Forum > Licht

Sunstrip (1) - andere lampen + aansluiting?

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
9-9-2011 15:37
Ik zag niet onmiddellijk al een onderwerp over de (oude) sunstrip 1: de versie met de 10 X 75W-lampen.

Ik heb er onlangs voor een prikje 2e hands 8 op de kop getikt en ga nu wat lampen kopen om ze allemaal werkend te krijgen.

Wat mij opviel is dat de versie 24V 75 Watt niet zo veel meer is te krijgen (slechts 1 versie hier bij New-Line van Showtec zelf). Wat ik wel nu vaak zie verschijnen is de versie van 240 V 75 watt (voor de actieve versie).

Zou ik nu mijn oude sunstrips kunnen herbekabelen naar een parallelle schakeling zodat ik de 240V-versie kan gebruiken?

Zo ja, enkele vraagjes:
- Dit blijft dan toch 700 Watt (of 750 Watt) verbruik hé?
- Hoe vertak ik dan best de kabel doorheen de sunstrip? Bestaan daar gemakkelijke T-stukken waarmee je veilig kan werken om dit intern te bekabelen? (Ik heb alleen nu ervaring met suikertjes en schroefdoppen, maar dat lijkt me niets)

Alvast bedankt voor jullie insteken (PS: het is een hobby-projectje, aangezien ik nu even niet buiten mag met de discobar gezien de vrouw binnen dit en een maand gaat bevallen wink ;) )
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 136
9-9-2011 17:28
Een porselijnen kroonsteen en hittebestendige bedrading raad ik aan.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
9-9-2011 17:39
Dat was ik sowieso van plan. Bovendien zou ik er willen voor zorgen dat ik er daarna eventueel leds in kwijt kan.
Ik weet wel nog niet welke fitting ik juist zou kiezen om zo polyvalent mogelijk te werken.

Ik zou dus nu alles willen herbekabelen naar iedere fitting 240 V met een nieuwe fitting, maar zit dus nog met volgende vragen:

- Waarom heeft Showtec dit zelf niet voorzien? Heeft toch alleen maar voordelen: 1 lamp kapot zorgt er dan niet meer voor dat alle lampen uit zijn.... Of zie ik iets over het hoofd?
- Wat kan ik gebruiken om een T-splitsing te maken voor de fitting? (Ik zou dus 2 lange kabels in de Sunstrip leggen en die telkens onderbreken met een T-split om dan naar de fitting te gaan, maar weet zo niet goed wat daarvoor te gebruiken. Iemand suggesties of adviezen?

Mvg,

Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
9-9-2011 18:27
Als het past: dubbele 1,5 mm adereindhulzen in de fitting en hittebestendige 1,5 mm2 draad gebruiken.geen kroonsteentjes en dus minder verbindingen=betrouwbaarder. Moet je wel fittingen hebben met schroefaansluiting voor adereindhulzen hebben natuurlijk.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 136
9-9-2011 22:06
De GU10 fitting wordt vaak gebruikt voor 230V halogeen spotjes, ook voor 230V led dus, echter zijn de wat betere led lampen in deze vorm niet goedkoop. Ook kan niet elke led lamp op een dimmer, en dan moet je nog opletten met verschillende soorten dimmers. Ook is het effect van dimmen bij een led lamp niet zo mooi te zien als bij de halogeenlamp.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-9-2011 22:07
Houd er ook nog eens rekening mee dat de lampjes in 230V versie sneller kaduuk gaan, EN dat dat ook nog eens heel erg afhankelijk van gekozen fitting is! Goede fitting kan echt veel verschil maken in de levensduur van de lampjes.
Light Image
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
9-9-2011 22:16
je zou ze natuurlijk ook per twee kunnen koppelen, en dan er 12 volt lampjes in zetten,
want 20 keer 12 volt is weer 240 volt.
En die lampjes haal je al voor minder dan een euro per stuk.

Gebruik dan alleen wel een foolproof systeem van stekkers welke je nergens anders gebruikt om er twee veilig te koppelen.
bijvoorbeeld 3 polige harting-achtige stekkers
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-9-2011 22:51
Als ik me niet vergis heeft EML ook de Zipstrips per 2 in serie (Gele CEE), dus met 12V lampjes. Feit blijft dat die gewoon veel langer meegaan.
Light Image
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
10-9-2011 10:47

RodiBakker schreef:

De GU10 fitting wordt vaak gebruikt voor 230V halogeen spotjes, ook voor 230V led dus, echter zijn de wat betere led lampen in deze vorm niet goedkoop. Ook kan niet elke led lamp op een dimmer, en dan moet je nog opletten met verschillende soorten dimmers. Ook is het effect van dimmen bij een led lamp niet zo mooi te zien als bij de halogeenlamp.
Ik was ook al aan het kijken voor een GU-10 fitting.
Ik zit eigenlijk over het volgende na te denken:
- op een paar cent na is de prijs van een 240V MR-16 lamp dezelfde als een 24V-lamp, maar als voordeel zie ik wel dat,als je op lokatie bent en er gaat er eentje stuk, je eigenlijk heel snel kunt vervangen (of als het gebeurd tijdens de show: je gewoon kunt verder spelen met één lampje minder).
- bij de 24V-versie, is het nu: 1 lamp stuk: strip werkt totaal niet, dus begin maar ter plekke open te schroeven en te meten...

Het verhaal van de LED-vervangers, is er eentje voor de toekomst: ik kan dan gerust kijken welke lampen het beste effect gaan geven en of ze dimbaar zijn (wil ik dan zeker wel). Voorlopig dus 24V:75 watt klassieke lamp.

Wat ik wel al even wou weten is, als ik ga voor een GU-10 fitting, kan ik in die strip dan - laat ons zeggen - alle MR-16 lampen met GU-10 fitting gebruiken? Is er een risico dat er eentje niet past in de ronding van de sunstrip (diepte kan ik onmiddellijk zien, maar de vervangende lamp moet natuurlijk wel kunnen worden vastgezet). Zit er dus verschil op in type 'MR-16"? (Ik hoop en verwacht eerlijk gezegd van niet, maar ben graag goed geïnformeerd happy :) )

PS: 2 sunstrips per 2 schakelen met 12 V lampen vind ik niet een goed idee:
- Je bent dan iets minder flexibel met je opstellingen (moet ze altijd per 2 gebruiken)
- Volgens mij is daar hetzelfde verhaal: 1 lamp kapot, dan 2 strips die niet werken?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
10-9-2011 11:39
je vervangt vaker 24volt 75 watt lampjes, en nog vaker 230 volt lampjes,
dan de 12 volt lampjes.

Nog een argument:
En een strip waarin één lampje of meerdere niet branden, is echt lelijk om te zien.

Nog een tip:
Als je show eenmaal draait met publiek, ga je nooit aan je lampen lopen klooien.
a/ het staat amateuristisch
b/ kans op dat je iets stoot en er nog meer kapot gaat is aanwezig
c/ stel je valt shocked 8O (of ga je je truss naar beneden halen terwijl de mensen staan te dansen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)