Forum > Geluid

DBX PA2 processor correct afstellen

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-5-2016 10:09
Als je je oren gebruikt sta je toch ook op één positie tegelijkertijd? Auto eq werkt best om een goed uitgangspunt te krijgen en het scheelt een hoop tijd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
2-5-2016 11:55
Mijn oren (en het bijbehorende hoofd) bewegen altijd een beetje, in ieder geval genoeg om een 10dB refelctie op 10KHz snel weer te vergeten. Een microfoon heeft die luxe niet. Daarom zou ik een auto-eq alleen gebruiken als deze me eerst vertelt wat hij van plan is aan te passen, dan kan ik zelf nog besluiten of de actie logisch of complete onzin is.
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
2-5-2016 12:17
Heb dat 1 keer gebruikt om te kijken wat het doet, er ontbreekt totaal de common sense bij, 20 hz werd 15 db gelift, toen ik dat zag wat het al klaar voor me.

Meer als een commerciel verhaal is het niet.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
3-5-2016 00:02
Bij het werken met SIM3 kon je al meerdere traces op het scherm zetten bij Smaart/SAT-live Sys-tune (lama ook lijkt me al weet ik het niet zeker daar ik het niet fatsoenlijk aan het werk kreeg) ook.
Dit is om trends te spotten in de frequentie respons van een set. Trends die dus op veel mic posities voor komen.
Ik kan alleen maar zeker stellen dat Smaart SIM en SAT-live dit kunnen waarbij Smaart dus ook de mogelijkheid bied om een berg traces in 1 overall avarage weer te geven (al mogelijk sinds Smaart5 en sinds V7 als een live trace of statisch).

Stel er zit een dip op die mic positie op 2K van 12dB (reflectie mis-alignment of god wat mij betreft) en die auto eq probeert dit te compenseren. Denk je dat dat slim is als er een berg SM58's rond slingert op het podium? Ben bang van niet eigenlijk.....
Sterker nog die boost in het laag eerder vermeld kan er voor zorgen dat er een paar 18" speakers voorbij komen stuiteren (smeulend en wel waarschijnlijk;-).

Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
3-5-2016 10:08

Victor schreef:

Als je je oren gebruikt sta je toch ook op één positie tegelijkertijd? Auto eq werkt best om een goed uitgangspunt te krijgen en het scheelt een hoop tijd.
Het is echt een slecht idee tenzij er maar één bezoeker is (dan kun je het voor die ene persoon helemaal perfecto inregelen maar moet je die persoon z'n hoofd voor de zekerheid ook even in een bankschroef zetten).

Meten doe je liefst op 4-6 posities (meer mag) met enige averaging in de meting om de ergste onzinnigheid eruit te filteren. Daarna laat je de software (of common sense) daar een gemiddelde uit halen (en dat wordt je uitangspunt voor de EQ).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
7-8-2017 23:16
Op aanraden van Hollender ervoor gekozen om eens te experimenteren loudspeakermanagement. Concreet staat hier komende week een DBX PA2 processor die ik wil toepassen op een passieve Electrovoiceset (2 subs + 2 tops, aangestuurd door 2x EV Q99).

Bij wijze van oefening echter, sloot ik het ding vandaag aan op een Inter-M 700, die op zijn beurt naar 2 x JBL JRX115's (fullrange) gaat. Reden voor deze 'oefening' is omdat de specifieke JBL-speakers wél in de presets opgenomen zijn, en de EV's niet. Dat scheelt me dus de moeilijkste 'tussenstap' (speakerspecs instellen), en ik hoop op die manier - amateur zijnde - wat babystapjes te zetten.

Ik baseerde me o.a. op deze video: www.youtube.com/watch?v=rSv6nxw2T9M, maar loop al meteen tegen een probleem aan:
ik krijg de DBX nauwelijks in de clip met pink noise, zelfs niet als ik zowel master, kanaalfader als gain van DJM800 vol openzet. Bovendien staat de Master ATT op 0dB. Ook de +4/-10-switch op de DBX staat ingesteld op +4. De enige manier om enigszins in de buurt te komen, is door zowel low, mid en high volledig open te zwieren. Moet ik luidere opnames opzoeken, of zijn er andere alternatieven/oorzaken?
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 160
10-8-2017 11:55
wel jammer dat Pro Rental niet meer reageert.

Merk dat heel vaak. Iemand start een onderwerp, hele volksstammen proberen te helpen en van de TS hoor je niets meer. Of je leest een melding dat het al is opgelost. Laat dit dan even weten aan de andere forumleden angry
Deze knop?? Dat is de talentknop!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)