Forum > Geluid

voelbare bass

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
--Frank--Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2008
Laatste: 17-8-2015
Berichten: 15
9-4-2012 21:06
Enn hoe bereken je dan hoeveel subs en andere luidsprekers je nodig hebt voor wat voor n zaal??
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
9-4-2012 21:50
Gewenst geluidsniveau, gewenste dekking/spreiding en frequentieresponse.
De eerste is een getal in dB. Bij de tweede bepaal je waar je het eerder gekozen geluidsniveau wilt hebben. Met 100 man publiek op het museumplein hoef je niet overal geluid te produceren. happy :)

Bij een jazzconcert:
Ik hang bijvoorbeeld zes kastjes per kan op, uit ervaring weet ik dat deze op +/- 25m 106dB produceren voordat de limiter gaat zeuren. De klant wenst op die positie 100dB, dus dat gaat goed komen. Omdat het een brede lokatie is hang ik nog eens zes kastjes ernaast als outfill. De gevraagde frequentieresponse is 'vlak'. Binnen het mogelijke zijn dus alle frequenties even hard. Bij een vlakke frequentieresponse is de verhouding sub:top 1:2. Je zet dan drie subs neer voor zes toppen. In dit geval zullen alle componenten op hetzelfde moment gelimit worden.

Als je dan in dezelfde zaal een housefeestje op 100dB wilt verzorgen weet je wat je op moet hangen voor een goede dekking met een vlakke frequentieresponse. House en popmuziek hebben over het algemeen onder de 100Hz 12dB meer energie. Je subs zullen dus 12dB harder moeten werken dan de toppen. Omdat het PA in het eerste voorbeeld op alle componenten tegelijk gelimit wordt zal je geen 106dB, maar 94dB halen. Dus meer subs plaatsen. Verdubbeling van subs en versterkers levert je 6dB winst op, dus met zes ipv. drie subs zit je op +6dB. Verdubbel dit aantal nog eens en je hebt +12dB.

Dit gaat alleen op voor de simpele stapel links/stapel rechts opstelling. Met subs op een rij, achter elkaar of met cardioide-opstellingen is niet elke verdubbeling van het aantal kasten ook 6dB extra.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
10-4-2012 08:52

jadjong schreef:

Bij een vlakke frequentieresponse is de verhouding sub:top 1:2. Je zet dan drie subs neer voor zes toppen.
Is dat zo?
Volgens mij niet. Althans niet bij onze set.
Is afhankelijk van zeer veel factoren, onder andere de gebruikte componenten in de speaker, de gebruikte speakers, type kast, crossoverpunten, vermogens die erachter hangen, aantal componenten per kast etc etc etc.
Geloof niet dat de TS hier iets mee kan.
Ik kan met een set met vlakke frequentieresponse prima een voelbare bass creeeren, maar ook een hoorbare, putdiepe bas.
Maar net hoe je je kickbass of basgitaar eq-ed op de tafel.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
10-4-2012 11:30

Frank76 schreef:

jadjong schreef:

Bij een vlakke frequentieresponse is de verhouding sub:top 1:2. Je zet dan drie subs neer voor zes toppen.
Is dat zo?
Volgens mij niet. Althans niet bij onze set.
Het is maar een voorbeeldje, andere verhouding bij ander setje lijkt me logisch.
Ik kan met een set met vlakke frequentieresponse prima een voelbare bass creeeren, maar ook een hoorbare, putdiepe bas.
Maar net hoe je je kickbass of basgitaar eq-ed op de tafel.
Dat klopt, maar als jij een bultje van van 10dB maakt zal je 10dB eerder sub tekort komen dan de rest van het PA. Ik reageerde op de vraag 'hoeveel PA voor deze ruimte', niet 'hoeveel subs voor een voelbare bas'.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)