Forum > Geluid

Verschillende boxen in serie of parallel

(10 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
BerryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2004
Laatste: 1-2-2011
Berichten: 115
14-4-2004 20:55

Victor schreef:

Ik had in je eerste post over het stukje "8-16 Ohm" bij de Koda versterker heen gelezen. Dit betekent echter dat de minimum impedantie van de aangesloten speakers 8 Ohm moet bedragen en dat je dus niet twee speakers van ieder 8 Ohm parallel mag aansluiten, omdat je dan een totale impedantie van 4 Ohm krijgt.
Gelukkig, nou begrijp ik het weer laugh :D

Victor schreef:

Dit is redelijk ongebruikelijk, behalve in de laagste prijsklassen.
In feite heb je een andere versterker nodig.
Ook ongebruikelijk was dat men een paar jaar terug een CS800, 2 Peavey-tweeters, een Black-Widow en een scheidingsfilter om zeep heeft geholpen. Die vervang je niet zomaar even ... sad :(

Victor schreef:

Hoe de versterker reageert als je toch een last van 4 Ohm aansluit weet ik niet, maar waarschijnlijk wordt de versterker te heet bij gebruik op hogere volumes.
Klopt, lang presteren op hoog volume kan je schudden, maar zoals ik eerder heb aangegeven komt dat nauwelijks voor. Ik ontkom er echter niet aan om 4 boxen te gebruiken, maar dankzij dit forum ken ik nu de risico's, weet ik waar op te letten en wat eraan te doen als 't te warm wordt: bijtijds volume lager, doorgeluste boxen afkoppelen en evt. ventilator erbij. Nogmaals bedankt voor de reacties. wink ;)
Sinds de automatisering gaat er niets meer gewoon vanzelf ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)