Forum > PC related Forum

Digitale muziek-collectie beheren.

(49 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-3-2015 23:44

dj smilfit schreef:

Begrijp ik het goed: playlists zijn eigenlijk een lijst van snelkoppelingen naar muziekbestanden die ergens op de computer opgeslagen staan. Als je het muziekbestand verplaatst vindt de playlist het niet meer terug op de pc. Klopt dat?
Dat klopt inderdaad. Wat het fijnst werkt zal van persoon tot persoon verschillen. Wat mij betreft mogen alle muziekbestanden gezellig met z'n allen in 1 map staan, ik sorteer ze immers met playlists en zoek op ID3 tags.

Als je ze in mappen gaat verdelen zou ik dat per genre doen, niet op jaartal en maand ofzo. Wat kan mij het schelen of een plaat uit december 2014 of oktober 2013 komt? Als hij maar bij de sfeer van dat moment past.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
21-3-2015 00:05
Ikzelf maak mijn playlisten aan in iTunes die ze automatisch opent in mijn software (Traktor en Serato)
Ik heb dus eerst een hoofdmap gemaakt, voorbeeld disco en dan submapjes gemaakt jaren 70, jaren 80 enz..
Volgend mapje Dance met terug submapjes enz zo ga ik verder met nederlandstalig, rock, tango, wals.....
Dat vind ik persoonlijk het fijnst werken en vind ik al mijn nummers zo terug. Vraagt er iemand Born To Be Alive van Patrick Hernandez dan weet ik dat hij in de map disco/jaren 70 zit wink ;)
In die mapjes zitten enkel mijn beste en meest gebruikte nummers, wat niet in een map zit zoek ik door het in het zoekvenster in te typen.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
21-3-2015 09:13
Waar ik na enkele jaren nog steeds tevreden mee ben:

Fysieke ordening/mappen:
3 hoofdmappen: verzamel, album en singles, omdat deze 3 categorieen vwb tagging/filename net wat anders werken. Binnen de hoofdmappen per CD een map (niet bij singles).
Geen dubbele weggooien (tenzij het 'singles' zijn): je CDs netjes compleet houden per map, want anders grijp je een keer mis als je een deel van je verzameling op een usbstick oid zet. Om de harddisk ruimte hoef je het ook niet meer te doen.

Logische ordening/playlists:
Nadeel van playlists is dat het niet altijd werkt van het ene naar het andere programma, of als je de root van je hele verzameling wijzigt (been there, done that...) En dan kun je dus helemaal opnieuw beginnen met ordenen...
Ik neig nu heel erg naar het toevoegen van tags aan de bestanden en dan smartplaylist aanmaken in het programma dat je gebruikt (een smartplaylist kan de lijst zelf samenstellen door te zoeken op tags). Dan zit de basis van de playlist verankerd in je verzameling. Nadeel is dat je programma dan wel smartplaylists moet ondersteunen.
't is maar een hobby...
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
21-3-2015 10:13
De oorspronkelijke indeling, een mapje per cd, behoud ik op een harde schrijf die ik in de kluis bij de bank bewaar. (ivm brand)

Ik denk dat ik de muziekbestanden grosso modo per genre en eventueel decennium in mapjes steek op mijn computer. Van daaruit ga ik dan playlists maken. Nu zijn het nog 1100 mapjes en dat werkt echt niet lekker.

Welk programma werkt het handigst om de ID3 tags te bewerken? Tagscanner?

Klopt het dat ik playlists die ik met Media Player of iTunes maak achteraf ook kan gebruiken in een dj-programma (Serato DJ)?
En Gaan!!!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
21-3-2015 11:00

dj smilfit schreef:

De oorspronkelijke indeling, een mapje per cd, behoud ik op een harde schrijf die ik in de kluis bij de bank bewaar. (ivm brand)
Hmm, handig: elke keer als je een CD koopt, ga je langs de bank? Je hebt dus 2 archieven om up2date te houden: de schijf bij de bank en je archief thuis met een andere mappen indeling. Pfff.
Ik gebruik een NAS (Synology) met automatische synchronisatie naar meerdere laptops. Ik heb dus 1 archief/fysieke mappen indeling. Thuis ken ik tags toe op een laptop, sync naar NAS en vervolgens sync naar de PC die meegaat (touchscreen met MacMini). Sync gaat automatisch, elke nacht automatische snapshot backup en eens in de zoveel weken een backup op een disk die ik bij familie leg.
Klopt het dat ik playlists die ik met Media Player of iTunes maak achteraf ook kan gebruiken in een dj-programma (Serato DJ)?
Nee, niet alles gaat zomaar werken: volgens mij gebruikt iTunes absolute paden als je een playlist genereert. Dat betekent dat de paden exact hetzelfde moeten blijven. Meestal gaat dit fout als je bijv de playlist op een andere PC wilt gebruiken. Daarom werk ik met tags.
't is maar een hobby...
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
21-3-2015 13:20
De harde schijf bij de bank dient als backup voor al mijn bestanden. Ik update die per kwartaal. Niet zo handig, maar als je een keer serieuze blikseminslag met brand in je huis had weet je dit systeem wel te waarderen.
Een NAS systeem is leuk en dat gaat er zeker komen, maar voorlopig werk ik nog even op een laptopje waar niet eens alle muziek samen op kan (geheugen 500Gig). In de loop van volgende week schaf ik me een nieuwe laptop aan.

De tag's verbeteren ga ik zeker en vast doen. Ik zou ook graag playlists maken met de nummers die ik vaak draai.
Met welk programma pas jij je tag's aan?
En Gaan!!!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
21-3-2015 16:38
Als ik grote hoeveelheden moet editen, bestandsnamen genereren uit tags, hoofd en kleine letters uniform maken ed gebruik ik 'mp3tag'. Voor het toewijzen van tags tbv smartplaylists gebruik ik gewoon de editor in iTunes.
't is maar een hobby...
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
21-3-2015 18:14
Dat idee dan smarttags is wel slim, nooit aan gedacht. Nu werk ik niet meer allerlei verschillende programma's, maar toch.

Ik hanteer ook globaal een indeling die al vaker genoemd is en hoe je hem (naar eigen voorkeur) ook in een CD koffer zou kunnen sorteren.. Dat zijn 'hoofdmappen' met bv Artiesten voor (jawel) artiestenalbums/verzamelaars (Best of Michale Jackson, nieuwe album van U2 om maar voorbeeld te noemen), ik gebruik een aparte hoofdmap 'Dance' met dan weer een kleine onderverdeling (Disco, etc.), ik gebruik een folder voor 'algemene' verzamelaars als Beste uit Foute uur, Latin top 100, etc. en een map met Jaartallen voor verzamelaars in submappen zoals 70's, 80's, 90's met verzamelalbums die specifiek die muziek hebben (80's top 100, beste uit de top40 van 1999, etc).

Op die manier heb ik voor mezelf een prettige verdeling gesorteerd zodat ik ook soms voor inspiratie kan scrollen door de collectie (in de praktijk nooit...).

Wat ik wel gedaan heb is verzamelaars in 1 map plaatsten, met CD en tracknummers in de bestandsnaam (dus bv 101 voor eerste track CD1, 201 voor eerste track CD2). Dat is natuurlijk voorkeur en met beperkte schermindelingen zoals in mijn Denon's is dat soms wel lastig.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
22-3-2015 20:02
Ik heb ook een dergelijke mapstructuur, bovendien niet meer dan 999 bestanden per map, heb wel eens media players gehad die daar niet tegen konden...

Mapjes:
Artiesten - submap albums
Losse nummers - mappen met losse nummers (geen specifiek genre)
Verzamelingen - verzamelmappen of albums van bepaalde genres
Tops - top 40 met jaar/weeknummer of per compleet jaar, top 2000 ed.

Toch wat mappen houden in plaats van alles bij elkaar kwakken is inderdaad een stuk gemakkelijker als je eventjes een stickje moet maken voor wat achtergrondmuziek of iets dergelijks.
Niet goed, wel hard!
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
25-3-2015 15:43
Nu mijn nieuwe computer geïnstalleerd is ben ik begonnen met het aanpassen van de tags. Na wat programma's uitgeprobeerd te hebben lijkt Mp3Tag voor mij het best te werken.
De tags aanpassen wordt nog een serieus werkje, als ik dat zo zie.

Ik vraag me af hoe ik het best tag zodat ik later mijn muziek makkelijk kan sorteren wanneer ik afspeellijsten maak of aan het draaien ben.
Ik heb tot hiertoe enkel de volgende tags aangepast: artiest, titel, genre, jaar.
Zijn er nog andere tags die handig zijn bij het dj'en?

Maakt het uit dat de bestandsnamen niet allemaal dezelfde structuur hebben (artiest-titel, volgnummer-titel-artiest etc.)?

Genre:
Vinden jullie het ook moeilijk om het genre van een nummer te bepalen? Zoeken jullie dat ergens op?
Beperk ik me best tot enkele grote genres, of bepaal ik het genre van een nummer beter in detail?

Jaar:
Geef bij een "best of album" alle tracks hetzelfde jaar van uitvoering, of best per track het jaar waarin deze uitkwam?
Geven jullie bij "60-70-80" muziek het decennium als tag, of echt het jaar waarin een track werd uitgebracht?
En Gaan!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)