Forum > Licht

toneelverlichting

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
29-10-2011 11:27
- Het rendement. De output van een 1kw par met een 575W HPL lamp.
- I.t.t. tot een normale korte par kun je van een multipar wel de lens draaien (elipsvormige bundel bij parren)
- Mooier effect i.c.m. een barndoor, ben nooit gecharmeerd geweest van het effect van een barndoor op een normale parcan.

Als het een gevalletje is "er moet gewoon licht zijn" pak dan aan iedere kant een flinke flodlight met barndoors en gooi die op een dimmer. Ben je een stuk sneller klaar dan met t4's.

Multiparren als frontlicht: [1], [2], [3]
It's time to play the music, It's time to light the lights..
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
29-10-2011 12:07

big bang schreef:

- Het rendement. De output van een 1kw par met een 575W HPL lamp.
Dit moet je toch wel een beetje met een korreltje zout nemen. Ik heb wel eens vergelijkende tests gedaan tussen deze lamp (waarvan inderdaad geclaimd wordt dat de output nagenoeg gelijk zou zijn aan 1kW halogeen) en een standaard 1kW halogeen lamp, maar daar zit toch wel een aanzienlijk verschil in. Ten gunste van de 1kW halogeen lamp.

Wil je het goed doen: gewoon 4x 1kW fresnel pakken. Deze worden ook regelmatig tweedehands aangeboden. Met de fresnels heb je gewoon veel meer mogelijkheden om een egaal front neer te zetten.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
SimazinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 4-3-2020
Berichten: 188
29-10-2011 12:43
4x 1kw? ik zou hier voor 300/500 watt fresnells gaan denk ik (ruimte is maar 4x6)
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
29-10-2011 12:48

hugovanmeijeren schreef:

Dit moet je toch wel een beetje met een korreltje zout nemen.
True, maar desalniettemin kun je zeker spreken van een nette lichtopbrengst voor een 575W pitje
Wil je het goed doen: gewoon 4x 1kW fresnel pakken. Deze worden ook regelmatig tweedehands aangeboden. Met de fresnels heb je gewoon veel meer mogelijkheden om een egaal front neer te zetten.
Eens, ik gaf multiparren vooral aan als budgetalternatief van fresnel spots.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
29-10-2011 16:29
en daar kunnen we ook kleurenfilters voor hangen?
www.bigsoundsystems.be
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
29-10-2011 16:55
Waarvoor? Multiparren of Fresnels? Zeker weten.
Floodlights? Ja, tenzij je een bouwlamp bij de Gamma haalt laugh :D.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
29-10-2011 17:20
oké dus fresnels zijn het beste
de multiparren hou ik budgetgewijs ook nog in de running.

Welke zijn prijs kwaliteit het meest interessant? Kan er een specifiek model aangeduid worden? Op zich zal er niet veel verschil tussen zitten denk ik?

Ik twijfel dan tussen 8x deze of 8x deze

bij de stage beam moet nog een lamp er bij zeker? Het licht mag vrij breed zijn want er wordt nog een volgspot ook besteld voor in de situaties dat dat nodig is.
www.bigsoundsystems.be
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 2059
29-10-2011 17:24
Met de multiparren ben je wat flexibeler (in combinatie met een set verschillende lenzen). Ook zijn multiparren in de regel wat robuuster.
Puur voor frontbelichting heb je liever de fresnell.

Wel zou ik er altijd barndoors bij nemen.
Niet goed, wel hard!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
29-10-2011 17:28
Oké bedankt, het is maar amateurgebruik een paar keer per jaar dus de multiparren zullen wel volstaan.
Dan gaan we daarvoor denk ik :)
En deze toch gewoon op een dimmer hangen hé? En die dimmer dan weer aan een lichtsturing.
Dan ga ik daar nog eens voor rondkijken.
www.bigsoundsystems.be
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
29-10-2011 17:52
Het grote verschil tussen een fresnel (of PC is een kwestie van lens) en een armatuur zoals de parcan of multipar is dat je bij de fresnel het formaat van de bundel kunt verstellen (door middel van een stelschroef kun je de positie van de lamp ten opzichte van de lens variëren). Hierdoor kun je heel precies werken.

Bij een parcan kun je alleen (optisch) het formaat van de bundel wijzigen door een andere lamp te plaatsen (je kunt bij lampen met een bredere afstraling dan nog wel weer de lamp binnen de behuizing verdraaien om zo nog iets te kunnen doen aan je bundel (bij MFL en WFL lampen heb je een brede maar platte bundel) door de lamp te verdraaien kun je er een hoge maar smalle bundel van maken).
Bij de multipar kun je alleen (optisch) het formaat van de bundel wijzigen door een andere (bijgeleverde) lens te plaatsen.

Daarnaast zijn er nog barndoors waarmee je mechanisch het formaat van de bundel kunt aanpassen (alleen kleiner), dit gaat wel ten koste van je lichtopbrengst. Barndoors zijn er voor alle 3 genoemde typen armaturen.

Zoals je kunt zien ben je met de fresnel het meest flexibel in het aanpassen van je bundel, want je kunt traploos variëren tussen een smalle bundel (spot) en een brede bundel (flood). Waarbij de bundel in flood stand ook nog eens mooi rond blijft! (Bij een par met MFL of WFL lens krijg je een brede maar platte bundel).

Als je het budget hebt zou ik gewoon kiezen voor fresnel spots en anders als 2e keus de multiparren.
Waarom 1kW fresnels? Omdat deze vaak een grotere lens hebben waardoor je een bredere flood op kortere afstand kunt maken dan een 300 of 500 watt uitvoering. Daarnaast: een 1kW lamp kun je wel dimmen, maar een 300/500 Watt kun je niet bijschuiven. sneaky :V

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)