Forum > Geluid

Boksen 4 ohm in plaats van 8 ohm

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
4-1-2003 18:55

DSalembier schreef:

Ja, dat kan!
Nee, dat kan niet razz :p Wanneer je bijv. 2 speakers van 200W @ 4 ohm serieel schakelt moet de versterker 400W @ 8 ohm leveren.
Volgende keer Peter!
BingStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 8-9-2005
Berichten: 60
4-1-2003 20:08
Als ik ze in serie zet komt er echt maar weinig geluid uit, heel weinig bas...
Ik laat een kabel van de plus van de verterker naar de plus van de eerste box gaan, dan van de min van die box weer naar de plus van de tweede box, en van de tweede box zijn min weer naar de min van de verterker.
Zou dit moeten werken??
BingStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 8-9-2005
Berichten: 60
4-1-2003 20:09
Hmm 400 w bij 8 ohm, nee dat doet hij niet denk ik happy :) ok vergeten dat idee dus!
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
4-1-2003 20:21
Vermogens verhaaltje gaat bij hifi niet echt op.... wie speelt er nou met 400 W RMS op z'n hifi set. Voor een normaal luister volume met een speaker met het gemiddelde rendement is 5 W RMS voldoende. En dan moet je nog voldoende reserve hebben, een wattje of 5 denk ik.
Dan heb je al genoeg.... maar echt blazen zal het dan niet doen.

En natuurlijk kan 4 ohm op die versterker hangen. Als ik het goed heb gaat er bij het zelfde voltage met een lagere weerstand een hogere stroom lopen. Voeding word dus zwaarder belast, eind torren worden zwaarder belast en natuurlijk nog wat andere componenten.
Als je goed op je volume knop let en zorgt dat deze gewoon laag blijft is er nix aan de hand. Bij een lagere weerstand heb je de max al veel snelleer te pakken met je versterker.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
5-1-2003 18:51

DJ-Psycho schreef:

Nee, dat kan niet razz :p Wanneer je bijv. 2 speakers van 200W @ 4 ohm serieel schakelt moet de versterker 400W @ 8 ohm leveren.
Euh... :-s
door deze opmerking heb ik al mijn cursussen elektronica nog eens bovengehaald en nérgens vind ik een logische uitleg voor deze opmerking...

volgens mij redeneer jij op de (typisch) foute manier van de meeste mensen:
een luidspreker van (bijvoorbeeld) 100WRMS vrààgt aan de versterker om die 100WRMS te leveren en deze moet dan maar steken, als hij dat niet kan, blaas je zijn eindtrappen op.

De juiste redenering is echter:
de versterker is (bijvoorbeeld) in staat om 80WRMS te leveren bij 4Ohm. We sluiten een luidspreker hier op aan met een impedantie van 4Ohm en dan zal deze (bij volle uitsturing van de versterker) een vermogen te verwerken krijgen van 80WRMS. Kunnen de luidsprekers dit niet aan, zeg dan maar dag met het handje richting luidsprekers. Je versterker zal er pas onderuit gaan wanneer je deze belast met een impedantie die lager is dan de minimumimpedantie die nodig is om de eindtrap niet stuk te maken. Opgelet, vergeet ook geen rekening te houden met de maximumimpedantie, deze zou bij een evengrote vermogenssturing immers kunnen zorgen voor te grote uitgangsspanningen waardoor de eindtorren doorslaan.
Terwijl we nu toch bezig zijn: even een fabeltje extra wegwerken!
Stel:
versterker kan 80WRMS leveren bij 4Ohm
luidspreker van 4Ohm kan 60WRMS verwerken
deze luidspreker mag gerust aangesloten worden op je versterker, geen van beiden zal stuk gaan! Op voorwaarde natuurlijk dat je het volume laag genoeg houdt dat je de luidspreker niet beschadigd!
Of omgekeerd:
Stel:
versterker kan 80WRMS leveren bij 4Ohm
luidspreker van 4Ohm kan 800WRMS verwerken
deze twee op elkaar aansluiten zou zonde zijn maar is technisch gezien perfect mogelijk!

mvg,
Didier
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
BingStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 8-9-2005
Berichten: 60
5-1-2003 23:50
Ik heb 4 boksen van 4 ohm. Ik kan nu kiezen om ze alle 4 apart aan te sluiten (bij 4 ohm dus) ofwel zet ik ze per 2 in serie en sluit ik ze bij 8 ohmp aan. Wat is de beste keuze?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
6-1-2003 00:05
Allereerst moet mij iets van het hart:
Als iemand "denkt" dat iets zo is, negeer dan dat advies.
De persoon in kwestie weet het immers niet zeker.
Je bent dus niets wijzer.

Wat betereft de ta 1066, Dat is toch zon versterker met zilver front en zo'n schuif voor het volume in het midden?

Als dat zo is dan ken ik hem wel, die werden in het begin van de 70er jaren verkocht als de eerste "echte"hi fi versterkers van sony.

Het vermogen is slechts 2x18watt, dus verwacht geen wonderen van dit oude besje. Overbelasting zal hem ook snel kapot maken.

Om te weten of hij 8 of 4 ohm aan kan,
moet ik even van je weten of hij 2 of 4 luidspreker aansluitingen heeft.
Dus daar graag een antwoord op en ik kan je uitsluidsel geven.
Vroeger waren de meeste versterkers met 2 aansluitingen 8 tot 16 ohm.
In de 70er jaren werd er een potje van gemaakt laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-1-2003 10:45

DSalembier schreef:

De juiste redenering is echter:
de versterker is (bijvoorbeeld) in staat om 80WRMS te leveren bij 4Ohm. We sluiten een luidspreker hier op aan met een impedantie van 4Ohm en dan zal deze (bij volle uitsturing van de versterker) een vermogen te verwerken krijgen van 80WRMS. Kunnen de luidsprekers dit niet aan, zeg dan maar dag met het handje richting luidsprekers.
Theoretisch klopt dit. Echter, in de praktijk gaan luidsprekers NIET stuk door een te zware versterker, maar door zware vervorming van clippende versterkers, mixers etc. Ik heb op glijbanen met een 600W JBL 15"-speaker (8 ohm) een versterker staan van 1.200W continu (aan 8 ohm, gebrugd) en dat staat de hele avond vol (maar niet clippend)open. En dat gaat al heel lang goed.

DSalembier schreef:

Opgelet, vergeet ook geen rekening te houden met de maximumimpedantie, deze zou bij een evengrote vermogenssturing immers kunnen zorgen voor te grote uitgangsspanningen waardoor de eindtorren doorslaan.
Deze begrijp ik niet. Door aansluiting van speakers met hoge impedantie kan een versterker niet stukgaan. Een "evengrote vermogenssturing" (als bij 8 ohm speakers bedoel je?) kan zich bij hoge impedantie niet voordoen. De versterker komt niet aan hoge vermogens bij hoge impedanties. Ik denk eerder dat de uitgangsspanning gelijk blijft, de stroomsterkte en (dus) het vermogen worden lager. Jouw idee zou overigens betekenen dat als je helemaal geen speakers aansluit (impedantie oneindig) de versterker een zeer hoge spanning zou gaan leveren?

Groeten,
Victor Noordland
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BingStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 8-9-2005
Berichten: 60
6-1-2003 17:20
Tom, het is inderdaad een versterker uit de jaren 70 met een zilver frontje. Hij heeft 4 uitgangen om boxen op aan te sluiten. Ik vind het ongelofelijk dat jij dit oud beesje kent happy :) Levert die echt maar zo weinig vermogen??? Toch klinkt het geluid helemaal niet slecht... Ook niet als het volume hoog staat.
Ik zou een enorm gelukkig mens zijn moest jij mij uitsluitsel kunnen geven over hoeveel boxen bij hoeveel ohm ik eraan mag hangen!
Alvast bedankt!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
6-1-2003 23:51

Bing schreef:

Tom, het is inderdaad een versterker uit de jaren 70 met een zilver frontje. Hij heeft 4 uitgangen om boxen op aan te sluiten. Ik vind het ongelofelijk dat jij dit oud beesje kent happy :) Levert die echt maar zo weinig vermogen??? Toch klinkt het geluid helemaal niet slecht... Ook niet als het volume hoog staat.
Ik zou een enorm gelukkig mens zijn moest jij mij uitsluitsel kunnen geven over hoeveel boxen bij hoeveel ohm ik eraan mag hangen!
Alvast bedankt!
Hij klinkt zo goed omdat hij nog echt gebouwd is zonder compromiëen.
Kijk ook maar eens hier: www.classicaudio.com/
Hier vind je nl een uitleg waarom die oude app zo veel beter is dan de huidige commerciele, goedkope, past keurig in het wandmeubel, moeder vind het ook mooie, hi fi troep.

Ook was de oude rms standaard veel zwaarder dan de huidige "opgerekte",

Meestal waren deze oude versterkers geschikt voor 4 tot en met 8 ohm.
Je kunt dus je 4 ohm boxen rustig aansluiten. Maar geen 4 stuks daar bij gebruik van 4 luidsprekers de boel paralel word geschakeld.
Wil je dus 4 boxen aansluiten dan zullen ze alle vier 8 ohm moeten zijn.
Let er wel op dat je versterker bij 4 ohm harder moet werken dan bij 8 ohm. Dus laat hem niet te warm worden. Heb nog even een mailtje naar sony gestuurd om uitsluitsel, maar dat zal wel ff duren.
Daar hij een houten kast heeft is het moeilijk om in te schatten hoe warm hij is, maar als hij echt veel warmer word dan je hand, dan ben je al behoorlijk bezig.
Meestal gaan ze dan ook wel een beetje ruiken uit de rooster, want er zal een flinke laag stof in zitten.

Daarom nog een tip, schroef hem eens open en maak voorzichtig met een stofzuiger of nog liever een "blaas" spuitbusje en een zacht kwastje de hele versterker stofvrij. Staat ook veel mooier, en zal de levensduur ten goede komen omdat hij dan beter kan koelen.
Heb nog even voor je rondgezocht op internet, maar kon geen sheet vinden van dit model.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)