Voldoende vermogen voor openlucht?
(34 reacties. Pagina 2 van 4)Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2053 | 23-1-2013 10:31 |
Hollender schreef: Op de achterkant van je huurcontract zet je normaal je huurvoorwaarden. Je bent namelijk verplicht die bij elk contract te doen.Hoeveel van de hobby-isten hier denk je dat geen contracten hebben. Sterker nog, als ik contracten ga maken en opdrachtgevers vraag deze te tekenen, gaan ze doodleuk naar een ander. Aansprakelijkheid voor de gehuurde apparatuur etc, evenals risico op gehoorschade willen ze ook niet nemen. | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 9490 | 23-1-2013 10:43 |
Frank76 schreef: Sterker nog, als ik contracten ga maken en opdrachtgevers vraag deze te tekenen, gaan ze doodleuk naar een ander.Aansprakelijkheid voor de gehuurde apparatuur etc, evenals risico op gehoorschade willen ze ook niet nemen. Dat hoeft maar een keer fout te gaan, en je kan de rest van je leven bloeden. Klanten die geen contract willen tekenen hebben daar een reden voor. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 23-1-2013 11:10 |
Een huur- of koopcontract is pas rechtsgeldig als daar de huur- of verkoopsvoorwaarden bij zitten. Neem een willekeurig huur- of verkoopscontract en kijk op de achterkant. Iedere snuggere leverancier heeft daar zijn voorwaarden op staan zodat hij/zij wettelijk in orde zijn. Doe je dat niet dan twijfel ik ten eerste aan de rechtsgeldigheid, ten tweede worden een hele hoop dingen dan ineens vatbaar voor interpretatie. In zo'n geval heeft een consument ineens een hele hoop rechten en de leverancier ineens een hele hoop plichten. Die heeft de leverancier zowieso wel want sinds enkele jaren geleden het nieuwe (Europese) consumentenrecht van kracht is geworden staat de consument erg sterk en zijn zelfs contractueel bepaalde rechten of plichten niet uit te sluiten. Als jij wil verhuren zonder contract noem ik dat een groot risico. Al was het maar om aan te tonen dat het jouw materiaal is dat daar staat, en al was het maar om aan te tonen dat die versterker echt niet doorgefikt was toen jij hem bracht. Maar ook als bewijs dat jij daar echt wel een pa-set met volledige dj-set hebt achtergelaten. En als jij het risico wil nemen om achteraf eventueel schadeclaims (om het even welke oorzaak of reden) toegeschoven te krijgen door geen contract op te maken is jouw keuze. Ik heb daar het lef niet voor. | |
Free beats! | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2053 | 23-1-2013 11:27 |
We dwalen wat af van het topic, maar okee. Als jij denkt dat je met algemene voorwaarden het (europees) consumentenrecht teniet kan doen, dan heb je het mis. Je voorwaarden mogen nooit boven de wet staan, daarin is al vaak al voldoende geregeld. Menigeen zet maar van alles op papier wat ineens in strijd blijkt te zijn met de wet. @Tom: wellicht een rare markt hier, maar als je aankomt met 3 pagina's aan algemene voorwaarden en dikke contracten ben je zeer snel klaar in deze regio. Helaas raar maar waar. Ik vertrouw vooral op de goede relatie en de wet. Daarnaast duidelijke afspraken maken, er ligt natuurlijk wel iets vast op papier. Maar ik ben benieuwd naar alle ervaringen. Werkt iedereen hier ALTIJD met een contract en GOEDE algemene voorwaarden? In mijn huidige fase zeer interessant om te weten en ook mijn AV wat aan te scherpen. | |
BSSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-10-2009 Laatste: 23-5-2023 Berichten: 625 | 23-1-2013 11:43 |
Ik print altijd AV op de achterkant van de factuur. Een clausule mbt geluidswetgeving is idd een toevoeging die ik nog moet doen. Voor de rest vermeld ik op de factuur welk materiaal er gehuurd wordt en de AV beschrijven dan dat dit materiaal werkt en in dezelfde staat teruggebracht moet worden. Zoniet kosten voor de huurder. Als je een huurder hebt die je wilt kl*ten trek je aan het kortste eind want eer je je geld ziet kan je lang wachten en ondertussen moet jij je zaak wel draaiende houden. Gelukkig heb ik eigenlijk op die 4 of 5j dat ik actief ben nog maar een 3x een schadegeval gehad denk ik, en dat viel dan nog mee kwa bedragen (aangelopen drivers oid) | |
www.bigsoundsystems.be | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 9490 | 23-1-2013 11:53 |
Als er geen contract is: Krijg je gemakkelijker last met de betalingen. Er is immers niet op papier over wanneer er betaald moet zijn/worden, en hoeveel. Wat weerhoud de klant om jouw een half jaar van te voren te boeken, en dan twee dagen van te voren af te zeggen. Aansprakelijkheid is niet geregeld, en dat is een hele zware als het mis gaat. Waar ga je met je extra kosten heen op locatie waarvan de klant niets gezegd heeft: trappen, parkeren, veiligheid, stroom, eten, drinken, enz. Eigendommen...... En zo kan ik wel een epistel van 3 pagina's neerzetten wat je allemaal kan oplopen als er niets op papier staat. Nee joh, komt wel goed | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2053 | 23-1-2013 12:16 |
Tom schreef: Als er geen contract is:Krijg je gemakkelijker last met de betalingen. Er is immers niet op papier over wanneer er betaald moet zijn/worden, en hoeveel. Tom schreef: Wat weerhoud de klant om jouw een half jaar van te voren te boeken, en dan twee dagen van te voren af te zeggen.Overigens hebben ik nog nooit een "spookboeking" gehad van iemand die maar wat aan het rommelen is. Tom schreef: Aansprakelijkheid is niet geregeld, en dat is een hele zware als het mis gaat.Wat kan er zoal gebeuren waarvoor jij je opdrachtgever verantwoordelijk KAN houden? Tom schreef: Waar ga je met je extra kosten heen op locatie waarvan de klant niets gezegd heeft: trappen, parkeren, veiligheid, stroom, eten, drinken, enz.Tom schreef: Eigendommen......[qoute=Tom] En zo kan ik wel een epistel van 3 pagina's neerzetten wat je allemaal kan oplopen als er niets op papier staat. Nee joh, komt wel goed Tuurlijk liggen er afspraken, maar geen keiharde contracten en ondertekende AV (want anders blijf je nog nergens). Vertrouw ik de boel niet of is het een onbekende klant, dan is het wat strakker. | |
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 23-1-2013 12:19 |
@ Frank76: Hollender schreef: Die heeft de leverancier zowieso wel want sinds enkele jaren geleden het nieuwe (Europese) consumentenrecht van kracht is geworden staat de consument erg sterk en zijn zelfs contractueel bepaalde rechten of plichten niet uit te sluiten. | |
Free beats! | |
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 23-1-2013 12:22 |
@ Frank76: Je zegt dat er op jouw factuur staat wanneer er betaald moet worden. Een factuur kun ja altijd pas tijdens of achteraf opmaken en niet vooraf (zo heb ik het toch begrepen) Dus als je achteraf gaat regelen wanneer er betaald moet worden en de klant gaat lastig doen, en je hebt hem niet voor je algemene voorwaarden laten tekenen (waar je betalingen natuurlijk ook in geregeld zijn) dan heb je toch geen poot om op te staan? | |
Free beats! | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2053 | 23-1-2013 13:02 |
Tot op heden geen enkel probleem. Wat betreft de geluidnormen: iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Uiteindelijk is de persoon die de knoppen bediend gewoon fout, niet jij als verhuurder. Ik heb nooit ergens getekend dat mijn auto ook 150 rijd en ik er maar 120 in mag op de snelweg. Eigenlijk zeg jij dat ik bij de plaatselijke discotheek de DJ kan aanklagen omdat ik als bezoeker nergens een contract heb getekend dat ik gehoorschade op kan lopen? Ik wil maar aangeven dat je nog zoveel kan regelen, het moet wel reeel blijven en je klant moet het ook slikken. En ik heb de indruk dat hier in de regio de klanten dat nou gewoonweg niet doen. edit: nog even omgekeerd. Jij maakt een dikke fout, mega rondzinger en de artiest in kwestie is plotsklaps zo doof dat ie 2 weken alle optredens af moet zeggen. Jij bent aantoonbaar fout maar hebt in je algemene voorwaarden geregeld dat dat bij de organisatie ligt. Hoe denk je dat dat afloopt? edit2: in het kader van >85 dB ben ik wel op zoek naar een paar van die mooie bordjes die je bij discotheken ziet hangen. Iemand enig idee waar ik die kan bestellen? Heb ik in ieder geval alle publiek gewaarschuwd. | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein |