Forum > Licht

wat missen jullie op dmx of ander technisch gebied

(36 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
19-6-2012 19:53
Het ziet er keurig uit!

Maar ik wil de op niet teleurstellen, maar een dmx schakeling welke meerdere uitgangen kan schakelen of dimmen is niet echt een nieuwe gedachte.
hier heb je er eentje die zelfs 12 kanalen kan doen en die is al ongeveer 10 jaar leverbaar.

Verder heb je bij dmx4you ook veel dmx oplossingen.
Maar uiteraard gewoon bij dap of American dj vind je ook van alles.

Bedenk het maar, en als je goed zoekt is er meestal wel een standaard oplossing voor.

Je heb meer kans commercieel om kostbare oplossingen heel voordelig aan te kunnen bieden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WoesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2012
Laatste: 14-8-2012
20-6-2012 10:41
ik weet dat er al heel veel is en dat The willows oftewel dmx4U all heel veel printjes heeft.
Een dmx switchpack met relais is idd niks bijzonders en die kan je kant en klaar veel goedkoper kopen als waar ik ze zelf voor in elkaar kan zetten.
Deze is wat bijzonderder, omdat ik er een safety functie in heb gebouwd, waarmee je dus de module scherp moet zetten met een apart dmx kanaal.

Het idee van de rs232 string spuwer op dmx klinkt leuk om te ontmaken en ben ik nog niet echt tegengekomen. Als zou ik er zo 123 geen voorstelling bij hebben hoe dit gebruikt gaat worden.

De relais interface zal ik wel te koop aanbieden, gezien ik nu 10 proto`s heb. ze zijn precies 10 bij 10cm
Moet de software nog verder af ontwikkelen en de kostprijs berekenen.

Het gaat mij ook niet om het zoveelste dimmertje die er al tig van zijn, maar meer een stukje hardware wat voor de fabrikanten niet interessant is omdat de vraag niet groot genoeg is.
Ik ontwikkel graag dit soort dingetjes en vind t altijd leuk als iemand zoiets zoekt wat er nog niet is, of niet helemaal toepasbaar is in zijn opstelling.

Zodra de printjes te koop zijn, zal ik het hier wel even melden. Heb er voorlopig maar 8. En de relais kunnen ook vervangen worden door een fet, zodat je er led strings ofzo mee aan kan sturen. De uitgangen kunnen dan ook PWM`en op een niet al te hoge frequentie.
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
20-6-2012 11:34
Wat het RS232 convertertje betreft, kun je eens kijken naar de producten die gelinkt worden in mijn topic.
Niet goed, wel hard!
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
20-6-2012 15:37
Wat wellicht de laatste tijd interessant aan het worden is, is het volgende:

Zo af en toe wil je meubels of andere dingen maken met RGB led strips, losse ledjes etc. Als je dan meerdere led dimmertjes inbouwd en je wilt het adres van dat meubel oid aanpassen, dan moet je dus meerdere dimmers/fixtures aanpassen. Wat je nu zou kunnen maken is een soort van splitter die enerzijds het signaal ongemoeid doorlaat (voor andere fxtures) en anderzijds een nieuw dmx signaal opbouwt dat een aantal adressen hoger of lager zit, zodat je van alle dimmers in een keer het startadres in kunt stellen. Dat, gecombineerd met een handige digitale adressering lijkt me dan wel weer een niche toepassing hebben, zeker als het makkelijk in te bouwen is.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-11-2024
20-6-2012 16:04
Past zulke intelligentie niet beter in de sturing zelf??? Je weet dat een DMX bus alle kanalen achter elkaar aan op de bus gooit? Je zou dan dus een volledige cyclus moeten ontvangen, herberekenen en weer doorzetten (met als gevolg weer een beetje extra latency).

Zou mooi zijn als je met "blokjes" kon werken: Dus start, startadres, datablok, stop (repeat) maar volgens mij is dat niet mogelijk en/of leidt het tot compatibiliteitsproblemen. Het start packet moet namelijk een nullblock zijn (dus geen mogelijkheid voor startadres). Gemiste kans volgens mij.

Overigens zijn er diverse systemen die het toelaten een DMX adres aan ontvangers toe te wijzen via de DMX bus (lijkt een kip/ei probleem maar schijnt echt mogelijk te zijn). Wellicht werken die met "reserved channels" die bijvoorbeeld devices in een bepaalde modus drukken. Ook weer niet standaard natuurlijk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
20-6-2012 16:17
Big bang: dit apparaatje www.dmx4u.nl/products/dmx-adres-module/ doet precies wat je wilt!

Ik gebruik het zelf ook regelmatig om het huislicht op mijn lijn erbij te prikken. Dit bestaat op de meeste locaties waar ik kom uit wat frontlicht op de eerste ~24 kanalen, die ik dan verplaats naar bijvoorbeeld 324, zodat de adressen buiten mijn eigen bereik vallen.

Je zult natuurlijk wel de extra latency hebben die Dré noemt, maar zeker bij een meubeltje lijkt me dat geen enkel probleem. Bij andere toepassingen heb ik er ook nooit problemen mee gehad.
Niet goed, wel hard!
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
20-6-2012 16:26

Dré schreef:

Overigens zijn er diverse systemen die het toelaten een DMX adres aan ontvangers toe te wijzen via de DMX bus (lijkt een kip/ei probleem maar schijnt echt mogelijk te zijn). Wellicht werken die met "reserved channels" die bijvoorbeeld devices in een bepaalde modus drukken. Ook weer niet standaard natuurlijk.
RDM wink ;)
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
Big bangVIP Lid
20-6-2012 16:42

joepurlings schreef:

Big bang: dit apparaatje www.dmx4u.nl/products/dmx-adres-module/ doet precies wat je wilt!

Ik gebruik het zelf ook regelmatig om het huislicht op mijn lijn erbij te prikken. Dit bestaat op de meeste locaties waar ik kom uit wat frontlicht op de eerste ~24 kanalen, die ik dan verplaats naar bijvoorbeeld 324, zodat de adressen buiten mijn eigen bereik vallen.

Je zult natuurlijk wel de extra latency hebben die Dré noemt, maar zeker bij een meubeltje lijkt me dat geen enkel probleem. Bij andere toepassingen heb ik er ook nooit problemen mee gehad.
Klopt, maar die heeft dan weer een irritante draai interface. Huisinterface kan bij een sturing met meerdere universes meestal het makkelijkst op een eigen interface, maar die heb je uiteraard niet altijd bij de hand.
JoepurlingsVIP Lid
20-6-2012 16:55
Tja ik vind die draaiknopjes zelf toch handiger dan een of ander menuutje of dipswitches...
Wat vind je zelf het handigst dan?
Niet goed, wel hard!
Big bangVIP Lid
20-6-2012 17:24
Een menutje vind ik meestal toch het handigst. Een dipswitch of zo'n draai ding moet je toch vaak beter kijken en een zaklampie bij pakken oid.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)