Master tempo belangrijk of niet
(26 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 16-12-2003 17:13 |
Diederik schreef: Meeste radio stations pitchen ook 1-2% op de top 40 nummertjes, dus dat voordeel heb je dan (de meeste mensen horen de hits toch nog altijd op de radio).Maar als een radiostation een nummer 2% omhoogpitcht, en de dj in de dixo pitcht hetzelfde nummer 2% omlaag, dan heb je alsnog een hoorbaar verschil van 4%, da's veel. Old school schreef: Helaas kan ik me als leek niet zoveel voorstellen bij een op- of neerwaartse pitch van 'slechts' 2%. Is dat in praktijk in geval van het soort door mij te mixen muziek (met inderdaad veel vocaal) een hoeveelheid waar je echt iets mee kunt?En hoe moet ik die 2% eigenlijk zien in relatie tot het aantal bpm van een nummer en master tempo? Ik sluit niet uit dat ik nu een en ander door elkaar haal... Overigens is 2% gewoon 2% van het aantal BPM. Dus als je nummer op normaal tempo 100 BPM loopt, wordt het aantal BPM bij +2% dus 102 BPM en bij -2% 98 BPM. Mastertempo is niets meer dan de naam van het systeem waarmee je bij het pitchen wel verschil in de snelheid (BPM) hoort, maar niet in de vocals of de tonen van de instrumenten. Met andere woorden: zonder Mastertempo worden zowel het tempo (BPM) als de stemmen en tonen van instrumenten steeds hoger, met Mastertempo wordt alleen het tempo (BPM) hoger, maar verandert de toonhoogte van de stemmen en de muziek niet. En ik blijf erbij, met vocals is Mastertempo onmisbaar. Mastertempo kan echter nooit iets rechtbreien wat al krom is, dus als je twee platen in elkaar wilt mixen die zowel qua tempo als ook qua toonsoort niet bij elkaar passen, heb je niks aan Mastertempo. Het blijft lastig met vocals, en als het niet kan, dan doe ik het ook gewoon niet. Dan maar schuifje omhoof, schuifje omlaag tijdens het uittro van het lopende nummer. (Beter een goeie soepele overgang dan een mislukte mix.) | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 16-12-2003 17:29 |
Wat ik nog vergat, check even www.pioneerdj.com en bekijk de demo van de cdj-800. Kies "digital vinyl turntables", "cdj-800" en klik op "Mastertempo", "view". Kun je mooi het verschil met en zonder horen. Alleen heeft de cdj-100 dus géén pitch van 100%. | |
BlazerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-11-2003 Laatste: 5-1-2011 Berichten: 81 | 16-12-2003 17:35 |
mmm pioneer cjd-800 80% pitch?? ik dacht 100% Overigens is de mastertempo funcie van de cdj-800 niet erg ok vooral als je met de mastertempo aan de cd als een platenspeler laat stoppen (brake)In combinatie met een pioneer djm 500/600 mixer kun je het tempo uppitchen en de toonhoogte op de mixer terug draaien: handig bij (opgevoerde) draaitafels of cd-spelers zonder mastertempo. | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 16-12-2003 17:45 |
blazer schreef: mmm pioneer cjd-800 80% pitch?? ik dacht 100%Overigens is de mastertempo funcie van de cdj-800 niet erg ok vooral als je met de mastertempo aan de cd als een platenspeler laat stoppen (brake). Wat bedoel je trouwens met dat mastertempo niet ok is met een brake? Gelukkig wil Old School trouwens geen cdj-800 maar eventueel een cdj-100, die heeft sowieso geen vinylmode. | |
Old schoolStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2003 Laatste: 29-8-2006 Berichten: 3 | 16-12-2003 17:45 |
sylvia schreef: Wat ik nog vergat, check even www.pioneerdj.com en bekijk de demo van de cdj-800. [...] | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 16-12-2003 17:50 |
Old school schreef: keuze beperkt tot of de Gemini CDJ-20 of de Pioneer CDJ-100s.Die zijn toch wel een stukkie degelijker en betrouwbaarder dan de gemini's. Je vergelijkt Opel (wel goed, maar kan beter) met Volvo (degelijk betrouwbaar en duur) | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
BlazerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-11-2003 Laatste: 5-1-2011 Berichten: 81 | 16-12-2003 19:25 |
Sorry silvia je hebt gelijk.Met een brake bedoel ik: tijdens het draaien van de plaat de draaitafel uit zetten, dit effect kan je met een cdj-800 of cdj-1000 nabootsen.Het vervelende bij de 800 is dat (in vinyl-mode) als je dit effect toepast met de master tempo aan, probeert de speler toch een goede toonhoogte te creeren, dit met een vies knarsend geluid (de cdj-1000 doet dit overigens wel goed). Maar inderdaad de cdj-100 heeft geen vinyl mode...dus is bovenstaande nvt!! Ben benieuwd wanneer pioneer een opvolger voor de cdj-100 lanceert..... | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 16-12-2003 19:59 |
Old school schreef: Dank je wel voor je duidelijke uitleg en vooral ook de verwijzing naar de instructievideo. Ik begrijp nu beter waar we over aan het praten zijn, en ik denk ook dat master tempo voor mijn muzieksoort zeer goed van pas kan komen. Mijn keuze valt dus op 2 CDJ-100 decks. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 16-12-2003 21:59 |
Ik vind persoonlijk mastertempo (of key adjust zoals Denon het noemt) wel misbaar. Ik probeer zo min mogelijk platen met grote pitch-verschillen te mixen. Niemand die zich stoort aan een nummer dat een paar procent is opgepitched. Een vinyl-tafel heeft i.h.a. ook geen mastertempo en niemand die daar problemen mee heeft (mits er een goede dj bezig is...). De 100% pitch-range op machines als de CDJ-800, CDJ-1000mk2 en de Denon DN-S serie is naar mijn bescheiden mening vooral belangrijk in de folder en misschien voor een enkel effect. Met beatmixen heeft het in ieder geval niets te maken. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
FredjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-3-2003 Laatste: 20-5-2008 Berichten: 1195 | 16-12-2003 23:54 |
de 100% pitch range zit ook op mn tascam-je haalt er een geintje mee uit en heel soms denk je ..oh,dat dat kan maar of het nou echt mooi is?eigenlijk weet ik niet goed wat ik er mee moet. groet | |
it's just one of those Day's ,they come and they Go. |