Forum > Licht

DMX-besturing via PC voor discotheek

(35 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
1-12-2003 23:38
heb je al eens gekeken naar de hog 1000? www.flyingpig.com/news/21.shtml
allemaal usb, je hebt er uitrbeidingen voor( www.flyingpig.com/products/hogpc/ )

werkt goed voor zover ik weet.
soms zit het mee, maar meestal tegen
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-12-2003 00:20

DSalembier schreef:

* Wil je een apparaatje bijhangen? Blijkt plots dat je elke beweging stapje voor stapje gaat moeten programmeren want er is geen support voor nieuwe toestellen
* Wil je het besturingspaneel veranderen door een steviger model? Onmogelijk: de communicatie gebeurt via een eigen protocol!
Ik denk dat je nu een paar dingen doorelkaar haalt,
Allereerst hebben we het hier over een computerprogramma wat "leeg" is dus als je er een nieuw lampje wil bijhangen dan zal je inderdaad stapje voor stapje moeten programeren. Als je dat niet kan of wil moet je er gewoon niet aan beginnen. Hoe duurder je het maakt hoe meer functies je hebt en .... hoe moeilijker het wordt.(dit geldt ook voor DMX hardware Tafels) Overigens kost een opleiding hierin, of een goede programmeur een vermogen. Alleen aan een geweldig programma heb je natuurlijk niets.
Ik kan mij enigzins wel voorstellen dat je kwaad bent op die mooie verkoop praatjes maar helaas is het inderdaad zo dat je geen of weinig support krijgt maar wees eerlijk, daar betaal je niet voor.

Als je met software & pc gaat werken ben je natuurlijk van het besturings probleem af.Met de muis en het keyboard bestuur je alles. (zowel handmatig of automatisch of met de muziek meegeprogrammeerd)

Top of the bill ?
www.elclighting.com/
Das lekker vanuit je luie stoel met je PDA de lampen programeren.
(veel gebruikt in schouwburgen vanwege het draadloze systeem)

Martin.
kvm entertainment
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
2-12-2003 10:05

kvm schreef:

Allereerst hebben we het hier over een computerprogramma wat "leeg" is dus als je er een nieuw lampje wil bijhangen dan zal je inderdaad stapje voor stapje moeten programeren.
Lampjes, OK, maar als je een scan een bepaalde beweging wilt laten maken, dan klik je op de scan, klik je op het icoontje cirkel, stel je de diameter in, klik je op een subicoontje met nog een cirkel, stel je een kleinere cirkel in aan een grotere snelheid en wat is het resultaat? je scan maakt snelle kleine cirkeltjes die langzaam in cirkelvorm door de discotheek scannen: vijf minuutjes werk happy :)
Ja hoor, dat systeem werkt nu al zo... maar in tegenstelling tot andere software voorziet hij enkel support voor de op dat ogenblik gangbare toestellen en kun je geen nieuwe toestellen uploaden. Ondertussen heb ik al software gezien die weliswaar niet uitgebreid genoeg is voor discotheken, maar waaruit blijkt dat dit wél tot de mogelijkheden behoort!

kvm schreef:

maar helaas is het inderdaad zo dat je geen of weinig support krijgt maar wees eerlijk, daar betaal je niet voor.
Dré, kun je dat alsjeblieft tegenspreken, anders kom ik knettergek sad :(. Als dat waar is, dan moet ik er maar mee leven dat mijn besturingspaneel voor ettelijke maanden onbeschikbaar is shocked 8O en dat wil dan zeggen dat we eventjes de discotheek sluiten, optredens afschaffen, DJ's economisch werkloos zetten, enzovoort, wegens een kapot besturingspaneel waar geen support opzit shocked 8O Hey, dan ben ik nu zaterdag vrijaf! laugh :D
--edit--
Om maar eens te praten over support:
als bij ons iets stuk gaat, is het de afspraak dat tegen het volgende weekend:
1) het toestel herstelt is en terug bij ons
2) het toestel vervangen is en een offerte klaarligt
Dat gaat voor alle toestellen op die manier! Je betaalt ervoor, dat wel natuurlijk, maar het is een noodzaak! Terwijl een drive-in gewoon wat extra materiaal meeneemt en het kapotte toestel thuislaat, is dat bij ons onmogelijk. De show die de mensen van onze belichting verwachten is heel groot waardoor we moeilijker eventjes het één en ander kunnen veranderen als er iets stuk gaat. Tjah, het ziet er mss uit alsof een vaste discotheek enkel voordelen heeft t.o.v. een mobiele drive-in, maar geloof me: alletwee hebben ze hun eigen nadelen hoor!

kvm schreef:

Top of the bill ?
www.elclighting.com/
Das lekker vanuit je luie stoel met je PDA de lampen programeren.
(veel gebruikt in schouwburgen vanwege het draadloze systeem)
Ziet er leuk uit, lijkt me interessant voor een schouwburg, maar ik heb nu al geen tijdsreserve wat ons systeem betreft, laat staan als ik dan nog eens moet zitten prielen op een PDA: dat wordt zweten laugh :D. Toch bedankt!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Mc hammerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-2-2003
Laatste: 22-7-2006
Berichten: 1
2-12-2003 14:48
Ik zou toch nog eens naar Martin Light-Jockey kijken: www.martin.dk/service/software/controller/lj/lj_faq.htm is een faq hier over.
Lightjockey kan maximaal 2048 dmx-kanalen aansturen (via usb of pci).
Ook heb je de beschikking over dmx-in (via pci, dmx komt nog) zodat je een normale dmx-tafel aan kan sluiten, dit kost je helaas wel 1 dmx-uit.
Je kan daarnaast nog een 1 of meerdere touch-screens gebruiken en nog een fader-board met het nodige aan (programmeerbare) knoppen via serieel aansluiten (fingers).

De stabiliteit van je systeem hangt af van de computer die je gebruikt, als je windows xp gebruikt met alleen light-jockey is het heel goed te doen, ga je zelf allerlei programma's installeren dan is de kans groter dat het fout gaat.

De service hangt verder van je dealer af, als je een goede hebt dan zal hij er zeker voor zorgen dat jullie ten alle tijden door kunnen draaien en problemen snel verholpen worden.
Daarnaast kan je zelf een reserve pc achter de hand houden met alle instellingen zodat je in geval van nood over kan prikken.

Martin Lightjockey heeft zowiezo een behoorlijk actief gebruikers-forum, dus problemen met programmeren of de software kan je daar stellen. (www.martin.com/forum/forum.asp?FORUM_ID=14)

Wat betreft het thuis-programmeren: Je moet de show die je hebt meenemen naar huis om daarop verder te programmeren, dit kan eventueel voor verschillende lichtmensen. Het combineren van deze shows wordt wel een tikkeltje moeilijker.
Als je dat wil kan je van je discotheek een tekening in Martin showdesigner laten maken zodat je thuis een realistischer plaatje hebt waar alle bundels terecht komen. Als de tekening goed is scheelt je dit een heleboel werk op de avond zelf (lampen bijstellen die net niet goed staan bv).

Last but not least; voor nieuwe lampen staan al vrij snel personality-files op de site van martin (of je kan het vragen op het forum), daarnaast zijn deze bestanden niet zo moeilijk te maken. Voor alle scans of yoke-spots kan je macro's gebruiken (cirkels, achtjes enzo) en dit kost een muisklik of vier, dus dat scheelt een heleboel werk...

Het programma kan je gratis downloaden van hun site: www.martin.com/service/Software/Logs/LightJockey_sw.htm
DesconStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2002
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 179
2-12-2003 15:33
Ik heb zelf ervaring met de ALS Enigma , ik vind hem zelf wel lekker werken.Maar ik hoor dat ie wel lastig te progameren is.
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
2-12-2003 15:52
Ik betwijfel ten sterkste of een enigma offline te programmeren is.
Misschien een nieuwe versie, maar dat geloof ik eigenlijk niet.
Als er iets een star, irritant, niet zelf te patchen ding is, dan is het wel een enigma.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-12-2003 20:50

DSalembier schreef:

Ja hoor, dat systeem werkt nu al zo... maar in tegenstelling tot andere software voorziet hij enkel support voor de op dat ogenblik gangbare toestellen en kun je geen nieuwe toestellen uploaden. Ondertussen heb ik al software gezien die weliswaar niet uitgebreid genoeg is voor discotheken, maar waaruit blijkt dat dit wél tot de mogelijkheden behoort!
Dat is inderdaad waar maar met b.v. de software van Sunlite kan je elke scan 0f lamp handmatig invoeren met de alle benodigde DMX gegevens die je bij de lamp geleverd krijgt. en ook dat is hooguit 5 a 10 minuten werk.Ook met b.v. vier nieuwe lampen geen probleem.(nogmaals probeer de software eens uit, en ook de handleiding is te downloaden)

kvm schreef:

maar helaas is het inderdaad zo dat je geen of weinig support krijgt maar wees eerlijk, daar betaal je niet voor.
De belangrijkste vraag is wat versta je onder support.
Wat ik hiermee wilde zeggen is het volgende, Als je b.v. een Martin Freeky koopt en je snapt er totaal niets van dan hoef je niet te verwachten dat de verkoper je een halve dag gaat uitleggen hoe de controller werkt. (laat staan dat hij hem voor je programmeerd. Oke hij zal misschien iets meer doen als je ook alle lampen bij hem hebt gehaald.
Je moet niet denken dat een bedrijf dat 150 euro hieraan verdiend je voor 300 euro advies geeft.(alles heeft zijn prijs) In veel gevallen gaat het apparaat zelfs retour naar de groothandel als het defect is.
Om maar eens te praten over support:
als bij ons iets stuk gaat, is het de afspraak dat tegen het volgende weekend:
1) het toestel herstelt is en terug bij ons
2) het toestel vervangen is en een offerte klaarligt
Dat gaat voor alle toestellen op die manier! Je betaalt ervoor, dat wel natuurlijk, maar het is een noodzaak! Terwijl een drive-in gewoon wat extra materiaal meeneemt en het kapotte toestel thuislaat, is dat bij ons onmogelijk. De show die de mensen van onze belichting verwachten is heel groot waardoor we moeilijker eventjes het één en ander kunnen veranderen als er iets stuk gaat. Tjah, het ziet er mss uit alsof een vaste discotheek enkel voordelen heeft t.o.v. een mobiele drive-in, maar geloof me: alletwee hebben ze hun eigen nadelen hoor!
Binnen 1 week herstellen ja dat moet kunnen als je praat over Martin en andere grotere merken.
Indien reparatie onmogelijk (lamp te oud o.i.d.), dan eerst de offerte voor een nieuwe lamp en na goedkeuring de lamp leveren. Indien de lamp wel gerepareerd kan worden maar de onderdelen zijn niet voorradig dan is het iets moeilijker, het is daarom meestal verstandig om te kopen bij een grote lichtboer die zelf ook dat licht verhuurd en dus zolang een lamp uit de verhuur ophangt.
Ik weet hoe het er in een vaste discotheek aan toe gaat er zijn er veel bij die onderhoud niet nodig vinden (te duur) en dus scans en andere verlichting gewoon door laten draaien met dikke lagen stof erin. Tja, dat is natuurlijk vragen om problemen.

Voor een normale pc met DMX software heb je eigenlijk geen support nodig. Just Plug and play.
Of was het plug and pray ?

Jouw verhaal is overigens wel iets duidelijker geworden.
Alleen hierover zou ik nog wel uitleg willen hebben

Omdat ik die verkoperspraat zo BEU ben als kouwe pap!!
Duizend-en-één dingen beloven ze ons en als het er op aankomt hebben ze je altijd wel ergens bij je **censuur**
Martin.
kvm entertainment
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
4-12-2003 09:36

mc hammer schreef:

Ik zou toch nog eens naar Martin Light-Jockey kijken
Die ziet er inderdaad zeer goed uit. Ik zie zelfs Midi-in voor de besturing... lekker...
Iemand ervaring op lang termijn? (meer bepaald: zwakke punten, noodoplossingen, ...)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Dj fleurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2003
Laatste: 24-3-2010
Berichten: 391
4-12-2003 10:33
lightjockey valt wel eens uit (een computer kan blijven vastlopen maar dat ligt niet aan l-j) maar dan is het een mogelijkheid om je parren gewoon met een gewone controller te doen, dan heb je die als nood. je kan trouwens ook de parren op l-j doen, maar dan heb je niets reserve
 
LazyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2003
Laatste: 27-7-2004
Berichten: 51
4-12-2003 11:50

DSalembier schreef:

mc hammer schreef:

Ik zou toch nog eens naar Martin Light-Jockey kijken
Die ziet er inderdaad zeer goed uit. Ik zie zelfs Midi-in voor de besturing... lekker...
Iemand ervaring op lang termijn? (meer bepaald: zwakke punten, noodoplossingen, ...)
Leuke van Lightjockey is dat je andere dmx tafels op dit programma aan kunt sluiten zodat je snel er mee kunt werken.. Ik vind het persoonlijk erg makkelijk voor een discotheek en wij instaleren het ook redelijk veel in discotheken, die bijvoorbeeld dan als extra tafel een masterpiece erbij nemen, maar dat kan ook net zo goed een simpel botex tafeltje zijn of helemaal geen extra tafel als je daar het geld niet voor hebt..

Wij gebruiken het al een hele tijd en mijn ervaringen zijn er erg goed mee, nooit last van vastlopen, maar dat komt ook omdat de computers die wij gebruiken gewoon voor lightjockey gebruiken en niet om er ook nog eens de nieuwe need for speed underground op draaien... laugh :D

En wat idd gezegd werd, van bijna alle lichtapparatuur (moving heads/scan's en o.a. collor changers) zijn persoonlijke bestandjes te vinden die je makkelijk in lightjockey kunt laden zodat je de persoonlijke gegevens van de lampen in LJ hebt...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)