Forum > Algemeen Forum

Veiligheid: hoe ver gaan we?

(101 reacties. Pagina 2 van 11)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-10-2003 01:35
Nu weet ik altijd weer waarom ik maar een simpele luie dj ben geworden. Wat een dingen om aan te denken. En aangezien ik altijd alles vergeet is het maar goed ook dat ik daar niet aan hoef te denken.

Ik was laatst toevallig bij een Drive inn hier in de buurt en die zekerden niets. Hadden geen brandblussertje. Kabels open en bloot over de grond -> Dan vraag ik me af: Is er geen hond (instantie) die zulke dingen is incidenteel bij bedrijven controleerd?
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
9-10-2003 08:57
De brandweer controleert dat soms.

Parren zekeren aan de bar doen wij ook niet. Ze zitten met een fikse bout met zelfborgende moer vast (en hangen ook nog eens aan de stekker mocht die bout op mysterieuze manier breken).

Filterramen zitten met 4 klemmen vast. Scans, moving heads, strobo's én barren worden gezekerd. Ik heb een berekening van het gewicht aan de truss en dat blijft onder de belastbaarheid van de truss én onder de belastbaarheid van de statieven volgens de 75%-regel. Als er kabels over de vloer lopen worden die vastgetaped.
De electra loopt via een verdeler met automaten én aardlekschakelaars.

Verder geloof ik erg in oogtoezicht. Dus altijd iemand die de boel in de gaten houdt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
9-10-2003 09:31

Victor schreef:

De brandweer controleert dat soms.
Kheb ze ook wel eens op visite gehad, kreeg compliment happy :)
Maar ik denk dat het ook een beetje de persoonlijke inval is bij zon brandweerman, wat hij veilig vind. Op de ene markt zijn ze ook een stuk ambtelijker, en op de andere markt zijn ze een stuk meer praktijkgericht. (Ik sta met mijn matten op jaarmarkten.)
Parren zekeren aan de bar doen wij ook niet. Ze zitten met een fikse bout met zelfborgende moer vast (en hangen ook nog eens aan de stekker mocht die bout op mysterieuze manier breken).
Aan een M10 bout kan je een auto ophangen, ik denk niet dat je ooit zal mee maken dat zo'n bout breekt.
Waar je wel mee op moet passen is dat als je de borgmoeren meerdere keren los en vast draait. Ze borgen eigelijk maar één keer echt goed, als je ze vaker op en van je bout af draait, gaat de kunststof borg achteruit.
Wij gebruiken ze ook. Prima oplossing.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
9-10-2003 17:17
Kan iemand me vertellen of bij een apparaat waar DIRECT 2 half couplers op gemonteerd zitten (bijvoorbeeld een T-4 balkje maar ook een MH) nog steeds een safety nodig is? Zijn daar richtlijnen voor?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
9-10-2003 18:52
Over de voorgaande post heb ik geen informatie.....

Het zou geen slechte zaak als er in de licht en geluidsbranche een gelijkwaardig systeem zou komen als het HACCP systeem, met betrekking op de voedselveiligheid.

Dat systeem, dat staat voor Hazard Analyze Critical Control Points, is een systeem dat de knelpunten lokaliseerd en een ondernemer ertoe dwingt zijn beleid aan te passen op het verhelpen van de knelpunten, zodat bij de controle van de keuringsdienst alles in orde is.

Maar, waarom nu deze beredenering:

Als je bij het opstellen van een licht en geluidssysteem je van te voren af gaat vragen wat er mis kan gaan, en daar maatregelen tegen treft, verklein je de kans op een ramp aanzienlijk. Eigenlijk net zoals Tom al in een eerdere post aangaf. Echter, zolang er in Nederland geen consequent controlerende instantie is, en er in NL geen duidelijke regelgeving is, is het opstellen van zo een checklist iets wat niet veel mensen zullen uitvoeren, simpelweg omdat de controle ontbreekt, en het veel tijd kost. De veilighjeid wordt er echter zeker mee vergroot.

John
I am a TimeDriver!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
9-10-2003 18:55
Ach... Als je af en toe de "Smaakpolitie" op TV ziet dan vraag je je af of die HACCP invoering nu werkelijk zoveel zoden aan de dijk gezet heeft...

Ik denk ook dat het vanuit de branche zelf zal moeten komen en niet van bovenaf opgelegd door de overheid (die dan EN volledig doorschiet bij de regelgeving en DAARNA dan totaal niet meer toekomt aan de controle op de uitvoering van genoemde regelgeving...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
9-10-2003 19:02
off topic:

Smaakpolitie ??? Als ze integer zijn mogen ze van mij terug komen op de buis !!! en Dat het geen zoden aan de dijk zet zit hem ook in een gebrek aan informatie.

on topic:

Dat gebrek aan informatie is ook in deze branche een groot gevaar, iedereen heeft zijn eigen denkwijze en interpretatie van de weinige regeltjes die er zijn. Ook heb ik niet echt het idee dat de licht en geluidsbranche goed georganiseerd is in een invloedrijke brancheorganisatie.

Toch lijkt het mij, dat als je iemand dwingt na te denken over zijn eigen veiligheid en dat van een ander, dat de zaken er op vooruit zullen gaan. ( Voor iedere keer dat je gaat draaien met je drive-in een RisicoInventarisatie en Evaluatie maken lijkt me weer te veel van het goeie )

John
I am a TimeDriver!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
9-10-2003 20:08

ideedeluxe schreef:

Toch lijkt het mij, dat als je iemand dwingt na te denken over zijn eigen veiligheid en dat van een ander, dat de zaken er op vooruit zullen gaan. ( Voor iedere keer dat je gaat draaien met je drive-in een RisicoInventarisatie en Evaluatie maken lijkt me weer te veel van het goeie )
John
Iemand met de ervaring zoals de onze, zullen zich hier wat van aantrekken,
sterker nog,
als je je vak serieus neemt, denk je daar al over na.

Maar de "jongelui" van 14 jaar zal dat een reet roesten.
Ze rijden met brommers 80 waar ze 30 mogen, zuipen meer dan goed voor ze is, denken dat ze negen levens hebben, en denken dat "HET" hun nooit zal overkomen.
Het probleem is dan ook dat juist hier de ongelukken gebeuren.
En dat juist hier vanwege de ilegaliteit (zwartwerken in schuren en garage's enzovoorts) er nauwelijks op te kontroleren valt.
Dat zie je ook al met zo iets simpels als de belastingen,
Een bedrijf dat juist probeerd om een beetje zich aan de regels te houden heeft alles goed gedokumenteerd, maar word ook onder een microscoop gelegd door de belastingen,
terwijl een shageraar blijkbaar nooit visite krijgt van de belasting of de fiod.
En als het eens gebeurd hebben ze compleet geheugenverlies, en komen ze er meestal met een schijntje van af.
Ik spreek uit eigen ervaring.........
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-6-2024
Berichten: 9473
9-10-2003 20:28
Nog iets,
het bisonyl......
Kan weldegelijk branden.
Maar het vat volgens de zeilenmaker niet zo maar vlam.
Je moet het echt in de fik steken.
Dan brand het dus wel. Het is immers een aardolieprodukt.

Er bestaat ook een bisonyl dat zelfdovend is: Dat heet M2 bisonyl doek.

Het word toegepast bij moderne (kostbare) kermisattrakties, en is een stuk duurder (uiteraard) dan gewoon bisonyl.
De verkoper wist mij te vertellen dat er in Noor Holland bij vele attraktie's, bands en drive in shows, nog het gewone bisonyl toegepast word, want hij heeft ze allemaal als klant happy :)

Zal morgen eens een eigen proefje doen met een stukje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
9-10-2003 20:42
Zoals ik eerder al noemde is het gebrek aan duidelijke informatie en het gebrek aan consequente controle het grootste probleem. Voor wat betreft de duidelijke informatie: Ik denk dat het tijd wordt dat er een gedegen onderzoek wordt uitgevoerd naar de grootte van de branche, en dat met dit onderzoek duidelijk wordt gemaakt aan de overheid en de NEN, dat er dringend behoeft is aan een duidelijke wetgeving op dit gebied. En.....dat er een krachtige brancheorganisatie is die de hele branche in de gaten houdt, en inspeelt op de vragen daaruit.

Toch, als je de huidige arbo reglementen er op los laat, dan zou 3/4 van het aantal drive-ins actief op dit forum moeten sluiten, simpelweg omdat het "personeel" ervan nog niet de leeftijd bereikt heeft dat men 's avonds mag werken. Want, ook dat vind ik een onderdeel van de veiligheid. En dan met name op het gebied van toezicht en verantwoordelijkheid.

Het grootste nadeel van veiligheid is de prijs die er aan hangt, en dat is bijna bij elk product en elke dienst het geval. En het is de aard van de mens, dat hij uit zijn eigen werk een beetje geld slaat, dus komt datgene wat zijn inkomsten vermagert in een hoekje te staan.

John
I am a TimeDriver!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)