Forum > Off-Zone

Toekomst van de House-scene.

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
31-12-2003 13:59

DSalembier schreef:

Hardhouse, Hardstyle, Jump, whatever... namen waren nooit mijn sterkste vak
Ik ben er ook geen held in en als ik een groove plaat hoor en iemand maakt er groovy-lounge, club of whatever van vind ik het mierenneuken. Toch zit er tussen hardhouse en hardstyle wel een wereld van verschil wink ;)
Luister echter eens naar de harde nummers van een jaar geleden en de harde nummers van nu: men is dit genre aan het uitmelken tot op het bot en voor de mensen die al wat langer in circuit zitten is dat een teken dat de hype richting hoogtepunt aan het lopen is en dat het daarna gepasseerd is ermee.
En of ik je hierin gelijk geef! Ze melken niet alleen de hardere stijlen uit tot op het bot, maar doen dit ook met club, trance en nog veel meer dingen. Daardoor wordt het steeds moeilijker om het koren van het kaf te scheiden. Daarnaast heeft deze uitmelking als negatieve bijwerking dat mensen het uiteindelijk weer spuugzat zijn en daarom de stijl in zijn geheel niet meer hoeven te horen en dit weer als gevolg heeft dat de goeie platen onder de slechte lijden.
Techno is ondertussen verdrongen naar de underground waar het nu aan het werken is aan serieuse revival. Doordat het in de underground zit merk je inderdaad dat het vooral een ouder publiek is die hiernaar luistert, de grote evenementen niet meegerekend want die teren op hun naam waardoor ze élk publiek aantrekken.
Techno is nooit bovengronds geweest, zeker niet de kale harde techno. Er worden wel idd evenementen gehouden op grootschalige manier waar het op gedraaid wordt. Als je het mij vraagt een zeer tegenstrijdig iets (underground muziek waar heel veel mensen op afkomen).
Ben het dus met je eens dat zo'n beetje iedere leeftijd vertegenwoordigd is op een techno evenement maar zie toch het meest mijn eerdergenoemde doelgroep van 18-25 ernaartoe gaan en deze mensen luisteren het ook thuis en in de auto. Ik ben het echt niet met je eens dat vooral een ouder publiek dus naar techno luisterd. Het is naar mijn mening wel zo dat mensen die van techno houden vaak trouwe fans zijn. Als ze dus al 10 jaar geleden van techno hielden zullen ze dat nog steeds doen en vallen daardoor automatisch in een oudere doelgroep.
Ik heb de laatste weken mijn licht opgestoken doorheen gans België en het valt me steeds meer op dat R&B écht wel op zijn terugweg is.
Heel goed, word ik ook Belg laugh :D wink ;)

Wat betreft jaren '70-'80-'90 zijn dit stijlen die blijven terugkomen. Ik vind het wel leuk want ben zelf ook wel fan van disco, en jaren '80 roept bij mij altijd een grote form van jeugdsentiment op. Als klein jochie naar de hitjes van toen op de radio luisteren. Die momenten beleef je dan weer. razz :p
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
2-9-2005 23:14
Edit Mod: Sylvia: onleesbare post (en dus zinloze kick over 1,5 jaar) van VHS verwijderd. Probeer het nog eens, in normaal ABN.
NdewitStandaard Lid
Sinds: 1-9-2005
Laatste: 28-8-2006
10-9-2005 17:44
-- Oh kut, ik zag door die laatste post niet dat het een kick was. Haal maar weg if you please.

Ik vind het persoonlijk een beetje jammer dat de 80's gehoereerd worden alsof er destijds niets anders gemaakt werd dan Rick Astley of Gloria Estefan for that matter. Vergeet niet dat de hele electronische disco scene (die weer veel overeenkomsten had met de sound die je destijds in de hip-hop/electro scene hoorde) een beetje de voorganger van 'house' is zoals we dat vandaag en sinds de late jaren '80 kennen. En wat betreft die hele house-scene, "tja", wat is er nou helemaal veranderd naast het feit dat er een aantal stromingen die naar mijn bescheiden mening kwalitatief geen moer voorstellen veel aanhang hebben?

Geloof me, als je even voorbij het lokale feestcafe kijkt zijn er overal allerlei feesten te vinden waar de meest uiteenlopende stijlen aan bod komen. Dat leeft ook, maar inderdaad niet onder de ski-hut gangers. Die zoeken dat niet meer op.

Ik zou dus eerder willen stellen dat 'plat vermaak' enorm populair is (en echt niet alleen qua muziek, zet Talpa maar eens aan of 'bling je mobiel') en de cultuur die daaruit ontstaat maakt dat mensen minder snel van de mainstream afwijken met als gevolg minder aanwezige subculturen. Ik zou ook niet willen zeggen dat de hip-hop scene over z'n beste punt heen is omdat er nu toevallig een stel flapdrollen populair zijn (Snoop b.v) die snel cashen met inhoudsloze meuk. Het heeft allemaal banden met algemenere maatschappelijke fenomenen.
Aangeboren talent in negatief overkomen, kennelijk.
RobertoStandaard Lid
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
10-9-2005 19:43
1 x bewerkt. Laatst door Roberto op 10-9-2005 21:39
Wat ik dus ook merk, ik draai als resident in de grootste discotheek in Goes. Hier komen veel R&B'ers, maar ook trendy mensen, mensen van het platteland, gewoon van alles dus.

Toen ik daar nog niet draaide werd er niks aan house gedaan, toen hoorde je vaak van veel mensen: "oowh, ik ga maar naar huis....het is alleen maar gaassooooooliiina". Elke week draai ik daar gewoon de lekkerste house platen, dit doe ik hier zo ongeveer al enkele maanden en elke week staan er gewoon steeds meer mensen op de dansvloer. Steeds elke week krijg je meer reacties: hey! hoe dit plaatje? Of heey, ging lekker man, dat van jou is tenminste leuke muziek! als ik ff de dansvloer opga. Ik moet dan wel eerlijk zeggen dat ik niet echt van die underground-vage-house-beat-platen draai.....Maar ik vind dus dat de muziek die ik dan draai goed gecombineerd kan worden met R&B/dancehall enz. Dat is ook zeker een belangrijk punt want als jij na de vrolijke gasolina-beats, beukende electro gaat draaien, dat het publiek iets heeft van: ??????????

Ik vind juist dat de R&B steeds meer uit aan het raken is, dit merk ik gewoon aan het aantal feestende mensen op R&B muziek en op house muziek. Het worden er steeds meer, ik weet nog wel, 2-4 jaar geleden wilde elke jongen van 12 op breakdance, elke jongen wilde muziek van Eminem horen enz.....Ik denk juist dat house muziek weer een beetje in aan het raken is, het is natuurlijk ook een punt waar de desbetreffende discotheek gevestigd is, in Amsterdam heb je naar mijn weten meer house-liefhebbers dan R&B'ers, maar in kleine stadjes is het denk ik andersom....

just my 2 cents wink ;)

thanks sylvia!
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
10-9-2005 21:11

roberto schreef:

en elke week staan er gewoon steeds minder mensen op de dansvloer
Foutje Roberto?
Joost Standaard Lid
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
11-9-2005 14:02
Ik stond gister licht te schuiven in een aardig volle Kardinge met zo'n 3000 man in 4 verschillende area's, verbaasd me toch echt hoeveel animo hiervoor weer is. Ook steeds meer jongelui <15 jaar hoor je over "Lonsdale forever" of "Hardcore Rulez", die vinden het kennelijk een erg stoer iets om daarbij te horen (lekker rebels toch). Ook komen er steeds meer HC feesten weer van de grond.

Helaas vind ik de sfeer nou nooit echt zo geweldig op dit soort feesten. Helaas lijkt het niets meer op vroeger, waar je iemand zijn biertje per ongeluk uit zijn hand omver loopt en daarna gewoon een hand gaf.

Daarom kan ik me persoonlijk ook erg goed vinden in techno. Ik hield eerder ook van dat harde techno zoals Miss Djax (nog steeds wel) maar tegenwoordig kan ik me erg vinden in minimal. Zoals afgelopen keer Mysteryland, de Cocoon tent was gewoon de tent met de meeste sfeer. Iedereen komt daar echt puur voor de muziek. Feesten zoals Awakenings, Technology vind ik gewoon echt super. Gelukkig is deze scene nog aardig underground, godszijdank happy :)
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
Dj FlashlightStandaard Lid
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
11-9-2005 17:07
[oftoppic] Ik ben ook heen geweest, Waar stond je dan ? bij de oldscool, in het restaurant zag ik wat powersound mensen rond lopen. Over sfeer kan ik niets zeggen, zoveel feesten ben ik nog niet geweest. Moet je niet gelijk denken dat ik bij de "hardcore rulles" groep hoor wink ;) vind onderandere hardcore mooi, zou zo naar trance feest gaan maar dat terzake.

Ik vond het jammer dat in de grote zaal later in de avond/ochtend het geluid uitviel en het stond naar mijn mening niet echt hard vergeleken met de anderen 2 zalen, die toegankelijk waren zonder vip bandje. Bij de tunnel stond het geluid wel harder (misschien iets te hard) alleen weergalmde alles licht. Bij het restaurant vond ik het geluid misschien nog het beste. Alleen hoordeje in de rustige pasages de tunnel wel.

Voor de rest de aankleding... de grote zaal was mooi. 12 coef mh's, 4 coef scan's en als het goed was 4 kryptons, 4 atmoic's, les tubes, genoeg par waar niet heel veel mee werd gedaan?? en de multicolor laser, alleen schoot ie soms net iets te kort heb ik het idee, wel mooi. alleen geluids set kan ik niets over zeggen, voor de rest bij de 2 andere zalen dynacord?? t' setje in het restaurant kwam me bekend voor van boomin berend op de vismark. nou genoeg geluld wink ;) [/oftopic]
ja...
Joost Standaard Lid
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
12-9-2005 11:44
1 x bewerkt. Laatst door Joost op 12-9-2005 15:21
[oftopic]
Ik stond in de main (bij de frog :P), ben rond 3 uur weggegaan met vrij forse koppijn (nee nee niet van de muziek, had doppies in :P)
Geluid main was AD (4x touring set, niet erg over te spreken) en stond op 50% te draaien ivm gemeente limiet. Restaurant was EV x-subs + rx115's(niet van boeming berend), tunnel was EV rx118's +rx212's (WEL van boeming berend wink ;) )Erg lastig om een rustig geluid in een hal te krijgen. Restaurant klonk idd het lekkerste, mee eens. Licht in main was 6x geni oby5, 6x oby3, 4x krypton en idd 4 Coef scans 250MSD. Iets van 14 6-barretjes die niet leuk genoeg gefilterd waren om veel leuks mee te doen.[/offtopic]
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
SjapperStandaard Lid
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
12-9-2005 13:58
off-topic

doe je weer leuk Joost.... kom je binnenkort een keer in het Paleis kijken als ik daar losga achter de Enigma? pak je meteen het piekenuurtje ff mee wink ;)
Beauty hides in the deep
Mr_jowsStandaard Lid
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
13-9-2005 14:35

djBjorn schreef:

Nou zal ik ook maar even mijn mening geven happy :)

Wat er werd gezegd over techno, dat t weinig melodieus was enz, ben ik het wel mee eens, al heb ik wel veel begrip voor technoliefhebbers.. waarom weet ik niet precies maar goed..
Wat je ook merkt is dat hardhouse terrein wint van techno, verbeter me als het niet zo is, ik spreek alleen uit eigen ervaring. had je vroeger (2,3,4 jaar terug) nog van die echte techno party's, nu is t veelal hardhouse wat de klok slaat. Vorig jaar op sensation draaide ze bijna alleen techno, toen chris liebing klaar was moest ie t bekopen met n 'boe'geroep. Dit jaar was Sensation op michel de hey na alleen maar snoeiharde hardhouse (dana, luna, darkraver..) Best wel een beetje verdrongen dus de techno.. (althans door het grote publiek)

Denk trouwens niet dat R&B terrein verliest, kijk eens naar america, daar is t populairder dan ooit, zet de radio aan en je hoort 50 cent met al zn vrienden wink ;) In de tenten waar ik kom wordt t ook geregeld gedraaid!

En jaaa je hoort vaak 80's 90's feest, is ook helemaal in op dit moment.... MAAR was 4 jaar terug ook al super in!!! Toen kon ik de tekst vd pointer sisters ook al uit mn hoofd! De vraag is hoe lang dat blijft, persoonlijk hoop ik erg lang... is ook meer mijn smaak dan al t andere...

Ik hoor graag jullie mening!
R&B verliest wel degelijk terrein. Niet zo gek ook gezien het feit dat bijna elk R&B nummer goedkoop in elkaar is gezet. Wat nu weer opkomt is de zogenaamde Reggeaton ofzo. Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Shakira - La Tortura. Het klinkt iets meer zuid amerikaans, waardoor het wat vrolijker is en niet alleen een zware kickbass heeft met de hele tijd YEAH YEAH YEAH.. COME ON NIGGAZ.. I'M GONNA KILL YA ALL!! etc. etc.

Ik denk dat de house scene in het algemeen niet zal verdwijnen en dit hebben we te danken aan kwalitatieve evenementen. Er komen niet voor niets mensen uit heel de wereld naar Nederland om onze feesten te bezoeken.

Nederland is gewoon "house". Voor wat mij betreft ziet het er zeer rooskleurig uit, al moet het niet té commercieel worden, want dan krijg je het R&B effect.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)