Forum > Licht

Switchpack geeft spanning?? [o.i.d.]

(104 reacties. Pagina 2 van 11)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
20-12-2003 22:57
Je stroboscoop laad zich op door die lekstroom, heel langzaam, en dan flits hij af en toe.
Het is gewoon een ontlading.
1 flits, en dan een tijd niks meer.
Het lijkt me niets om je druk over te maken.

Spiegelbol motertjes gebruiken zo weinig stroom (een paar watt) dat de lekstroom meer dan genoeg is om hem te laten draaien. Zelfs als je er een lampje mee in serie set kan hij nog blijven draaien, want de kring is nog steeds gesloten. De enige manier om die lekstroom weg te krijgen is door hem te onderbreken. en dat kan op verschillende manieren, maar als je er weinig verstand van hebt, zou ik het gewoon zo laten.
Doen wij ook, en ik heb er wel een beetje verstand van laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
20-12-2003 23:01
Niet om druk te maken, maar wel vreselijk irritant tijdens een presentatie op een beamerscherm, waar hij boven hing. Dit moet toch wel op te lossen zijn, anders heeft de switchpack weinig nut. hoe kan ik het dan oplossen?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
20-12-2003 23:38
De beste olossing is om je strob helemaal niet op het switxh pakc te schakelen, maar op een relais of een gewone schakelaar, zodat de kring echt onderbroken is.
Anders is de weerstand/lamp olossing de simpeste, en die staat hierboven beschreven.

Een nog mooiere oplossing is een drempelweerstand in de kring op te nemen, ik weet niet precies hoe zo'n ding heet, maar die gaat pas geleiden als er meer dan een bepaalde stroom loopt (waarde is afhankelijk van het type). Techneuten, help me eens, hoe heet zo'n ding ook al weer laugh :D

En als je die weerstnd gaat kopen, zet hem dan wel zo dat hij zijn warmte kwijt kan, want zo'n ding word heet. Neem niet een te zware, want je strobe trekt geen 500 watt van het lichtnet, en als de drempel te hoog is, doet je strobe het niet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
20-12-2003 23:50

Tom schreef:

Een nog mooiere oplossing is een drempelweerstand in de kring op te nemen, ik weet niet precies hoe zo'n ding heet, maar die gaat pas geleiden als er meer dan een bepaalde stroom loopt (waarde is afhankelijk van het type). Techneuten, help me eens, hoe heet zo'n ding ook al weer laugh :D
Een zenerdiode??

Wat je ook nog kunt doen als je een beetje verstand van elektronica hebt en je persee de strobe op een switchpack wilt hangen is een transistortje op het ledje van een van de kanalen aansluiten en deze een relais aan laten sturen.
Nu ik me dit zo bedenk dat ik het zelfs op een van mijn switchpacks nog ga doen ook :S is weer es wat anders dan case-modding van een pc (waar ik het toch al niet zo op heb)

Fossalta
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
20-12-2003 23:54
1 x bewerkt. Laatst door PatrickK op 20-12-2003 23:59
Een zener voor wisselspanning?
Lijkt me een beetje vreemd.

Ik zat meer te denken aan een varistor of some sort.
Die worden ondermeer bij overspanningsbeveiliging gebruikt, maar dan wel parallel.
In dit geval zou hij dan in serie moeten komen.

Je hebt het over een analoge strobo. Ik neem aan dat je daarmee een strobo bedoelt die je met 0-10 volt stuurt?
Want in dat geval is het netter om hem permanent onder spanning te laten, en een controller gebruiken om hem te triggeren.

En wat betreft het motortje van een spiegelbol: die kan zowiezo blijven draaien.
Dus die hoeft ook niet via een switchpack.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
20-12-2003 23:58
Nee, allebei niet goed,
het is een koolstof/rond plaatje met aan elke kant een draadje.
Helpt dat misschien ?laugh :D

Ik kom er nog wel op wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
21-12-2003 00:04
Volgens mij beschrijf je toch echt een VDR (voltage dependant resistor).
Je omschrijving van een koolstof/rond ding met draadjes is wel heel erg vaag hoor. laugh :D
-- Let's do it my way and get it right the first time --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 9489
21-12-2003 00:06
Je ziet ze vaak in elektronische voedingen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
21-12-2003 12:08
Maar ik had het dus ook met een mushroom, en meerdere analoge effecten, die ik wel graag in min dmx kring wil opnemen.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
21-12-2003 12:14
Een mushroom, flower, derby, ed. kun je gewoon op je switchpack aansluiten. Het gaat bij zo'n lekstroom maar om vermogens van maximaal 10-15W. Als je apparaat meer vermogen nodig heeft dan is de lekstroom niet voldoende om het effect aan te zetten. Dus alle apparaten met een vermogen groter dan 15 Watt kun je zonder meer aansluiten op zo'n dmx switchpack.
Heb je nu een analoge strobe, dan wordt dat een ander verhaal. Dan krijg je zoals al eerder vermeld dat de strobe zich oplaadt met de lekstoompjes en dan af en toe flitst. Hoe je dit oplost is ook al besproken.
Dance the night away!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)