Forum > Geluid

microphone kabel solderen.?

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
18-2-2008 23:09
Ik heb sinds afgelopen weekend een HQ bout, en ben er wel tevreden mee. Afstellen van de temperatuur is uitproberen (op max gezet, maar dat gaat soms toch net te snel...).

Het werkt beter dan een bout uit de jaren '70 met een kop zo groot als een pink, die ik dan zelf geslepen heb totdat ik een puntje had razz :p
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
19-2-2008 11:40
Heb hier ook een 50W magnastat van 30 jaar oud (de transformator, niet de bout) op mijn bureau staan, het was indertijd zeker een prima investering en misschien is het dat nog steeds wel.
Aan de andere kant zijn er bij mijn weten geen punten voor loodvrij werken (RoHS) voor verkrijgbaar en is een instelbare temperatuur bij reparaties aan actuele apparatuur wel prettig.
Moest ik nu moeten investeren dan zou het iets instelbaars worden (WS50 of 80, display's zijn onzin ;) - maar er zijn nu vele merken en met een aantal lees ik positieve ervaringen.

Voor enkel af en toe een kabel te solderen voldoet een 15W ongeregelde bout of desnoods een Pyropen imo ook prima, en die is ook veel gemakkelijker mee te nemen als een station. Je hebt alleen iets meer geduld nodig, en een aparte standaard + sponsje.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
19-2-2008 12:21
Ik denk dat mijn magnastat ook een jaar of 20-25 oud is (eerste voeding, eerste bout, 3e punt, 3e kussentje). Heb héél wat afgesoldeerd met dit bakkie (en kostte toen een rib uit m'n lijf).

RoHS: Ik gebruik nog steeds 60/40 tin (ook in RoHS producten) en op de een of andere manier gaat dat prima (zou volgens mij niet zo moeten zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
20-2-2008 07:48

Dré schreef:

Ik denk dat mijn magnastat ook een jaar of 20-25 oud is (eerste voeding, eerste bout, 3e punt, 3e kussentje). Heb héél wat afgesoldeerd met dit bakkie (en kostte toen een rib uit m'n lijf).

RoHS: Ik gebruik nog steeds 60/40 tin (ook in RoHS producten) en op de een of andere manier gaat dat prima (zou volgens mij niet zo moeten zijn).
De eerste keer met RoHS tin solderen gaat prima. Het beste gaat dit met een no. 8 stift van Weller.
De 2e keer bijsolderen is een ramp. De tin wordt dan erg brokkelig.
Bijsolderen met de 60/40 tin is weer geen enkel probleem, maar ik weet niet wat er op lange termijn gaat gebeuren. Ook als ik RoHS tin weg moet zuigen voeg ik wel eens een beetje 60/40 tin toe om de zaak wat vloeibaarder te maken. Met name bij dubbelzijdige printen is dat wel handig.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)