Forum > Licht

Sunstrip (1) - andere lampen + aansluiting?

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-9-2011 12:47

Tom schreef:

je vervangt vaker 24volt 75 watt lampjes, en nog vaker 230 volt lampjes,
dan de 12 volt lampjes.

Nog een argument:
En een strip waarin één lampje of meerdere niet branden, is echt lelijk om te zien.

Nog een tip:
Als je show eenmaal draait met publiek, ga je nooit aan je lampen lopen klooien.
a/ het staat amateuristisch
b/ kans op dat je iets stoot en er nog meer kapot gaat is aanwezig
c/ stel je valt shocked 8O (of ga je je truss naar beneden halen terwijl de mensen staan te dansen?
1) ik bedoelde niet dat ik tijdens de show zou moeten gaan herstellen (is ook niet echt mogelijk gezien ik telkens alleen speel), maar bij het opstellen van de show. Ik zou het jammer vinden dat er tijdens de show een lamp er de brui aangeeft en je dus dan een hele strip kwijt bent.
2) ik vind het ook lelijk als er 1 lamp zou kapot zijn, maar dat vind ik dan nog altijd beter als helemaal geen strip meer brandend te hebben. Dit natuurlijk vanuit de situatie dat er iets gebeurd tijdens de show (want ervoor moet je natuurlijk de lamp nog vervangen - en zie je ook onmiddellijk welke lamp er stuk is)

Vraagje: kan je de frequentie van het stukgaan van een 240V lamp vergelijken met het stukgaan van een klassieke PAR-lamp (genre 56 of 64) of ligt dit hoger? (is maar om een idee te hebben over welke frequentie we spreken en wat ik er mij als inschatting van slijtage moet bij voorstellen)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-9-2011 13:11
Misschien nog een extra vraagje (want niet echt duidelijk in de webshop en mij niet bekend):

Waar zit/is het verschil tussen een MR-16 en een MR-11?
Bv. Het verschil tussen deze en deze. (Buiten het vermogen want de ene is 50 W en de andere 75 W...)
Zit hem dat ergens in een afmeting? Een diameter van het lampoppervlak? Of kan ik die MR-11 ook gewoon plaatsen in de sunstrip (waar er nu MR-16 lampen inzitten)

Ik haal er niet onmiddellijk visueel of via de beschrijving een verschil uit. Kan iemand mij dit eens uitleggen?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-9-2011 13:27
met een par 56 kan je voetballen, en dan is hij nog niet stuk,
met zo een ander lampjes hoef je maar even lekker te stoten, en hij kan stuk zijn.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
10-9-2011 13:32

Timothy schreef:

Misschien nog een extra vraagje (want niet echt duidelijk in de webshop en mij niet bekend):

Waar zit/is het verschil tussen een MR-16 en een MR-11?
Bv. Het verschil tussen deze en deze. (Buiten het vermogen want de ene is 50 W en de andere 75 W...)
Zit hem dat ergens in een afmeting? Een diameter van het lampoppervlak? Of kan ik die MR-11 ook gewoon plaatsen in de sunstrip (waar er nu MR-16 lampen inzitten)

Ik haal er niet onmiddellijk visueel of via de beschrijving een verschil uit. Kan iemand mij dit eens uitleggen?
MR11 en MR16 zijn verschillende afmetingen en verschillende 'voetjes'. MR16 is normaal halogeenformaat, MR11 gebruik je wanneer het kleiner moet. MR11 kom je in lichttechniek bijna niet tegen, MR16 des te meer.
Vergeet niet te lachen
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
10-9-2011 13:35
En op een vraag die op de vorige pagina stond: vervangen door LED's is een optie, maar wel een dure. Beetje kwaliteit dimbare lamp begint vanaf 3 tientjes bruto per lamp. Dan zit je op de betere China kwaliteit. Kies je voor de MasterLED serie van Philips, dan ga je al snel richting 5 tientjes bruto per lamp. De MasterLED serie is in mijn ogen op DIT moment de enige halogeenvervanger die écht interessant is als retrofit. En dan bedoel ik dus de MR16 en de GU10 MasterLED serie. De E27 retrofit is troep.
Vergeet niet te lachen
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-9-2011 13:53

LEDesign schreef:

En op een vraag die op de vorige pagina stond: vervangen door LED's is een optie, maar wel een dure. Beetje kwaliteit dimbare lamp begint vanaf 3 tientjes bruto per lamp. Dan zit je op de betere China kwaliteit. Kies je voor de MasterLED serie van Philips, dan ga je al snel richting 5 tientjes bruto per lamp. De MasterLED serie is in mijn ogen op DIT moment de enige halogeenvervanger die écht interessant is als retrofit. En dan bedoel ik dus de MR16 en de GU10 MasterLED serie. De E27 retrofit is troep.
Bedankt voor de info: is dus ook zoals gezegd een mogelijke optie voor de toekomst, maar eentje die ik open wou houden. LED evolueert toch nog snel zodat het binnen afzienbare tijd misschien wel al betaalbaar wordt voor een goede output. Ik zou graag nu alles ombouwen naar led, of minstens de optie openhouden voor LED, maar als ik er nu al kan voor zorgen dat de overstap dan enkel de investering van de lampen is, dan is dat nu al ok...

Ik zou nu willen werken met de 240V/50 Watt versie. Die levert voor mijn gebruik het ideale (zicht)effect (hoeft niet altijd de zaal te blinden, maar vooral gedimd diepte te geven aan mijn show) en dan later eens kijken of het de investering loont naar LED, maar ik leerde uit vorige post dat ik zeker moet kijken naar de MR-16 lamp (dacht het wel zelf al, maar wou het toch even zeker weten).
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
10-9-2011 14:12
Kijk je hebt retrofit. Retrofit wil zeggen: bestaande situatie behouden (incl. trafo's). Halogeen eruit, LED erin. Niet iedere LED lamp kan dat, niet iedere trafo kan dat. Wanneer wel, spreken we over retrofit.

Dan heb je nog complete LED oplossingen. Een 350, 700 of 1000mA LED spotje in MR16 formaat. Dit soort LED spotjes staan altijd in serie met elkaar, en worden gevoed door milliampères, niet door een bepaald voltage. Die komen altijd met externe driver/voeding. Meestal van die witte muisjes, soms ook met DMX controllers. Afhankelijk van de situatie. Voorbeeld is de MR16 van CLS. 1000mA MR16 warm wit spotje, mooi ding. Kan met MT drivertjes aangestuurd worden, of met een DMX1000. Dimbaar, en erg betaalbaar. Kwaliteit is meer dan goed voor het geld.

Wat ik wil zeggen is dat nu je toch op het punt staat je strips aan te pakken, kijk eens verder dan retrofit. Er zijn zat andere (lees: betere) mogelijkheden. Tevens betaalbaarder.

Verwacht geen grote prijsdaling de komende tijd op het gebied van LED. De cowboys zullen gaan stunten, en dumpvoorraden zal je tegenkomen op aanbiedingswebsites. Maar de echte degelijke producten blijven gewoon hun waarde houden.
Vergeet niet te lachen
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
3-10-2011 12:12
Nog een extra vraagje - nu de strips allemaal herbekabeld zijn -:

Ik zou graag - af en toe - een sunstrip rechtopstaand willen plaatsten (bv. naast het DJ-meubel of als backlight op een podiumhoek)

Nu zou ik graag wat ideeën hebben om een 'sokkel' te maken, rekening houdend met het volgende:
- In de sunstrip zit er een M8 schroefdraad, dikte van de sunstrip is 8cm X 8cm.

Waar zat ik zelf nu aan te denken (en wat was het gemakkelijkste om te maken):

Vermits ik nog wat MDF 18mm planken staan heb, zou ik een cirkel zagen met langs onder een M8-bout (ingefreesd) en bovenaan met een inslagmoer vastgezet. Zo kan ik dan snel de Sunstrip er op draaien en vastzetten.

2 vraagjes:
Hoe groot moet de diameter vd cirkel zijn voor een 'stabiele' constructie te hebben (lengte van de strip is +- 120 cm en weegt 10 kilogram ongeveer).
Kan ik nog iets doen om de mogelijke trillingen van een podium tegen te gaan om de levensduur van de lampen te behouden?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-10-2011 13:29
Een sunstrip weegt volgens mij geen tien kilo
De grootte van je voet hangt af van het gewicht van je voet.

Daarbuiten vind ik het moment wat er met een vlakje van 5,5x5,5(!)cm wel erg klein, hij zal makkelijk knakken op zijn aansluitpunt vrees ik
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
3-10-2011 14:12
Deze www.klemko.nl/nl/artnr/864030 is niet onredelijk geprijsd (ca 16,00 ex BTW groothandelsprijs), en is op zich een heel net lampje. Lichtopbrengst is te vergelijken met 35W halogeen.
De Philips masterled's kosten voor de MLGU10PF40D27DM 4W uitvoering zelfs nog minder (ca 11 euro), dus geen 5 tientjes zoals hierboven vermeld. Deze heb ik zelf echter nog niet toegepast.

Ook sylvania en anderen zitten met 4W spotjes rond deze prijzen. Meer dan 4W ga je waarschijnlijk niet redden op het moment, omdat deze lampjes vaak langer van bouwvorm zijn.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)