Forum > Geluid

LEM Hurricane samen met Hercules

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
19-9-2011 08:10

bomdes schreef:

Waarom zou het geluid ook in godsnaam van 4 kanten moeten komen? Wil je er een surround set mee bouwen dan ?
Kijk eens goed rond, waar is dat nou niet het geval.
Menig restaurant, cafe, discotheek etc etc staat rondom in de speakers.
Alleen een festival, drive-in show, optreden, theater heeft een front set en soms wat delays.
Verhip, vrijwel alle vaste installaties komen van meerdere kanten, juist mobiele sets maar van 1 kant.
Ooit gehoord van spreiding? Overlast beperken? Egaal volume?
Staat los van een surround opstelling.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
19-9-2011 08:30
Ja, maar in een goede opstelling in een café of discotheek is het wel nét iets anders geplaatst dan gewoon 4 kastjes neerpoten. Daar is zo'n set ook gewoon mooi in fase en time aligned ingeregeld.
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
19-9-2011 09:09
Een aardige discussie inmiddels. Was niet mijn bedoeling. Ik had er ook expliciet bij gezet dat het voor mij alleen is op de zolder en niet voor professioneel gebruik.
Ik vindt het gewoon mooi dat het geluid van 4 kanten komt en ik zit in het midden. Ik weet wel dat je eigenlijk geen verschillende boxen moet gebruiken voor dezelfde frequenties. Maar, misschien dat de specs van de hercules en de hurricanes zo dicht bij elkaar liggen dat het niet zo veel uitmaakt. Ik heb het nog niet kunnen vinden, maar zou het niet kunnen dat voor beide boxen dezelfde speakers gebruikt worden?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
19-9-2011 10:13

sntho0 schreef:

Trouwens, weet iemand of er in die actieve hurricane's bi-amped zijn? Ergens heb ik gelezen van wel,
Specs zijn gewoon door een ieder na te slaan:
Loudspeaker specifications
Components High: 1" driver with EWT horn
Low: 12'' woofer
Power handling
(EIA RS-426A) Continuous: 200W
Peak: 400W
Impedance 8 ohms
Passive crossover 3,5 kHz @ 12/18dB/oct.
Connections (passive versions) 2 x speakon
Construction High-density poplar chipboard with scratch-resistant gark grey carpet; metal grid; 1 handle; speaker stand adapter
Dimensions
(W x H x D) 390 x 508 x 325 mm / 15,4'' x 20'' x 12,8''
Weight 17 kg / 37,4 lbs
System specifications
Frequency response 55Hz - 20kHz
Sensitivity 120 dB max SPL continuous
Dispersion (OxV) 60° x 40°
Specifications are subject to change without notice.
Verschillende sets gebruiken die niet per definitie hoeven te sommeren (en bij muziek uit 4 hoeken hebben we het precies daar over) is geen probleem.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 2053
19-9-2011 11:01

bomdes schreef:

Daar is zo'n set ook gewoon mooi in fase en time aligned ingeregeld.
Ben bang dat je daar de plank mis slaat. Dat gebeurd volgens mij maar zelden of ooit. Hier poot de Heineken brouwerij in 8 van de 10 café's een setje binnen wat vooral hard kan. (weliswaar allemaal JBL/Crown, maar zeker niet secuur ingeregeld.)
Naar mijn mening hang jij te veel aan je fase en time alignment, wat zeker niet zoveel invloed heeft als jij denkt. Hoe wil je dat trouwens doen, time aligned maken van meerdere speakers? Je luisterafstand is toch steeds anders?
Hooguit is de kast time aligned, maar zelfs daar zijn zat producenten die het niet zo nauw nemen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
20-9-2011 14:08

Dré schreef:

sntho0 schreef:

Trouwens, weet iemand of er in die actieve hurricane's bi-amped zijn? Ergens heb ik gelezen van wel,
Specs zijn gewoon door een ieder na te slaan:
Loudspeaker specifications
Components High: 1" driver with EWT horn
Low: 12'' woofer
Power handling
(EIA RS-426A) Continuous: 200W
Peak: 400W
Impedance 8 ohms
Passive crossover 3,5 kHz @ 12/18dB/oct.
Connections (passive versions) 2 x speakon
Construction High-density poplar chipboard with scratch-resistant gark grey carpet; metal grid; 1 handle; speaker stand adapter
Dimensions
(W x H x D) 390 x 508 x 325 mm / 15,4'' x 20'' x 12,8''
Weight 17 kg / 37,4 lbs
System specifications
Frequency response 55Hz - 20kHz
Sensitivity 120 dB max SPL continuous
Dispersion (OxV) 60° x 40°
Specifications are subject to change without notice.
Verschillende sets gebruiken die niet per definitie hoeven te sommeren (en bij muziek uit 4 hoeken hebben we het precies daar over) is geen probleem.
Ja, had ik ook wel gezien, maar als je in Google "LEM hurricane" intikt is dit het eerste wat je tegenkomt en dat maakt het wel verwarrend:
www.meetmusic.com/nl/archivedetail.asp?id=382&subrubriek=7

H 200 A: bi-amped topkast (60°x40°) met 12” woofer en 1” driver met een totaal vermogen van 200 Watt
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
21-9-2011 13:15
Het is toch wel mogelijk een actieve box (8Ohm) door te verbinden naar een passieve box (8Ohm). Of kan het zijn dat die versterkers geen 4 Ohm aankunnen? Wat me trouwens zou verbazen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
21-9-2011 16:40

sntho0 schreef:

Het is toch wel mogelijk een actieve box (8Ohm) door te verbinden naar een passieve box (8Ohm). Of kan het zijn dat die versterkers geen 4 Ohm aankunnen? Wat me trouwens zou verbazen.
Waar in de handleiding wordt gezegd dat er nóg een speaker aan de versterkeruitgang (dus 4 Ohm last) zou kunnen? Volgens mij nergens.

Waarom is het zo stug dat een versterker, die ontworpen is voor een specifieke kast niet overweg kan met "omhetevenwat"?

Overigens snap ik niks meer van je verhaal. Je hebt een setje Hurricane speakers (actief). Daar wil je nu nog een setje Hercules bij nemen. Ook die Hercules set is een actieve set. Ik zie het probleem dan ook niet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
21-9-2011 23:46

Dré schreef:

sntho0 schreef:

Het is toch wel mogelijk een actieve box (8Ohm) door te verbinden naar een passieve box (8Ohm). Of kan het zijn dat die versterkers geen 4 Ohm aankunnen? Wat me trouwens zou verbazen.
Waar in de handleiding wordt gezegd dat er nóg een speaker aan de versterkeruitgang (dus 4 Ohm last) zou kunnen? Volgens mij nergens.

Waarom is het zo stug dat een versterker, die ontworpen is voor een specifieke kast niet overweg kan met "omhetevenwat"?

Overigens snap ik niks meer van je verhaal. Je hebt een setje Hurricane speakers (actief). Daar wil je nu nog een setje Hercules bij nemen. Ook die Hercules set is een actieve set. Ik zie het probleem dan ook niet.
Ik heb nog nooit gezien dat een versterker geen 4 Ohm aan kan. Maar het is natuurlijk niet voor niets dat ik het vraag. Het zou best kunnen dat deze versterker dat inderdaad niet zou kunnen. Er zit geen aansluiting aan om een extra speaker op aan te sluiten, maar dat zou toch niet meteen hoeven in te houden dat het ook niet zou kunnen? (die aansluiting zit er snel genoeg in).

Nee, ik heb alleen de toppen van de Hercules en die zijn passief.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
23-9-2011 13:37

sntho0 schreef:

Ik heb nog nooit gezien dat een versterker geen 4 Ohm aan kan. Maar het is natuurlijk niet voor niets dat ik het vraag. Het zou best kunnen dat deze versterker dat inderdaad niet zou kunnen. Er zit geen aansluiting aan om een extra speaker op aan te sluiten, maar dat zou toch niet meteen hoeven in te houden dat het ook niet zou kunnen? (die aansluiting zit er snel genoeg in).
Een verloopje van 3x32A naar gardena is ook zo gemaakt (maar daarmee nog niet werkend ;-)

IK zou er niet zo maar van uit gaan dat wat je wil mogelijk is.

Een ontwerper moet wel een beetje boel van lotje getikt zijn om, als hij WEET dat z'n last 8 Ohm wordt, z'n versterker geschikt te maken voor 4 Ohm last (is immer letterlijk geld weggooien in het geval van een versterker die in een actief kastje zit).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)