Forum > PC related Forum

Digitale muziek-collectie beheren.

(49 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
20-3-2015 15:02
Hallo,

Na jaren twijfelen heb ik mijn cd-collectie laten rippen bij een bedrijfje. Ik had teveel allround verzamel-cd's (en albums) om nog werkbaar mee te draaien.
Nu heb ik 1100 mapjes (1 per cd) met daarin samen zo'n 15.000 FLAC audiobestanden.

De huidige indeling lijkt me niet erg handig. Ik zou de muziek willen sorteren zodat ik er mee kan dj'en (ik denk een controller met Serato DJ te kopen) en beluisteren. Bvb sorteren per decennium en per genre; best of lijsten met rock, pop, hits, ...
Ook de tag's van vele bestanden moeten worden aangepast.

Nu vraag ik me af hoe ik deze collectie heb best kan beheren. Ik wil het namelijk in één keer goed doen en er geen rommeltje van maken.

- Wat moet ik eerst doen: tag's aanpassen, lijsten maken, de muziek in mapjes steken, ...?
- Bestaat er een programma om nummers die ik dubbel heb op te sporen en te verwijderen?
- Hoe sorteer ik het best de muziek zodat ik ermee kan draaien: Afspeellijsten maken in een programma, of mapjes maken in Windows?
- Welke structuur gebruik ik best om de collectie in te delen zodat ik ermee kan draaien?
- Welk programma gebruik ik best om mijn muziek te beheren? Ik heb nu Mediamonkey (de volledige versie).

Je merkt het, ik heb er eigenlijk geen idee van hoe ik hier aan moet beginnen. Dit zijn mijn eerste stappen in de digitale muziekwereld.
Alvast bedankt voor je reactie.
En Gaan!!!
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 290
20-3-2015 15:19
Ik geef er persoonlijk de voorkeur aan om het te verdelen in mappen in windows, al te vaak meegemaakt dat playlists in de fout gaan doordat een nummer hernoemd, verwijderd, verplaatst etc is.

Ik heb thuis een hd met alles verdeeld in mappen per album/cd en een hd on the road met de "best of" aangezien ik 8 van de 10 nummers op een CD toch niet draai en dan ook alleen maar lastiger vind met zoeken.

Goed dat je er eerst over nadenkt, uiteindelijk moet je het doen op een manier die voor jou overzichtelijk is tijdens het draaien.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
20-3-2015 15:49
Ik zou de mappenstructuur met rust laten en me richten op de id3 tags. Die bepalen ook je uiteindelijke zoekindeling.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-3-2015 16:18
Ik vind de mappen indeling ook niet zo boeiend. Als dingen als artiest, titel, album, genre en jaartal goed zijn ingevoerd in de ID3 tags en je software een goede zoekfunctie heeft (zoals Virtual Dj) kun je alles gemakkelijk terugvinden en sorteren.

Daarnaast heb ik een aantal playlists aangemaakt met daarin mijn favoriete nummers per genre, dus een playlist discoclassics, een playlist 90s enzovoorts. Dat werkt uitstekend voor mij.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
20-3-2015 17:34
Maak je de playlists in het programma waarmee je draait of met een ander programma?

Welk programma werkt handig om de tags aan te passen en nummers die ik dubbel heb op te sporen??
En Gaan!!!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
20-3-2015 20:14
Het enige programma dat ik fijn vind voor het bewerken van tags is Kid3, maar ik denk niet dat die er ook voor Windhoos is...

Verder heb ik ook wel eens Dupeguru gebruikt voor het verwijderen van dubbele files, werkt perfect, maar eigenlijk vind ik het niet zo boeiend meer.
Ik vind het nu soms vervelend dat bepaalde liedjes niet meer in de map verzamelalbum van artiest x staan maar wel nog in de map 80s bijvoorbeeld (of andersom).
Als ik playlists samenstel, vind ik het vaak juist fijn om vanuit de mappen te werken (ook al kloppen mijn tags best behoorlijk). Als ik dan bepaalde liedjes op de ene plek niet meer heb, omdat deze dubbel was, mis ik die nu soms in bepaalde mappen.

Playlists aanmaken (onder Windhoos) vond ik nog altijd het meest makkelijk met good-old-winamp, jammer dat ze daarmee gestopt zijn...
Niet goed, wel hard!
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
20-3-2015 20:20
Kan je als je dan playlists in windows maakt deze later kopiëren naar een programma om mee te dj'en?
En Gaan!!!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
20-3-2015 20:33
Meeste programma's kunnen toch wel M3U importeren?
Niet goed, wel hard!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-3-2015 20:58
Ik gebruik gewoon Virtual DJ voor het maken van playlists, maar die slaat ze gewoon op als M3U playlists. De software kan uiteraard ook overweg met M3U playlists uit programma's, en ook met iTunes playlists.

Sinds VDJ 8 is het EINDELIJK mogelijk een nummer direct in een willekeurige playlist te slepen, met VDJ 7 moest ik eerst de playlist laden, dan het nummer toevoegen, vervolgens de playlist weer opslaan... dit werkt een stuk prettiger.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
20-3-2015 21:34
Begrijp ik het goed: playlists zijn eigenlijk een lijst van snelkoppelingen naar muziekbestanden die ergens op de computer opgeslagen staan. Als je het muziekbestand verplaatst vindt de playlist het niet meer terug op de pc. Klopt dat?

Ik denk dat ik eerst mijn muziek in een aantal grote mappen steek (per decennium of genre) en van daaruit playlists maak. Dan vind ik de bestanden toch makkelijker terug.
En Gaan!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)