Versterker vermogen meten
(23 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 18-4-2016 11:41 |
Rekal schreef: Gainknoppen 70% zetten ongeveer, zal wel in de richting zitten, maar graag had ik iets meer zekerheid.Zoek de gain op van de versterker, koop een goede RMS limiter en stel deze zo af dat de versterker gemiddeld niet meer levert dan de luidspreker kan verwerken. Je bent dan halverwege thuis. Ik heb je namelijk nog niet gehoord over een subsonic filter (dus je hebt bumpers maar nog geen autogordels)... Zet het subsonic ongeveer op poortfrequentie in het geval van BR kasten (en op Fg in het geval van hoornkasten). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 18-4-2016 11:48 |
Soundpower schreef: Liever een te zware versterker dan een te lichte, speakers gaan sneller stuk van een clippende (dus te lichte) versterker dan van iets teveel vermogen erin pompen.Liever gewoon ervoor zorgen dat het gemiddelde vermogen niet hoger is dan de speaker kan verwerken (en daarbij er ook nog voor zorgen dat de te maken bewegingen niet boven het werkgebied van de woofer(s) komt). Dat de versterker daarbij (een beetje) clipt is op subs verder van ondergeschikt belang. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
RekalStandaard Lid Uit: België Sinds: 3-4-2003 Laatste: 26-7-2021 Berichten: 278 | 18-4-2016 17:20 |
Dré schreef: Rekal schreef: Gainknoppen 70% zetten ongeveer, zal wel in de richting zitten, maar graag had ik iets meer zekerheid.Zoek de gain op van de versterker, koop een goede RMS limiter en stel deze zo af dat de versterker gemiddeld niet meer levert dan de luidspreker kan verwerken. Je bent dan halverwege thuis. Ik heb je namelijk nog niet gehoord over een subsonic filter (dus je hebt bumpers maar nog geen autogordels)... Zet het subsonic ongeveer op poortfrequentie in het geval van BR kasten (en op Fg in het geval van hoornkasten). ik dacht het als volgt in te stellen (Butterworth): Subsonic filter (high pass filter): 40Hz dan crossen op 125Hz | |
RekalStandaard Lid Uit: België Sinds: 3-4-2003 Laatste: 26-7-2021 Berichten: 278 | 18-4-2016 17:26 |
Tom schreef: rood is nooit goed.Veel beter voor je versterker en boxen is in dit geval de boel gewoon 2xmono aan te sluiten. Niet bruggen. Dan hoeft je versterker niet op zijn toppen te werken, en blijven je boxen langer heel. Stereo: 2x 550 W @ 8ohm , 2x 950w @ 4ohm, 2x 1520 @2ohm Bridge: 1x 1900w @8ohm, 1x3040w @4ohm dat word dan 550w RMS op een speaker van 900w RMS Lijkt me weer wat te min ! En als de eindtrappen pakweg 2000w RMS draaien op 2ohm (dat hebben de bassen nodig) (trappen kunnen 3040w RMS aan op 2ohm) dan loopt hij op 67% van zijn max. kunnen, niet op zijn toppen toch? | |
JadjongStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-8-2002 Laatste: 2-1-2021 Berichten: 614 | 18-4-2016 19:40 |
In de specsheet staat dat de amp een gain heeft van 33dB. Met onderstaande link kan je dan uitrekenen wat de limiter wordt. www.poulpetersen.dk/Appn/gblimthc.html | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 18-4-2016 21:24 |
Rekal schreef: En als de eindtrappen pakweg 2000w RMS draaien op 2ohm (dat hebben de bassen nodig) (trappen kunnen 3040w RMS aan op 2ohm)dan loopt hij op 67% van zijn max. kunnen, niet op zijn toppen toch? Jij denkt dat je versterker een hele avond op en boven clip niveau betrouwbaar blijft werken? Sterkte..... In een goede wereld hebben je twee subs parallel aangesloten een weerstand van 4 ohm, maar helaas is de wereld meestal niet zo goed als de uiterste continue aangesproken worden. Googel maar eens rond wat er gebeurd als je versterker clipt. (hint: clippen is dat rode lampje wat steeds knippert.) En als je harder wilt, koop dan gewoon een zwaardere versterker. Er staan hier drie AA V6000 te koop, weegt wel wat, maar dan heb je ook echt betrouwbaar vermogen voor een leuke prijs. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
RekalStandaard Lid Uit: België Sinds: 3-4-2003 Laatste: 26-7-2021 Berichten: 278 | 18-4-2016 23:58 |
Tom schreef: Jij denkt dat je versterker een hele avond op en boven clip niveau betrouwbaar blijft werken? Sterkte..... In een goede wereld hebben je twee subs parallel aangesloten een weerstand van 4 ohm, maar helaas is de wereld meestal niet zo goed als de uiterste continue aangesproken worden. Googel maar eens rond wat er gebeurd als je versterker clipt. (hint: clippen is dat rode lampje wat steeds knippert.) En als je harder wilt, koop dan gewoon een zwaardere versterker. Er staan hier drie AA V6000 te koop, weegt wel wat, maar dan heb je ook echt betrouwbaar vermogen voor een leuke prijs. En na 3x iets gezegd te hebben gaan de meeste na 10min toch weer in het rood. Heb al heel wat dj's gezien waar de ledjes op de mixer gewoon helemaal vol boven bleven staan. Ik heb toch nooit gezegd dat de versterker heel de avond boven of tegen de clip gaat draaien! Een versterker die met het cliplampje tikt bij bastonen kan dat prima hebben! De vraag was, of de luidspreker (900w RMS) 1520w RMS kan hebben met tikkend cliplampje. Ook gaf ik aan dat de versterker dan 67% belast word, lijkt me niet dat er dan uberhaupt cliplampjes zichtbaar worden. En wie zegt dat ik harder wil? (ik wil juist de versterker begrenzen, maar weet niet hoeveel) De versterker levert meer dan genoeg vermogen voor de subs, versterker is prima, maar 1200w RMS te veel in bridge. Eigenlijk zou ik eens een speakerplot willen zien van de kast met de genoemde speaker. Volgens mij kan ik dan een idee krijgen of de Xmax niet over z'n punt gaat met een bepaald vermogen. Iemand een tip met welke software ik de hoornsubkast kan tekenen en de speaker er in hangen? | |
RekalStandaard Lid Uit: België Sinds: 3-4-2003 Laatste: 26-7-2021 Berichten: 278 | 19-4-2016 00:28 |
Kwestie vermogen ben ik er (mogelijk) uit. Ik weet dat ik subs samen 1800w RMS mogen hebben. Ik weet dat 3dB een verdubbeling van vermogen is. Dus kan ik niet gewoon tot het tikkend cliplampje gaan (dan geeft de versterker 3040w RMS) Dus als ik dan de output 3dB lager zou draaien op de BSS heb ik 1520w RMS uit de versterker. (denk ik) Volgens mijn wiskundige brein, en de regel van 3 kom ik dan op het volgende: Zet ik hem 2.25dB lager dan zit op de beoogde 1900w RMS Limiters nog afstellen op dat punt en klaar. Of zit ik mis? | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 19-4-2016 08:32 |
ik vraag me een beetje af hoe jij bepaald dat je op 67% van het vermogen draait, toch niet met de gain knop mag ik hopen? | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
SoundpowerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-1-2012 Laatste: 20-11-2024 Berichten: 694 | 19-4-2016 09:55 |
Als ik DJ's tref die niet weten wat rode lampjes betekenen.... trek ik na waarschuwing 2 gewoon de stekker vd PA eruit.. Deze wordt pas weer aangezet als de DJ in kwestie het podium verlaten heeft. Doen ze moeilijk, ben ik echt niet te beroerd om na t contant aftikken van 6 reconesets en 2 nieuwe diafragma's (slordige 1500,-) als borg de PA weer aan te steken. | |
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots. |