Forum > Licht

Statieven en belastbaarheid.

(110 reacties. Pagina 2 van 12)
Moderator(s): Dré
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
17-2-2004 09:56
Volgens mij moeten hier een aantal mensen AI-17 maar eens gaan lezen.
Simpele vraag: als het om wat voor redenen naar beneden zou komen, staat er dan iemand onder?
Zo ja, dan delen we uiteraard de belasting nog wel even door 2 hè?
En als er niemand onder staat, dan nog steeds maar 75% van de WLL nemen, aangezien we twee hefwerktuigen aan het koppelen zijn.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
17-2-2004 10:06

PatrickK schreef:

En als er niemand onder staat, dan nog steeds maar 75% van de WLL nemen, aangezien we twee hefwerktuigen aan het koppelen zijn.
Precies mijn punt. Belastbaarheid 2x18,5 kg x 0,75=28 kg. Gewicht van 5 meter truss, trussadapters en bekabeling eraf, dan kan je er nog net 1 strobootje aanhangen. Zelfs al is de opgegeven 18,5 kg te laag (dat zou voor het eerst zijn: fabrikanten overdrijven vrijwel altijd naar boven) dan nog is dit statief niet geschikt voor een serieus trussje. Ga daar nou niet mee kloten onder het motto "hij kan best wat meer hebben"! Just my 2 cents

Dré schreef:

Ik heb, bij dit statief, de "boerenfluitjes" methode toegepast en Joke omhoog gelierd. Dat ging absoluut probleemloos.
OK, haal haar nu maar weer naar beneden... (die arme Joke heeft wat te verduren met jou)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
17-2-2004 10:55

DJ Bastisito schreef:

Dré schreef:

Ik heb, bij dit statief, de "boerenfluitjes" methode toegepast en Joke omhoog gelierd. Dat ging absoluut probleemloos. Helaas was er niet nog een persoon aanwezig anders had ik de 2 persoons "boerenfluitjes" methode ook nog even getest.

Dit was een van de weinige producten die volgens mij beter presteren dan de getalletjes doen geloven.

Ik vertrouw DIT statief meer dan (om maar eens een dwarsstraat te noemen) het ASD ALT 270 statief!
Oke, stel: ik heb twee van deze tiefjes plus 3 mter truss. Dat mot goed gaan. Hoeveel kan ik volgens jou dan nog aan de truss hangen?
De vuistregel is 0.75*(belastbaarheid statief x 2) als het gaat om 2 identieke statieven EN als het gewicht netjes verdeeld is over de 2 statieven. Bij het Showtec statief zou je dan uitkomen op ca. 28kg. Daar gaat dan nog het gewicht van de truss (zo'n 10kg voor 3 meter) vanaf. Dan zou de belastbaarheid dus 18kg zijn (2 par rackjes met raylight lampen). Je kunt dus voorzichtig stellen dat ALS de belastbaarheid van de statieven correct is opgegeven, ze ongeschikt zijn voor dit soort toepassingen.

Je kunt het echter ook op de "common sense" methode bekijken. Nee, da's niet de meest nette methode MAAR het is WEL een heel stuk beter dan een statief van de Gamma halen en daar maar wat in pleuren. Zet de installatie (truss + statieven) in elkaar en controleer alles op stevigheid. Ga de combinatie nu belasten met een belasting die zo'n 5 x zo groot is als de belasting die hij in de praktijk zal zien. Controleer daarna alles weer op stevigheid (en mogelijke scheurtjes in de constructie). Als de set DAT overleeft dan durf ik hem wel achter me neer te zetten (dus NIET over de mensen).

Ik heb in het Techno Truss setje (dat ASD setje) gehangen MAAR ik vond dat aardig link. Ik heb ook in de ShowTec set gehangen (met 2 personen tegelijk om precies te zijn) en daarbij gaf het letterlijk geen krimp (in tegenstelling tot de ASD set die wiebelde en kraakte). En toch kan volgens de specs (voor zover die geloofd mogen worden) het ASD setje veel meer hebben (60kg per statief). Volgens een bepaalde site mag de ASD set zelfs 120kg distributed load hebben... Volgens mij zou het dan getest moeten worden met een belasting van zo'n 600kg. Ik durf voorzichtig te stellen dat de gehele set in een paar miliseconden uit elkaar zou scheuren als je dat zou doen!

Let wel: Bovenstaande voldoet NIET aan de "regels der rigging" (maar is in ieder geval beter dan maar wat aanklooien volgens mij).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
17-2-2004 11:48

Dré schreef:

Je kunt het echter ook op de "common sense" methode bekijken. Ga de combinatie nu belasten met een belasting die zo'n 5 x zo groot is als de belasting die hij in de praktijk zal zien.
MAW wie durft er aan een 3 meter breed Truss werkje van skypech te hangen laugh :D
Ik heb het ding van dicht bij gezien op een sky beursje, maar ik denk niet dat deze truss het 5 seconden volhoud met mijn 75 kilo er onderrazz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
17-2-2004 11:50
Nee, maar ik kan uit Dre's verhaaltje opmaken dat die wind-upjes van showtec het verassend goed doen wink ;) . Goed nieuws, want ons budget is er niet echt naar om gelijk VMB's te kopen. Dit willen we natuurlijk wel uiteindelijk, maar niet iedereen heeft gewoon zoveel geld.
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
17-2-2004 12:16

DJ Bastisito schreef:

niet iedereen heeft gewoon zoveel geld.
...en dus ga je een statief zwaarder belasten dan de fabrikant als max opgeeft. Hmmm... sad :(
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MichaelEx Lid
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
17-2-2004 12:41
Ik zal hier weer veel kwaad bloed mee zetten maarja het is mijn zegje. Ik denk dat de showtec wind ups wel de 20 kilo per stuk kunnen hebben dus een trusje van 3-4 meter + twee fourbars en twee tot drie effectjes moet normaalgezien wel gaan. Ik heb ze een keer met een apres ski party gebruikt op 5 meter truss met echt teveel erop. Wel nog wat spanbanden aan de muur vastgemaakt zodat hij de zaal niet kon invallen maar hij heeft het gehouden al was ik niet erg blij met de opstelling. Aangezien we hier over belastingen onder de 70-80 kilo praten moeten deze statieven de truc wel doen. Maar zeker zul je nooit zijn. Heb je geen geld pak ze maar denk eraan geen uitbreiding mogelijk in de toekomst gezien. Tip. Kijk nog even op de pa markt wie weet vind je iets moois wat wel beter is. Dit is mijn meing en deze is veiligheidsgezien absoluut niet aan te raden maar het is nog altijd beter dan twee gamma bouwlampstatieven.
Olé Olé heb nu ok AD!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
17-2-2004 12:43
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 17-2-2004 13:12

Victor schreef:

DJ Bastisito schreef:

niet iedereen heeft gewoon zoveel geld.
...en dus ga je een statief zwaarder belasten dan de fabrikant als max opgeeft. Hmmm... sad :(
Maar wie zegt dat de fabrikant weet waar hij het over heeft? Ze durven bij die pisbak plastic set een belastbaarheid op te geven waarbij bij mij de haren recht overeind gaan (die hobbytruss heeft al moeite zichzelf overeind te houden). Wellicht gaat het ook hier om een gevalletje "importeur weet het niet" maar dan (voor de verandering) de andere kant op.

Vraag aan Patrick (of anderen): Als een statief geschikt moet zijn voor een 40kg last (NIET over mensen geplaatst), onder welke belasting mag het statief dan (pas) bezwijken?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
17-2-2004 12:43

Michael schreef:

Ik zal hier weer veel kwaad bloed mee zetten maarja het is mijn zegje.
Kwaad bloed niet, maar ik ben wel zeer allergisch voor dit soort dubieuze adviezen. Better Safe than Sorry.

Treinsurfen kan ook best, als je goed uitkijkt en heel goed weet wat je doet, beter dan al die anderen. Soms kan het ook niet, zo bleek van de week sad :( .
PatrickKStandaard Lid
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
17-2-2004 12:47

Dré schreef:

Vraag aan Patrick (of anderen): Als een statief geschikt moet zijn voor een 40kg last (NIET over mensen geplaatst), onder welke belasting mag het statief dan (pas) bezwijken?
Een WLL (Work Load Limit) van 40 Kg betekend een bewijklast van 40 * 5 = 200 Kg
Let erop dat de fabrikant het weldegelijk heeft over WLL, en niet over een of andere vage 'Max' aanduiding.
Overigens is dit niet bij alle hijswerktuigen het geval, een roundsling heeft bv een Vf van 7.
-- Let's do it my way and get it right the first time --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)