Forum > Geluid

Defecte Bose 802 mk II

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
12-7-2018 22:46
hoho,
enig idee hoeveel verschillende driver generaties er zijn?
Haast elk bouwjaar had zijn eigen subtiele verschilletjes.
Kijk maar eens goed op de foto's.
Zelfs al heb je serie 2 met het canvas randje, kijk ook naar de doomjes, de blad kleuren, en zelfs de rand heb je meerdere modellen van.
Je moet de speakertjes wel een beetje bij elkaar zoeken.
zomaar eentje erbij zetten is de makkelijke optie.

Als je voordelig nieuwe imitatie drivertjes wil hebben, moet je Michael bij RSL even bellen.
Zeker als je een bedrijf hebt, kan je voor een leuke prijs hele aardige drivertjes krijgen.
Ik weet alleen niet 100% zeker of ze ze nog verkopen.

Het beste is als je vervangt is om het in paartjes te vervangen aan beide kanten.
Van buiten naar binnen. Dan blijft de klank tenminste een beetje gelijk....

Maar goed, ik heb nooit meer zo een compacte goed verpakte luidspreker gezien die zo breed (letterlijk en figuurlijk) inzetbaar is, in weer en wind, binnen en buiten, zo degelijk gebouwd, de tand des tijd kan doorstaan, en zo'n vermogen eruit kan gooien. en ook heel mooi te stacken is met alle voordelen van dien. en vind maar eens een luidspreker die je bij het uitladen uit je handen kan laten vallen, en daar helemaal geen narigheid aan over houd. En ook de behuizing, word nooit lelijk, lapje erover met cockpitspray en ze zijn weer als nieuw happy :)

Het is absoluut geen hoogvlieger als je de perfecte klank wilt hebben,
maar als je snel ergens moet opbouwen, je niet al te veel bezig wilt houden met het richten, het weer, of andere ruige omstandigheden,
is er niet snel een luidspreker te vinden die dit allemaal kan voor amper 500 euro per setje tweede hands.....

De serie drie is veel zwakker wat dat aan gaat, het front is in no time beschadigd sad :(
en de afsluiting van de deksels is echt amateuristisch.
Ze klinken wel ietsje beter. (voller)

Ik heb er in totaal 18 razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MarcAngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2018
Laatste: 5-11-2019
Berichten: 12
12-7-2018 23:39
Goeie tips, bedankt zover!

Uiteindelijk hoop ik ze alle 4 weer werkend te krijgen. Het zou tof zijn dat elk geval 1 werkende set zou lukken.

Komt het ook wel eens voor dat de speakers niet meer functioneren, doordat het "auto lampje" op het low pass filter het heeft begeven, terwijl de zekering nog wel goed is?

Zo ja, waren de drivers daarna nog wel in orde?

Is het mogelijk om de drivers los van elkaar te meten met een multimeter en zo vast te stellen of deze beschadigd is? Zo ja, wat is hiervoor de beste manier?
Volgens mij moet dit werken, geloof ik... ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
12-7-2018 23:59
Drivertjes gewoon 1 voor 1 zachtjes los op tafel een muziekje laten spelen. Dat moeten ze doen zonder geschraap of geknetter. Bij het uit elkaar halen veel foto's maken en veel dingen documenteren. Systematisch werken (chaos is je vijand, ook hier).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
13-7-2018 08:49
Kleine aanvulling op Dré (en dat gebeurd niet vaak) laugh :D :
Van te voren even de driver met een universeel metertje meten of er geen sluiting is.
Als er sluiting is, kan je versterker kapot gaan.
Zo in zo vind je versterker deze drivers niet zo leuk, omdat ze ongeveer maar 1 ohm weerstand hebben.....
Beter testen met een toongenerator, dan kan je ook het hele spectrum goed controleren.

Zonder geld uit te geven verwacht ik niet dat je 4 luidsprekers weer 100% krijgt.
In het meest gunstige geval heb je 4 nieuwe speakers nodig en wat onderdelen voor je filters.

Als je de juiste service manual hebt, staat er keurig beschreven wat voor lampje je er weer in kan solderen om het te repareren.

Het is een zeer belangrijke zaak dat elke speaker en het filter en de achteraansluitingen weer op precies de zelfde manier aangesloten worden.
Een verwisseling van draadjes kan in het minst erge geval tot slecht geluid leiden,
maar in ergere gevallen kapotte drivers en als je het heel erg fout doet, kan zelfs je versterker kapot gaan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
13-7-2018 09:29
Ik had toch echt gezegd "zachtjes" (vanwege afwezigheid kast en vanwege mogelijke kortsluiting). Op zacht niveau kan een versterker zelfs wel in een kortsluiting spelen (en anders maken de railzekeringen of beveiligingen wel een eind aan het feest). ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MarcAngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2018
Laatste: 5-11-2019
Berichten: 12
14-7-2018 22:31
Zo...

Nou, het avontuur is begonnen.
Met jullie tips en de service manual bij de hand ben ik er vanavond elk geval de hele avond zoet mee geweest.
Er waren aan 2 van de 802's zichtbaar eerder reparaties uitgevoerd.
De speakers hebben (gelukkig) inderdaad geen foam randen.

De huidige status:

1x 802: in orde

1x 802: 8 drivers in orde, filter defect
(moet onderdelen voor filter bestellen)

1x 802: 5 drivers in orde, 3 drivers defect
filter waarschijnlijk defect.

1x 802: 8 drivers defect
filter waarschijnlijk defect.

Het moet dus zeker gaan lukken om er elk geval 1 te fixen!

Ik heb echter nog 3 vragen:
Bij 3 van de 802's mist het filter, welke aan het uiteinde van de "shortport" achter de kunststof "grill" hoort te zitten.
Wat kan ik daarvoor als alternatief gebruiken?

Op welke manier kan ik het filter er het beste uit halen?
Waarschijnlijk door de gaten, welke ontstaan als de drivers worden verwijderd.

Is het voldoende alleen de middelste 4 drivers te verwijderen, of is 2 (bovenste of onderste) voldoende?

Alvast bedankt!

Marc
Volgens mij moet dit werken, geloof ik... ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
15-7-2018 00:58

MarcAngelo schreef:

Ik heb echter nog 3 vragen:
Bij 3 van de 802's mist het filter, welke aan het uiteinde van de "shortport" achter de kunststof "grill" hoort te zitten.
Wat kan ik daarvoor als alternatief gebruiken?

Op welke manier kan ik het filter er het beste uit halen?
Waarschijnlijk door de gaten, welke ontstaan als de drivers worden verwijderd.

Is het voldoende alleen de middelste 4 drivers te verwijderen, of is 2 (bovenste of onderste) voldoende?

Alvast bedankt!

Marc
1/ Met dit filter bedoel je waarschijnlijk het luchtfilter. Afzuigkappenfilter is prima.
Als het goed is, zit er aan de achterkant van iedere pijp een deksel. Daar klem je het filter tussen.

2/ Met dit filter bedoel je waarschijnlijk het elektronische scheidings-filter Die zitten gelijmd met een board plankje aan de binnenkant.
Voorzichtig lostrekken zinder dat je het bordje breekt.

3/ Omdat er gerommeld is aan de boxen zou ik van elke box alle drivers er uithalen en meten of ze de zelfde impedantie hebben.
Als je geen impedantiemeter hebt, is simpel de weerstand meten ook een manier. Ze moeten in elk geval wel allemaal exact de zelfde weerstand hebben. En als je ze er dan toch uit hebt, kan je alles netjes volgnes het schema weer aan elkaar solderen.
Solderen vind ik persoonlijk beter dan wrappen.

Als het goed is ben je in elke box ook nog een stuk wit dempingsmateriaal tegen gekomen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MarcAngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2018
Laatste: 5-11-2019
Berichten: 12
15-7-2018 11:13

Tom schreef:

1/ Met dit filter bedoel je waarschijnlijk het luchtfilter. Afzuigkappenfilter is prima.
Klopt. De "Shortport", zoals ik in de service manual had gelezen. Ik dacht zelf in eerste instantie aan zo'n filter, wat meestal in een stofzuiger word gebruikt. Meestal als je een pak stofzuiger zakken koopt, zit er dan ook vaak een nieuw stofzuiger filter bij. Die leken mij ook niet zo dik.

Tom schreef:

2/ Met dit filter bedoel je waarschijnlijk het elektronische scheidings-filter.
Je hebt het wederom goed. wink ;)

Tom schreef:

3/ Omdat er gerommeld is aan de boxen zou ik van elke box alle drivers er uithalen en meten of ze de zelfde impedantie hebben.
Ik heb helaas geen impedantie meter.
Ik heb met een multimeter de weerstand van de drivers gemeten en die was elk geval hetzelfde.

Ik liep met het idee om de wraps zelf ook nog te solderen, maar wist nog niet zeker of ik dat wel zo handig vond...

Tom schreef:

Als het goed is ben je in elke box ook nog een stuk wit dempingsmateriaal tegen gekomen?
Er zit inderdaad dempingsmateriaal in, maar deze is donkergrijs/zwart en lijkt een beetje op schuimrubber.

Ik ben nog steeds verbaasd dat er uit 1 kast gewoon 8 drivers naar zijn grootje zijn. Vraag me echt af wat ze ermee hebben gedaan...

Loop voor die kast met het idee om er misschien 8 hele andere speakers in te zetten en dan per 4 te groeperen (4 links en 4 rechts) en er dan een 2x 50 watt bluetooth versterker met batterij in te plaatsen... wink ;)
Volgens mij moet dit werken, geloof ik... ;)
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 1231
15-7-2018 14:37

MarcAngelo schreef:

Loop voor die kast met het idee om er misschien 8 hele andere speakers in te zetten en dan per 4 te groeperen (4 links en 4 rechts) en er dan een 2x 50 watt bluetooth versterker met batterij in te plaatsen... wink ;)
Ik denk dat je dan goedkoper, en waarschijnlijk ook beter, af bent met een bestaande draadloze luidspreker met ingebouwde bluetooth. Anderzijds heb je met een draadloze 802 wel weer iets unieks!
Free beats!
MarcAngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2018
Laatste: 5-11-2019
Berichten: 12
15-7-2018 14:59

Hollender schreef:

Anderzijds heb je met een draadloze 802 wel weer iets unieks!
Nou...
Ging mij erom om dan toch iets aparts te hebben. Ik denk dat dat met een 802 wel zou lukken laugh :D

Die versterker (stroom invoer 12-25 volt) heb ik al en kostte destijds maar €9,- bij AliExpress. De (12v) accu en lader heb ik destijds ook via AliExpress gekocht voor €14,-.

Ik zal je sterker vertellen...
Die werkende 802 heeft er gisteren ruim 6 uur op staan spelen (normaal volume, wat net te hard is om een gewoon gesprek bij te voeren) , zonder de originele 802 controler/equalizer (die heb ik momenteel niet).

Voor het ontbreken van de 802 controler/equalizer heb ik een oplossing. Ik gebruik thuis en buitenshuis namelijk een streaming server als ik muziek wil spelen. Als ik muziek wil luisteren dan speel ik muziek altijd via die stream af.

Tegenwoordig speelt de server 2 soorten streams af.
- de standaard stream voor mijn normale setup & smartphone e.d.
- de stream waarop EQ word gedaan specifiek voor de 802's, voordat deze gestreamt word.

De EQ staat ingesteld volgens een schema, welke ik een tijdje terug ergens vond. Daarin stond beschreven hoe de EQ voor 802's moest worden gedaan als je de controler/equalizer niet had.

De normale stream zonder EQ klinkt voor geen meter op de 802's. De stream waarop EQ voor de 802 word gedaan klinkt gewoon goed. (Vol laag en helder midden/hoog).

Ik maak momenteel dan ook gebruik van een softwarematige equalizer voor die 802's en het werkt beter dan verwacht.

Die Bluetooth versterker heeft ook een Line input.
Ik zou er dan zelfs een actieve 802 van kunnen maken laugh :D met 25 volt voeding gaat 'ie best nog hard, genoeg voor een tuin feestje (verjaardag of zo) om de buren te laten klagen. sneaky :V
Volgens mij moet dit werken, geloof ik... ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)