Forum > Geluid

QSC powerlight 4.0 data aansluiting ?

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-5-2017 21:19
men wil natuurlijk altijd nog net effies harder.
Zelfde als het gaspedaal in de auto, als je er nog even harder op trapt dan gaat de auto toch echt harder.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
5-5-2017 06:08
This says it all!

wink ;)
Free beats!
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
5-5-2017 09:18
Zolanf het dynamisch blijft gaat af en toe een piek geen pijn doen.

Ga je echter een hele avond alleen hakke takke platgecompresed erdoor jagen dan moet je toch wat meer opletten.

En heel simpel, gaat het niet hard genoeg, meer neerzetten.
DPA 2011C - DPA 4099
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-5-2017 09:57

PvG schreef:

Dat lijkt me toch net wat netter dan de amp continu tegen de beveiliging aan te duwen, de voeding op piek te belasten en ongecontroleerd harmonischen te produceren.
Het harmonischen verhaal speelt hier amper. Een eventuele verschuiving wordt voor een veel groter deel veroorzaakt door de spectrale verdeling van muziek. Die heeft vooral veel laag dus als je de boel gaat laten clippen dan is dat het eerste waar het plafond gehaald wordt (terwijl de rest nog wel toe kan nemen). Dit is vooral voor full-range systemen van belang (en in dit geval hadden we het nu juist over subs volgens mij).

Bij kapot gecomprimeerde muziek haal trouwens je simpelweg het clippunt niet meer omdat de RMS limiters dan al ingegrepen hebben. Uiteraard is er ook een groep mensen die hetzelfde wil doen zonder dat soort beveiliging (maar die is vooral bezig met het wegbrengen van subs ter recone).

Dit alles is trouwens een reactie op de "Een amp hoort niet te clippen" melding die veel te kort door de bocht is. Als clip+protect tegelijk oplichten dan ben je de boel te ver aan het oprekken (en moet e.e.a. dus beter afgesteld worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
12-5-2017 13:12
Het is maar een vaststelling, ik ga zeker niet zoveel vermogen duwen, maar vond het raar dat hij zo vlug in de protect wil.
Ik dacht dat het protect lampje ging knipperen omdat de clip limiters mss actief werden.
Dus dat die knipperende leds helemaal niet willen zeggen : Protect, maar een signaal dat de Clip limiter actief word.

binnen 8 dagen ga ik de set gebruiken en ga ik het proberen.
Ik ga dan eerst de speakers in 8ohm aansluiten en kijken of hij dan ook in de protect wil, zou totaal niet mogen!
Als hij dit ook doet op een 8ohm belasting, dan is het dus effectief een CLIP LIMITER led (als hij knipperd) blijft hij vol branden dan is het PROTECT
Die redenatie zou ik me goed kunnen voorstellen, zeker gezien QSC de clip limiters er pas achteraf in gekomen zijn bij dit type.
En er dus bij ontwerp geen CLIP LIMITER led voorzien waren.

Verder kan ik ook testen of het aan die ene versterker ligt (heb er namelijk 2 dezelfde in het rack)
En op die manier uitsluiten of het "normaal" is oftewel dat er niet een voedingsprobleem is bij een van de twee.

U hoort nog van mij...
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
12-5-2017 22:09
Ik heb dit "probleem" ook ervaren met de PowerLight 4.0. Zeker wanneer er flink (sub)laag gekweekt moest worden (icm 4 Ohm loads, lager ga ik niet) wilde het protect ledje soms nog wel eens vlak achter het limit ledje gaan branden. Je kon ook duidelijk zien aan gloeilampen die op hetzelfde net waren aangesloten dat de PL4.0 duidelijk flinke bak stroom stond te trekken.

Heb er toen een QSC PowerLight PL236 naast gezet (jazeker, dezelfde die ik nu te koop aanbied wink ;) ) maar desondanks deze vrijwel evenveel vermogen heeft, leek laatstgenoemde, naast de PL4.0 toch een IETS langere adem te hebben. Ook leek het laag wat krachtiger en meer controle te hebben, terwijl beide ampen ongeveer tegelijk hun clipled lieten zien, met eenzelfde load en input. Op 8 Ohm geen enkel probleem en gingen beiden ampen gelijk op. Het lijkt er dus op dat de 4.0 een wat lichtere voeding heeft waardoor hij wat sneller in de protect lijkt te (willen) gaan. Desondanks blijft de PL 4.0 gewoon functioneren. Het zal iets van een waarschuwings indicatie zijn dat het serieus te moeilijk word voor de PL 4.0

P.s.: overigens heb ik mogen ervaren dat een Pro8200 een mooie versterker is, maar (naar mijn gevoel) niet op kan tegen zowel de PL4.0 als de PL236. Hij word nogal eens vergeleken met zijn CA of Prox001 broertjes, maar vind dit onterecht, hij presteert naar mijn idee wat minder.
Corolla power!
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
15-8-2018 17:14
Ik werk momenteel met 3 stuks PL 4.0, waarvan 2 stuks in bridge op het laag.
Baskasten zijn de Cubo 218 (2x18") en deze worden per kast gevoed door 1 PL 4.0

Ik heb ook 2 x de PL236 gehad, maar toch echt ingeruild voor de PL 4.0
Als je naar het vermogen kijkt op stereo 8 ohm doet de PL236 2x 725 Watt
En de PL 4.0 doet 2x 900 Watt

Daarom dacht ik dat de PL 4.0 net wat krachtiger was.
@ DJohnny : in de praktijk is de PL236 krachtiger bedoel je ?

Heb overigens wel nog 2 vragen.
1. klopt het dat de clip limiters niet meer werken als je de powerlight PL4.0 in bridge zet ?
2. klopt het dat de fase word gedraaid zodra je hem in bridge zet ?
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
17-8-2018 08:33
Denk dat je dit verschil niet of nauwelijks gaat merken.
Persoonlijk vindt ik dat als je in deze marge het gaat zoeken je beter meer gaat neerzetten.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099

Terug naar forum Reageer (zonder quote)