Forum > Newbie Forum

beginnen met produceren

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
13-2-2004 20:14

Mayoda schreef:

Zou je voor een analoge synth gaan dan is het bijvoorbeeld raadzaam dat je ook de principes van zo`n apparaat kent, want anders eindig je waarschijnlijk in een poel van noise!
Een beginner zou ik NOOIT een analoge synth aanraden, om de simpele reden dat ze gewoon veel te duur zijn.

twee voorbeeldjes met de ruwe prijs erbij:

Alesis Andromeda A6 € 4000
Moog Minimoog Voyager € 3500 - € 4500 (verschillende edities)

Veel beter is het te beginnen met een goedkope VA (virtual analog) synth. De goedkoopste zijn meestal tabletop versies (zonder keyboard dus). Een tweedehands model is zeker aan te raden. Als je echt een nieuwe wilt moet je echt de Redsound Darkstar bekijken, deze wordt niet meer gemaakt waardoor ze heel erg goedkoop geworden zijn. De prijs hiervan is niet meer dan € 200. Een Roland SH-32 is óók een HELE goede keus, prijs hiervan is ferm gezakt naar € 300 ongeveer.

Synths mét (klein) keyboard:

Een Korg Microkorg is een mooi apparaat om mee te beginnen (heeft wel een petieterig toetsenbordje, meer iets voor Paulus de Boskabouter eigenlijk), evenals een Novation K-station (full size keys). De laatste is de betere, maar ook duurder.
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
14-2-2004 10:57

Mayoda schreef:

De term midikeyboard is daarom eigenlijk krom, dat zou dus een keyboard zijn met midipoorten.
Dat is ook zo. Verschillende merken maken ze, in verscheidene uitvoeringen.

Zo heb je o.a. Roland, Edirol (dochterbedrijf van Roland zoals Boss), Midiman, Evolution, Novation, Oberheim enzovoorts enzoverder.
Dus reasob of je racksynthesizer zijn aan te sturen doormiddel van een midiklavier net zoals je die vindt op een piano.
Beetje krom gezegd, nu lijkt het wel of je met een piano een programma als Reason kunt besturen. Dat is dus niet het geval.

Een computerprogramma kun je aansturen met eender welk klavier, als die maar een midi aansluiting heeft (dat het klavier in kwestie óók note-on en note-off berichten moet zenden laat ik hier buiten beschouwing). Dan heb je ook nog een usb-midi interface nodig OF een gamepoort-midi kabeltje.

Het moet dus niet noodzakelijk een "echte" controller zijn (die speciaal gemaakt werd om computerprogramma's aan te sturen), een digitale stagepiano of oud keyboard werkt net zo goed.

Alle nieuwe controllers hebben dezer dagen een ingebouwde usb-midi interface, zodat je via een usb-kabeltje je controller rechtstreeks aan de computer kunt hangen. Daarna driver installeren en broodje gebakken (meestal toch ;-) ).

Losse usb-midi interfaces hebben ook een driver nodig uiteraard.
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
18-2-2004 09:23
Duhh ....kan je met een veugel geen synthesizer aansturen, das nou echt jammer zeg hahahahaha.

Ik sluit me vanaf nu aan bij jou credo: LAten we het forum rein houden !
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
18-2-2004 12:32

Mayoda schreef:

Duhh ....kan je met een veugel geen synthesizer aansturen, das nou echt jammer zeg hahahahaha.

Ik sluit me vanaf nu aan bij jou credo: LAten we het forum rein houden !
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.
MayodaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2003
Laatste: 30-9-2004
Berichten: 75
18-2-2004 13:10
quote :
------------------------------------------------------------------------
Dus reasob of je racksynthesizer zijn aan te sturen doormiddel van een midiklavier net zoals je die vindt op een piano.
------------------------------------------------------------------------
Quote snake:
Beetje krom gezegd, nu lijkt het wel of je met een piano een programma als Reason kunt besturen. Dat is dus niet het geval.

Laat maar, ben een beetje aan het grappen, nogmaals met een lach, no offence.
Het was inderdaad een beetje krom gezegd van me , maar de strekking was duidelijk denk ik , het moge duidelijhk zijn dat je met het klavier van je piano(mits digitaal)geen midi apparatuur kan aansturen!
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
18-2-2004 15:29
Je grappigheid komt wel niet ten goede van de duidelijkheid van dit forum.

Ik wilde enkel dat het minder verwarrend was voor de lezer en had niet de bedoeling om jouw post te 'verbeteren' zoals sommige leraars dat doen. Of om je post af te kraken of iets dergelijks.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
18-2-2004 15:58
Edit Mod: ruzie maken dat doe je maar met NSN of mail, niet op dit forum - Tom
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)