor de I.E.S versie gegaan. | |
Alles komt goed.... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 15-4-2004 18:17 |
Hendrik schreef: Tom schreef: misschien dat de wattage van de lampen enige invloed heeft.Ik kan me voorstellen dat par 64 met 1000watt pitjes een grotere klap op de triacs geven dan par 56 met 300 watt pitjes op het moment van stukgaan van een lamp. ---par aangepast, de 4 zit vlak naast de 5 hoor.... ----- En de omschrijving van een par 65 kun je hier vinden: www.light-line-net.de/beleuchtung/beleuchtung.html | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 15-4-2004 18:29 |
Malle Pietje schreef: Als ik jullie goed begrijp ligt het dus waarschijnlijk aan de goedkope triacs, die niet of slecht tegen een kortsluiting kunnen.Op zich kan ik daar wel mee leven. Maar ik vind nog steeds dat de gebruikte componenten dan niet met elkaar in overeenstemming zijn. Het lijkt mij toch simpel; lamp maakt sluiting, zekering gaat stuk om de rest te beschermen, daardoor blijft de rest intact. Die zekering is toch o.a. daarvoor? Maar, nogmaals: Ik heb 1 of 2 x een zekering moeten vervangen in m'n eigen T-4's (lamp geplofd) zonder dat de triac de geest had gegeven. Ook bij een T-4 van een klant (die dacht dat de balk stuk was (tssk tssk)) heb ik 1 x een zekering vervangen terwijl de triac keurig heel was gebleven. Het is dus een "crap shoot". Van de vele T-4's die ik verkocht heb heb ik tot nog toe NIEMAND gehad die vroeg om nieuwe triacs. Volgens MIJN ervaringen zou de triac niet meegaan (behalve dan die ervaring die ik heb met de LM-400 waar een BT-136 wel een keer de geest heeft gegeven); volgens jouw ervaring zou hij altijd meegaan. De waarheid zit in het midden. Een apparaat, af fabriek (in orginele staat dus), moet toch niet dit soort storingen geven? Je kan ook zeggen dat een lamp zo ontworpen zou moeten zijn dat hij nooit kortsluiting geeft als hij stuk gaat. Nou... Ik heb gewone huis/tuin/keukenlampen wel uit elkaar zien spatten toen ze de geest gaven (en ook heb ik wel eens een 16A automaat eruit zien knallen toen een 40W pitje de geest gaf). Er kan dus nogal wat gebeuren als de lamp defect raakt.Dat zou inhouden dat ik bij elke T-4 standaard alvast een setje triacs en/of zekeringen moet bijkopen en vervangen, wil ik op safe spelen. (zekeringen en lampen gaan sowieso al mee natuurlijk). Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Als ik een feestje deed waar ik 16 parretjes neerhing dan lag ik er niet wakker om dat 1 van de 16 niet zou werken (om wat voor reden dan ook). Dat komt dan bij het volgende onderhoud wel weer. Triac vast? Stekker eruit en doorgaan.Overigens, ik heb meerdere T-4's en gebruik ze per jaar plm. 50-75 keer. Zelfs met dure dimmerpacks kan het gebeuren. Dat heb ik zelfs bij ERG dure dimmerpacks gezien waar de triacs zelfs (aangezien de fabrikant het ook wist) gewoon met klemmen vast zaten (lekker makkelijk te vervangen).Dat er dan eens 1 stukgaat, daar lig ik niet wakker van, maar het gaat mij vooral om het principe. (PS: Dat was een 12 kanaals dimmerpackje van een paar duizend euro). En voor alle duidelijkheid; Het gaat er mij niet om dat ik voor WEINIG GELD VEEL WIL HEBBEN. Die gebruikt bij mijn weten dezelfde triac en heeft een aantal van de eigenaardigheden die de T-4 heeft OOK!Als ik dit vtv geweten had, was ik waarschijnlijk toch voor de I.E.S versie gegaan. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
HendrikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-2-2002 Laatste: 12-8-2013 Berichten: 296 | 15-4-2004 22:31 |
Ja en nee. Het filament van een 1000W'er is een stuk dikker. Als die dwars doorgaat en dan contact maakt met de andere kant dan is de kortstondige stroom een stuk hoger dan bij een dunner 300W filament. Het KAN dus zeker van invloed zijn. Ok, dat is een punt. Toch lijkt mij dat de kortsluitstroom zo hoog zal zijn dat in beide gevallen de triac het loodje legt, of het dan wel of niet een dik filament betreft.Er was meende ik ook een idee om de zekeringen te vervangen door een sneller type. Ik weet niet of iemand dat in de praktijk heeft gebracht, zekeringen zin niet blij met halogeenlampen, het lijkt mij dan ook dat de fabrikant met opzet een trage zekering plaatst. Ga je die vervangen door een snelle dan zal de kans dat de zekering er uit fikt aanzienlijk groter worden. Vooral bij 1000w natuurlijk. | |