Forum > Geluid

Microfoon op sennheiser freeport instrument versie

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 31-10-2024
15-1-2012 12:33
In de shure zit volgens mij wel phantom voeding.
Maar wel lastig om dat daar met een 4 polige mini XLR gewerkt word.
En denk nu niet hup aansluiten maar, want je headset moet er speciaal voor zijn, want er zitten ook nog twee weerstandjes in de mini XLR plug verwerkt.

Headset microfoons kunnen met veel minder spanning af.
Soms wel minder dan 1,5 volt.

Normale condensator microfoons hebben meestal aan een paar volt ook al genoeg.
Er staat vaak zoiets in de tech sheet: spanning 12 tot 48 volt.
Alleen grootmembraam en speciale microfoons gebruiken meer spanning.
Er zijn trouwens ook zat mengpanelen en mengversterkers met minder dan 15 volt phantom voeding.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
16-1-2012 12:24

PvG schreef:

Hmm. Meten is weten. Misschien kan Stijn even een multimeter aan het beltpackje hangen?
Paar dingetjes:

1. Een electret heeft inderdaad een voorgepolariseerd kapsel (dus die heeft verder geen voeding nodig) MAAR de buffer FET (die er volgens mij altijd in zit) heeft wel degelijk een externe voeding nodig. Ik ben in al die jaren dan ook nog nooit een electret tegen gekomen die geen voeding nodig had (hetzij intern, hetzij extern).

De Sennheiser Freeport beltpacks kunnen deze voeding leveren. De Freeport beltpacks leveren 8.nogwat volt (zou me niets verbazen als het bijna direct aan het 9V blokje hing). Die voeding is aanwezig op de ring van de mini jack.

De instrument versie heeft een mic/inst keuze schakelaar. In de Mic stand is de ingang laagohmig (en werkt volgens mij de 8.nogwat voeding op de ring). In de Inst stand is de ingang hoogohmig (zodat een elektrische gitaar aangesloten kan worden).

In een oud mailtje van Sennheiser vond ik nog een melding dat gebruik van dynamische microfoons op een beltpack soms problemen kan geven als de output van de dynamische microfoon aan de lage kant is (het schijnt dat de gevoeligheid van de beltpacks niet héél hoog gezet kan worden). Kwestie van uitproberen dus (en een neodymium microfoon pakken als een standaard dynamische mic niet genoeg output geeft).

YourLiVe schreef:

Ik weet zelf niks van phantom en condensator mics, ik heb normaal altijd gewoon SM 58's. Sindskort heb ik echter wel een Samson SE 50 headset op een Shure PGX 1 beltpack. Dat is ook een condensator microfoon maar er gaan slechts 2 normale AA batterijen in de beltpack dus dat lijkt me te weinig stroom voor phantom.
Het omhoog transformeren van spanning is (vrijwel) net zo eenvoudig is als het omlaag transformeren van spanning. Je aanname kan dus correct zijn (maar kan ook net zo goed zo fout zijn als het maar kan). En da's gelijk het nadeel van aannames... ;-)

Daarnaast verwar je stroom met spanning (maar dat is je vergeven ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
16-1-2012 13:32
Ja ik weet het, heb in een grijs verleden nog eens een half jaartje MTS electro gedaan... shut up :X
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 30-10-2024
16-1-2012 14:07
@Dré: Thanks. Dat is dan opgehelderd.
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)