Forum > Newbie Forum

stroomuitval

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
24-9-2003 18:53
Ik weet dat er voor krachtstroomaansluitingen al distro's bestaan met ingebouwde automatische zekeringen, maar bestaan deze ook gewoon voor 230V naar 230V , Dus 230V 16 A in en 230V 16 A uit..?

Als die bestaan, dan zou ik daar dus een paar van in een flightcase in kunnen bouwen, en het dan zo aansluiten?

groep 1 - autom. zek. stoppenkast - stopcontact ------ autom. zek. fc 1 - app.
groep 2 - autom. zek. stoppenkast - stopcontact ------ autom. zek. fc 2 - app.
groep 3 - autom. zek. stoppenkast - stopcontact ------ autom. zek. fc 3 - app.
enz...
fc = flightcase
atom. zek. = automatische zekering
app. = apparatuur

Op deze manier, als er kortsluiting zou ontstaan NA de flightcase (door overbelasting of kortsluiting) dus ergens in JOUW apparatuur, kan je dus veel handiger de stroom er weer op krijgen zonder op zoek te moeten naar de stoppenkast. Of gaat als de zekering in de flightcase uitslaat de zekering in de stoppenkast ook uit?

Bij conrad kun je zo'n automatische zekering krijgen: ABB zekeringsautomaten Voor kabelbeveiliging conform DIN (VDE 0641 deel 11), 1 polig 230V/400V~ B10A, B16A, B20A, B25A, B32A.
Is dit toepasbaar op de manier zoals ik hierboven besproken heb?
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
24-9-2003 19:12
Het bovenstaande idee is leuk bedacht, maar in de praktijk niet ideaal.
Het probleem is op welke waarde je gaat 'subzekeren'.
Als je binnenkomende voeding vanuit de huisinstallatie is afgezekerd op 16 amp, en jij hangt er ook nog eens 16 amp automaten achter, dan is het niet zeker welke eruit gaat.
Als de huisinstallatie smeltzekeringen gebruikt, en jij automaten, dan zal jouw automaat er waarschijnlijk als eerste uitknallen, maar als de huisinstallatie ook automaten gebruikt, dan weet je het dus niet zeker.
Om dit te voorkomen zou je 10 amp automaten kunnen nemen, maar dat kost je dus per groep wel 4 ampère, en heb je dus waarschijnlijk meer groepen nodig.

Je moet dus weten wat er in het huis zit waar je naar toe gaat, en dit zal elke keer anders zijn, dan is subzekeren met 16 amp automaten niet onfeilbaar,
of je moet overal 10 amp automaten tussen zetten, met als gevolg dat je waarschijnlijk een extra groep nodig hebt.

En dan nog moet je zeker weten of er echt niets anders op de gebruikte groep zit.
Anders kunnen je 10 amp automaten nog te veel zijn.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
24-9-2003 19:22
Daar zat ik ook al aan te denken, jah. In principe kan je altijd nog, als de aansluiting beschikbaar is en je toestemming hebt, een krachtstroomaansluiting gebruiken met distro. Maar misschien een beetje mierenneukerij, maar die zekeringen zijn 1 polig, is het niet veiliger om 2 polig te gebruiken? Want je weet maar nooit welke halve gare de fases heeft aangesloten. Ik voel me persoonlijk veiliger als ik zeker weet dat de fase en de 0 beide onderbroken zijn. Ik denk zelf dat de regels hier voorschrijven dat de fase onderbroken moet zijn en de 0 dat niet hoeft. Is dit zo?
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
24-9-2003 19:33
Dan moet je automaatjes nemen. De meeste automaten onderbreken zowel de fase als de nul. Bij het werken met enkelfasige kasten loop je inderdaad de kans dat de fase en nul verwisseld worden (kwestie van de schuko-stekker omdraaien).
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
24-9-2003 19:42
Ik heb hier toch een mooi stapeltje automaatjes liggen en geen van hen heeft 2 aansluitingen (dus geen extra onderbreking voor de nul).

Bij aardlekschakelaars wordt overigens wel altijd de nul onderbroken bij een defect (en dus ook bij die combo's (Alamat bijvoorbeeld)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
24-9-2003 20:38
Ben een poosje terug bezig geweest bij iemand waar ik in de groepenkast moest zijn, en daar zaten echt automaten in met 2 aansluitingen, voor fase én voor de nul. Of de nul ook daadwerkelijk onderbroken werd weet ik niet meer zeker, ik dacht dat het er wel opstond (niet gemeten)

Laten we het er maar op houden dat beide varianten bestaan.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 9491
24-9-2003 21:24
Oude automaten, alleen fase onderbreking,
nieuwe eis, ook nul onderbreking!

Maar heb weer een hoop "weinig wijzer wordende opmerkingen" hierboven gelezen over het lichtnet!

Je KAN er niet van uitgaan dat de stoppen altijd heel blijven!
Sterker nog, als er niet vaak een grote verbuiker op een stop staat, kan het zomaar ineens gebeuren dat zo'n stop bij inschakeling van grote verbruikers (versterkers) er uit knalt.
Daar sta je dan met je goeie gedrag, geen stroom, maar jij vind dat het niet jouw verantwoording is als een feeste in de soep loopt als de stroom uitvalt.
Het standaard excuus van de uitbater is altijd dat ze dat nog nooit eerder gehad hebben, alleen bij jouw gebeurd dat........ razz :p

Maak het gewoon je zaak dat je weet waar de stoppenkast zit,
maak het je zaak dat je weet welke stoppen jij in gebruik hebt,
maak het je zaak dat je reserve stoppen hebt in de juiste waardes. (10A. 16A, en 25A!)
maak het je zaak dat je niet al je verlichting op één stop hebt, want dan blijft er altijd nog wat branden.....
maak het je zaak dat je een goede (Magnalite) zaklamp bij je hebt, een die in een grote zaal de achtermuur kan bereiken zodat je iets kan aanwijzen.
Ook handig om een protier even te waarschuwen, zonder dat je de mic gebruikt.....
en als er dan een stop uitvalt, raak dan niet gestressed, loop gewoon met je reserve stoppen naar de kast, vervang de stop, (pas op heet, doekje mee) en ga door met waar je mee bezig bent, een feest maken!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
24-9-2003 21:30
Regel dan wel van tevoren met de eigenaar/beheerder dat de stoppenkast bereikbaar is. Je zult de eerste niet zijn die een uur in het donker zit omdat er eerst iemand met de sleutel van de groepenkast uit z'n bed moet worden gebeld/gelicht.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 9491
24-9-2003 21:31
Maak het gewoon je zaak dat je weet waar de stoppenkast zit,
Dat was punt één wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
24-9-2003 21:41
sorry overheen gelezen, maar zorg er ook voor dat je er ook binnen 3 tellen bijkunt. 't is leuk als je weet waar ie zit maar er inkunnen is 2 natuurlijk
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)