Par kapot, triac ook?!
(21 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-10-2003 Laatste: 9-10-2024 Berichten: 1078 | 14-4-2004 01:56 |
Als een par op een T4 het begeeft, gaat de triac ook vaak "hemelen" Ik vind dat de zekering daarvoor moet beveiligen, maar een triac is sneller als de zekering. Een zwaardere triac is wel een oplossing, maar niet dé manier denk ik. Wat is de oplossing? (kon er geen topic over vinden, maar als deze al bestaat graag een linkje en een slotje) | |
Alles komt goed.... | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 16-2-2025 Berichten: 9504 | 14-4-2004 09:14 |
De enige reden daarvoor die ik zou kunnen bedenken is dat je een multikabel gebruikt en hem verkeerd hebt aangesloten. Bij geen belasting (als de lamp dus stuk is), kan een triac niet zomaar stuk gaan. Hij kan wel stuk gaan als er een kortsluiting is. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 15-2-2025 Berichten: 13487 | 14-4-2004 09:52 |
Lampen kunnen vaak, als ze sterven, een kortstondige kortsluiting opleveren. Als je dan een trage 5A (of was het 6A) zekering gebruikt is de kans BEHOORLIJK groot dat de triac op dat moment meegaat. Bij een F6A (fast blow) is de kans alweer een stuk lager MAAR nog niet gelijk aan nul. Een zwaardere triac plaatsen is een mogelijke optie (wel op de gatestroom in alle kwadranten letten!!!) maar best een bak werk (wellicht meer werk dan eens per jaar een triacje vervangen). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 14-4-2004 10:05 |
Welk type triac zit er nu in ? Martin. | |
kvm entertainment | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 15-2-2025 Berichten: 13487 | 14-4-2004 10:16 |
Volgens mij een BTA16. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 14-4-2004 10:38 |
Dré schreef: Volgens mij een BTA16.Ik denk niet dat hier een "mooie" oplossing voor te vinden is, dus lijkt mij inderdaad de genoemde zekering oplossing van Dré de beste. Martin. | |
kvm entertainment | |
Malle PietjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-10-2003 Laatste: 9-10-2024 Berichten: 1078 | 14-4-2004 11:31 |
1 x bewerkt. Laatst door Malle Pietje op 14-4-2004 11:57 Tom schreef: De enige reden daarvoor die ik zou kunnen bedenken is dat je een multikabel gebruikt en hem verkeerd hebt aangesloten.Bij geen belasting (als de lamp dus stuk is), kan een triac niet zomaar stuk gaan. Hij kan wel stuk gaan als er een kortsluiting is. Wat bedoel je dan met een multie? | |
Alles komt goed.... | |
Malle PietjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-10-2003 Laatste: 9-10-2024 Berichten: 1078 | 14-4-2004 11:43 |
1 x bewerkt. Laatst door Malle Pietje op 14-4-2004 12:11 Dré schreef: Lampen kunnen vaak, als ze sterven, een kortstondige kortsluiting opleveren. Als je dan een trage 5A (of was het 6A) zekering gebruikt is de kans BEHOORLIJK groot dat de triac op dat moment meegaat. Bij een F6A (fast blow) is de kans alweer een stuk lager MAAR nog niet gelijk aan nul. Een zwaardere triac plaatsen is een mogelijke optie (wel op de gatestroom in alle kwadranten letten!!!) maar best een bak werk (wellicht meer werk dan eens per jaar een triacje vervangen).Waar het om gaat is, dat wanneer een lamp sluiting maakt bij het "ploffen" dat dan dus de triac het ook voor gezien houdt. Dát is nu wat mij stoort: dit zou toch niet moeten kunnen? Als ik zo'n bar nieuw koop, ga ik ervan uit dat deze goed beveiligd is d.m.v. zekeringen. Die zitten er dus ook wel in, maar hebben geen effect wanneer een lamp ploft. Het is toch van de gekke dat als een par kaduuk gaat, je bijna verplicht bent om de triac ook te vervangen?! Ik weet wel dat een par NIET ALTIJD sluiting maakt, maar meestal wel! (ik werkte vroeger in een zaak waar o.a. zo'n 80 parren in een vaste opstelling hingen.Wanneer er (2-3 x per jaar) een zekering in de meterkast uit klapte, kon je er op tellen dat er ook een par kapot was. Het mooie was, dat daar NOOIT een triac uitging.De dimmerpacks waren van die grote gele bakken van Zero 88, 25 jaar gedraaid, elke dag zo'n 6 uren, en dat zonder enige storing!) By the way; wat zal de verzekering zeggen als er ooit eens iets gebeurd, en ze ontdekken dat er aan de electronica iets gewijzigd is? Heeft dat dan geen gevolgen voor de CE norm die er op zit? Ik heb dit verhaal ook aan mijn dealer voorgelegd, en heb de reparatie niet hoeven betalen. | |
Alles komt goed.... | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 16-2-2025 Berichten: 9504 | 14-4-2004 12:04 |
Malle Pietje schreef: Ik snap niet wat je bedoelt Tom, aan een T-4 zit alleen een XLR en een Powercon.Wat bedoel je dan met een multie? En als dan de nul en de fase verwisseld zijn, kan het gebeuren dat je triac stuk gaat. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Malle PietjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-10-2003 Laatste: 9-10-2024 Berichten: 1078 | 14-4-2004 12:12 |
1 x bewerkt. Laatst door Malle Pietje op 14-4-2004 23:43 Tom schreef: Malle Pietje schreef: Ik snap niet wat je bedoeld Tom, aan een T-4 zit alleen een XLR en een Powercon.Wat bedoel je dan met een multie? En als dan de nul en de fase verwisseld zijn, kan het gebeuren dat je triac stuk gaat. | |
Alles komt goed.... |