Forum > Geluid

zijn actieve boxen wat??

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
13-9-2003 01:15
Volgens mij gebruiken grote drive-ins veeeeel eeerder passief dan aktief omdat de speakers de versterker meestal (naja, soms dan) niet overleven, ik persoonlijk vind het ook gewoon beter: versterker gaat lang mee, speakers zijn bij mij na een kleine 5-6 jaar toch wel aan vervanging toe...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
13-9-2003 01:22
speakers moeten het toch wel langer trekken dan 6 jaar bij normaal gebruik. geef eens een onderouwd antwoord.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
13-9-2003 01:26

nijhuisr schreef:

speakers moeten het toch wel langer trekken dan 6 jaar bij normaal gebruik. geef eens een onderouwd antwoord.
Ik weet niet wat je bedoelt met onderouwd, maarja: oke, speakers zullen misschien wel langer trekken, maar dan snap ik niet waarom onze plaatselijke discotheek ook regelmatig nieuwe heeft...

B.T.W: Verder lijken me die boxen stukken zwaarder, mijn vader heeft ook van die boxen (phillips, Motional Feedback (MFD?)) 6544) en die zijn ook best zwaar... weet niet echt waarom, passief lijkt me voor drive-in gebruik gewoon beter, klaar...
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
13-9-2003 09:41
Motion Feedback van philips is een systeem waarbij een ingebouwde meetmicrofoon een soort van eq aanstuurt om de luidsprekers optimaal te laten klinken bij elk volume en elke ruimte. (Heel snel uitgelegd)
Klinkt zeker niet verkeerd maar zijn wel zwaar, ik heb eens het schema van de print die in dat ding zit bekeken shocked 8O best veel.

Het gebeurt maar al te vaak dat met name bij goekopere maar ook bij duurdere actieve sets er bezuinigd word op de versterker die erin zit. hierdoor krijg je niet alles uit je luidspreker doordat de versterker het gevraagde vermogen niet kan leveren en dat is zonde.
Lost in Music
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
13-9-2003 10:38
Bij de MFB speakers van Philips zit er een versterker ingebouwd, MAAR bij wat ik ervan gehoord heb is het zo dat je [om er echt uit te halen wat erin zit] ook nog een bijpassende voorversteker nodig hebt wink ;)
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
13-9-2003 10:55
Dit zit allemaal ingebouwd in de kast. In de kast zit dus een versterker, meetmic, en een soort eq.
Lost in Music
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
13-9-2003 11:22

BobW schreef:

Bij de MFB speakers van Philips zit er een versterker ingebouwd, MAAR bij wat ik ervan gehoord heb is het zo dat je [om er echt uit te halen wat erin zit] ook nog een bijpassende voorversteker nodig hebt wink ;)
Die voorversterker MOET je erbij hebben ja, onze is een oud ding al, een phillips voorversterker voor de phillips (aristona) MFB serie's. Voordelen van dit systeem? ik zou het niet weten... Geluidkwaliteit is ECHT TOP, MAAAAR dat heb je nu ook met passiefe speakers dus. Dit zijn volgens mij toch wel een van de beste speakers ooit gemaakt door Phillips... maargoed.

Over die luidsprekers met ingebouwde versterker weet ik ff alleen nadelen te noemen:
*Meestal zijn ze minstens 2 X zo zwaar!
*Halen niet alles eruit wat erin zit
*Eerder kans op kapotte versterker (naja, ik bedoel dus ALS hij kapot is heb je ook wel een probleempje, met passieve boxen kan je nog snel een "nood" versterker erachter hangen, hier dus niet bij!)
*EN ik heb nog geen luidsprekers gezien met ingebouwde versterker die (pakweg) 1000 Watt (of meer) halen tenzij je dit bij passieve wel vaker/eerder/sneller ziet...

Voordelen:
*Je hoeft GEEN vertserkers mee te 'slepen', maarja: dat is toch geen moeite... Meerdere voordelen zou ik echt niet weten...

Ik denk trouwens dat er wel genoeg na/voordelen zijn gegeven hiervan, misschien een slotje?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-9-2003 14:50
Het MFB (Motional Feedback) systeem van Philips werkt niet met een meetmicrofoon, maar meet de speakeruitslag (of versnelling) en koppelt deze terug naar de versterker (die dus in de speaker is ingebouwd). Deze vergelijkt de gemeten waarde met wat hij verwacht en -als er een verschil is, bijvoorbeeld door te hoge vervorming- stuurt hij bij.

Een meetmicroffon in de speakerkast zelf zou niet veel nut hebben. Bij een auto-eq systeem wordt de meetmicrofoon in de zaal gezet.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
13-9-2003 15:40
Ik heb heeeeeel voorzichtig eens die box uit elkaar gehaald, (oei oei als mijn vader dit wist!) en er lopen wel bij de basspeaker 4 draden in/uit. Verder is de klankkast zelf eigenlijk heel klein, want waar de speakers zitten zit ongeveer 10 cm ruimte en dan zit en een dikke plank en daarachter (niet zichtbaar dus van de voorzijde) de electronica. Deze boxen wat wij hebben zijn al 30 jaar oud, en hebben geen enkel probleem ooit gehad, de luidsprekers conussen (en de randen) zijn niet kapot of poreus en het enige hele kleine probleem is dat bij 1 luidspreker het ledje altijd blijft branden, maarjah... Wat ik ook wel leuk vind ervan is dat de hogetonen speaker 'op' de basspeaker zit, en dat hij uitslaat bij een te hard volume in een kleine ruimte, maarja: dat hebben meer speakers... Uiterlijk zelf vind ik niet mooi, maar het geluid wel razz :p wink ;) Op 2 dehands staan deze luidsprekers best veel te koop en ben van plan er ooit ook 4 van aan te schaffen, want er komt echt een bak geluid uit en geen vervorming...!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
13-9-2003 15:49
www.mfbfreaks.com/index1.html
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)