Forum > Newbie Forum

Voldoende vermogen voor openlucht?

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 2053
23-1-2013 10:31

Hollender schreef:

Op de achterkant van je huurcontract zet je normaal je huurvoorwaarden. Je bent namelijk verplicht die bij elk contract te doen.
Waar ligt dat vast dan? Volgens mij ben je niet eens verplicht huurvoorwaarden of zelfs maar een contract te hebben.
Hoeveel van de hobby-isten hier denk je dat geen contracten hebben.
Sterker nog, als ik contracten ga maken en opdrachtgevers vraag deze te tekenen, gaan ze doodleuk naar een ander.
Aansprakelijkheid voor de gehuurde apparatuur etc, evenals risico op gehoorschade willen ze ook niet nemen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-11-2024
Berichten: 9490
23-1-2013 10:43

Frank76 schreef:

Sterker nog, als ik contracten ga maken en opdrachtgevers vraag deze te tekenen, gaan ze doodleuk naar een ander.
Aansprakelijkheid voor de gehuurde apparatuur etc, evenals risico op gehoorschade willen ze ook niet nemen.
Dus jij wilt het in het midden laten?
Dat hoeft maar een keer fout te gaan, en je kan de rest van je leven bloeden.

Klanten die geen contract willen tekenen hebben daar een reden voor.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
Berichten: 1235
23-1-2013 11:10
Een huur- of koopcontract is pas rechtsgeldig als daar de huur- of verkoopsvoorwaarden bij zitten. Neem een willekeurig huur- of verkoopscontract en kijk op de achterkant. Iedere snuggere leverancier heeft daar zijn voorwaarden op staan zodat hij/zij wettelijk in orde zijn. Doe je dat niet dan twijfel ik ten eerste aan de rechtsgeldigheid, ten tweede worden een hele hoop dingen dan ineens vatbaar voor interpretatie. In zo'n geval heeft een consument ineens een hele hoop rechten en de leverancier ineens een hele hoop plichten. Die heeft de leverancier zowieso wel want sinds enkele jaren geleden het nieuwe (Europese) consumentenrecht van kracht is geworden staat de consument erg sterk en zijn zelfs contractueel bepaalde rechten of plichten niet uit te sluiten.
Als jij wil verhuren zonder contract noem ik dat een groot risico. Al was het maar om aan te tonen dat het jouw materiaal is dat daar staat, en al was het maar om aan te tonen dat die versterker echt niet doorgefikt was toen jij hem bracht. Maar ook als bewijs dat jij daar echt wel een pa-set met volledige dj-set hebt achtergelaten.
En als jij het risico wil nemen om achteraf eventueel schadeclaims (om het even welke oorzaak of reden) toegeschoven te krijgen door geen contract op te maken is jouw keuze. Ik heb daar het lef niet voor.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 2053
23-1-2013 11:27
We dwalen wat af van het topic, maar okee.
Als jij denkt dat je met algemene voorwaarden het (europees) consumentenrecht teniet kan doen, dan heb je het mis.
Je voorwaarden mogen nooit boven de wet staan, daarin is al vaak al voldoende geregeld.
Menigeen zet maar van alles op papier wat ineens in strijd blijkt te zijn met de wet.
@Tom: wellicht een rare markt hier, maar als je aankomt met 3 pagina's aan algemene voorwaarden en dikke contracten ben je zeer snel klaar in deze regio. Helaas raar maar waar.
Ik vertrouw vooral op de goede relatie en de wet. Daarnaast duidelijke afspraken maken, er ligt natuurlijk wel iets vast op papier.
Maar ik ben benieuwd naar alle ervaringen. Werkt iedereen hier ALTIJD met een contract en GOEDE algemene voorwaarden?
In mijn huidige fase zeer interessant om te weten en ook mijn AV wat aan te scherpen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
23-1-2013 11:43
Ik print altijd AV op de achterkant van de factuur.
Een clausule mbt geluidswetgeving is idd een toevoeging die ik nog moet doen.

Voor de rest vermeld ik op de factuur welk materiaal er gehuurd wordt en de AV beschrijven dan dat dit materiaal werkt en in dezelfde staat teruggebracht moet worden. Zoniet kosten voor de huurder.

Als je een huurder hebt die je wilt kl*ten trek je aan het kortste eind want eer je je geld ziet kan je lang wachten en ondertussen moet jij je zaak wel draaiende houden.

Gelukkig heb ik eigenlijk op die 4 of 5j dat ik actief ben nog maar een 3x een schadegeval gehad denk ik, en dat viel dan nog mee kwa bedragen (aangelopen drivers oid)
www.bigsoundsystems.be
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-11-2024
Berichten: 9490
23-1-2013 11:53
Als er geen contract is:

Krijg je gemakkelijker last met de betalingen.
Er is immers niet op papier over wanneer er betaald moet zijn/worden, en hoeveel.

Wat weerhoud de klant om jouw een half jaar van te voren te boeken, en dan twee dagen van te voren af te zeggen.

Aansprakelijkheid is niet geregeld, en dat is een hele zware als het mis gaat.

Waar ga je met je extra kosten heen op locatie waarvan de klant niets gezegd heeft: trappen, parkeren, veiligheid, stroom, eten, drinken, enz.

Eigendommen......

En zo kan ik wel een epistel van 3 pagina's neerzetten wat je allemaal kan oplopen als er niets op papier staat.

Nee joh, komt wel goed shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 2053
23-1-2013 12:16

Tom schreef:

Als er geen contract is:

Krijg je gemakkelijker last met de betalingen.
Er is immers niet op papier over wanneer er betaald moet zijn/worden, en hoeveel.
Dat staat op de factuur.

Tom schreef:

Wat weerhoud de klant om jouw een half jaar van te voren te boeken, en dan twee dagen van te voren af te zeggen.
Hoeveel klanten betalen jou ook daadwerkelijk annuleringskosten? Vervelend, maar vanwege de klantrelatie laat je dat zo.
Overigens hebben ik nog nooit een "spookboeking" gehad van iemand die maar wat aan het rommelen is.

Tom schreef:

Aansprakelijkheid is niet geregeld, en dat is een hele zware als het mis gaat.
Dat is wettelijk geregeld, bovendien heb je daar een verzekering voor. En voor de rest zorgen dat je spullen in orde zijn en dat je niet als een halve wilde rondrijd.
Wat kan er zoal gebeuren waarvoor jij je opdrachtgever verantwoordelijk KAN houden?

Tom schreef:

Waar ga je met je extra kosten heen op locatie waarvan de klant niets gezegd heeft: trappen, parkeren, veiligheid, stroom, eten, drinken, enz.
Goede voorbereiding? Gesprek op locatie met je opdrachtgever doet vaak wonderen. Eten schiet er altijd bij in, drank is nog nooit een probleem geweest.

Tom schreef:

Eigendommen......
Leg die ff uit?
[qoute=Tom]
En zo kan ik wel een epistel van 3 pagina's neerzetten wat je allemaal kan oplopen als er niets op papier staat.

Nee joh, komt wel goed shut up :X
Alles dichttimmeren is onmogelijk, de wet regelt ook heel veel. Voor de rest is het kiezen tussen werk en geen werk...
Tuurlijk liggen er afspraken, maar geen keiharde contracten en ondertekende AV (want anders blijf je nog nergens).
Vertrouw ik de boel niet of is het een onbekende klant, dan is het wat strakker.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
Berichten: 1235
23-1-2013 12:19
@ Frank76:

Hollender schreef:

Die heeft de leverancier zowieso wel want sinds enkele jaren geleden het nieuwe (Europese) consumentenrecht van kracht is geworden staat de consument erg sterk en zijn zelfs contractueel bepaalde rechten of plichten niet uit te sluiten.
Ik geef dus al aan dat je zelfs met een contract niet onder wettelijke bepalingen uitkomt. Echter zijn sommige dingen nog niet in de wet opgenomen, onder andere wie er aansprakelijk is voor bijvoorbeeld onjuist gebruik van apparatuur en de daaruit voortvloeiende boetes en schadeclaims. Denk hierbij aan een huurder van een pa-set die de geluidsnormen zwaar overtreedt. Hij krijgt een pv met daaraan verbonden een boete van (ik noem maar iets) €250. Als die huurder met jou moet afrekenen duwt hij jou die boete in je nek want jij hebt hem niet geïnformeerd over de geluidsnormen en jij bent tenslotte wel de leverancier en behoort dus enige expertise hieromtrent te hebben. Nu zit je dus met een probleem ongeacht wie er gelijk heeft. Stel nu dat er iemand op dat evenement ook nog eens gehoorschade (beweert) opgelopen te hebben, die richt zich tot de organisator die ehm op zijn beurt weer doorstuurt naar jou. Weeral een probleem ongeacht wie er gelijk heeft. Als je zoiets simpel kunt voorkomen door op de achterkant van elk contract je voorwaarden te zetten (past echt wel op een a4'tje hoor) waarin je ook vermeld dat de huurder verantwoordelijk is voor het naleven van de geluidsnormen is de beslissing toch snel gemaakt?
Free beats!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
Berichten: 1235
23-1-2013 12:22
@ Frank76:

Je zegt dat er op jouw factuur staat wanneer er betaald moet worden. Een factuur kun ja altijd pas tijdens of achteraf opmaken en niet vooraf (zo heb ik het toch begrepen)
Dus als je achteraf gaat regelen wanneer er betaald moet worden en de klant gaat lastig doen, en je hebt hem niet voor je algemene voorwaarden laten tekenen (waar je betalingen natuurlijk ook in geregeld zijn) dan heb je toch geen poot om op te staan?
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 2053
23-1-2013 13:02
Tot op heden geen enkel probleem.
Wat betreft de geluidnormen: iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.
Uiteindelijk is de persoon die de knoppen bediend gewoon fout, niet jij als verhuurder.
Ik heb nooit ergens getekend dat mijn auto ook 150 rijd en ik er maar 120 in mag op de snelweg.

Eigenlijk zeg jij dat ik bij de plaatselijke discotheek de DJ kan aanklagen omdat ik als bezoeker nergens een contract heb getekend dat ik gehoorschade op kan lopen?

Ik wil maar aangeven dat je nog zoveel kan regelen, het moet wel reeel blijven en je klant moet het ook slikken. En ik heb de indruk dat hier in de regio de klanten dat nou gewoonweg niet doen.

edit: nog even omgekeerd.
Jij maakt een dikke fout, mega rondzinger en de artiest in kwestie is plotsklaps zo doof dat ie 2 weken alle optredens af moet zeggen.
Jij bent aantoonbaar fout maar hebt in je algemene voorwaarden geregeld dat dat bij de organisatie ligt. Hoe denk je dat dat afloopt?

edit2:
in het kader van >85 dB ben ik wel op zoek naar een paar van die mooie bordjes die je bij discotheken ziet hangen.
Iemand enig idee waar ik die kan bestellen?
Heb ik in ieder geval alle publiek gewaarschuwd.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)