100V speakersysteem voor achtergrond terras.
(15 reacties. Pagina 2 van 2)Moderator(s): Dré
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 14-7-2011 12:45 |
Aah, IP met een streepje ertussen. Ik zat alleen zelf meer te denken aan iets zoals de DAP PR-serie qua uiterlijk, om het nog enigszins te laten aansluiten met bestaande speakers binnen. Ook zit in deze serie een tweeter, ik verwacht dat hier het geluid ook beter van is. Of maak ik rare denksprongen? | |
Nu ook op internet! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 14-7-2011 13:02 |
Peperbusjes en kolom speakers hebben niet het mooiste geluid en esthetisch valt daar ook nog wel wat op aan te merken in een representatief gevoelige toepassing. In een dergelijke toepassing kies ik liever voor een knappe compacte twee weg luidspreker. de Dap PR reeks is niet echt gemaakt om in een vochtige omgeving te hangen. Speakers dienen vocht bestendig gemaakt te zijn, behuizing waterdicht. anders houd zo'n speaker het niet lang vol, en gaat hij door vochtopname binnen de kortste keren beroerd klinken. Vergeet niet dat de speaker 24/7 in de buitenlucht hangt. Dan weer warm, dan weer koud, dan weer nat, dan weer droog, condens, verdroging, en vergis je ook niet in UV stralen. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Eddy wallyStandaard Lid Uit: België Sinds: 17-1-2008 Laatste: 21-11-2017 Berichten: 823 | 15-7-2011 08:33 |
Ik heb dergelijkespeakers nochtans al in drie zaken op een terras geplaatst,volgende week volgt de vierde.In een zaak is het zelfs volledig open en hangen ze enkel voor de regen beschut.Je kan de speakertjes eventueel inspuiten met een vochtwerend product (bvb.Plastico)Tot op heden nog nergens een probleem mee(oudste hangen toch al vier jaar). Wel gebruiken waar het voor dient en dat is achtergrondmuziek.Als je op het terras een fuif wil geven heb je iets anders nodig. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 15-7-2011 09:59 |
eddy wally schreef: Je kan de speakertjes eventueel inspuiten met een vochtwerend product (bvb.Plastico) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 15-7-2011 11:19 |
Het sealspul wat ik tot nu toe heb gezien, is nooit een goeie geweest, het semi plastic gaat altijd verharden, en dan komt het in brokkels eraf. Het begint bij de surround, en bladert dan vanzelf verder. En dat het al vier jaar "goed gaat" in weer en wind, hoeft niet te betekenen dat de speaker nog als nieuw klinkt. Ik heb deze discussie regelmatig in kerken met oude speakers. Men zegt dan: "Ze doen het toch nog?" Maar als ik ter vergelijk er dan een nieuwe naast hang, staan ze altijd weer verbaast over het verschil. Maar als men niet te kritisch is op het geluid, dan zal er lang een prima geluid uit zo'n speaker komen. Mijn ervaring: Als een speaker geen goede ip waarde opgeeft, kan je er vanuit gaan dat er ook geen vochtbestendigheid is. De Chinezen zijn meestal haantje de voorste en vaak ook nog iets te gretig om bepaalde eigenschappen toe te kennen aan hun producten. De meeste goedkope speakers zijn van karton/papier, en dat gaat slecht samen met vocht en droogte. Binnen de kortste keren staat de schimmel erop/in. Een goede waterbestendige speaker word meestal gecoat met een soort rubber of misschien wel siliconen. Ik heb van Bose wel eens drivers gezien die helemaal van rubber waren, speciaal vervaardigd voor militaire toepassingen bij de Marine. Die kon je gewoon onder water dompelen, en speelden gewoon door. Uiteraard moet je bij dit soort toepassingen ook een beetje kijken wie de opdrachtgever is. als het een cafeetje op de hoek is die niet al te veel kunnen investeren, en waar de representativiteit van de materialen geen al te hoge rol speelt, hang dan lekker zo'n voordelig speakertje op, en vervang dat ding gewoon iedere paar jaar. Maar op de foto's zie ik toch wel een behoorlijk representatief terras, waar niet echt op een stuiver gekeken word met het interieur en de presentatie. Daar moet je als je een professioneel advies geeft wel een bijpassende materialen adviseren. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 15-7-2011 11:21 |
Dré schreef: de speakertjes in deze kastjes hebben toch een kunststof conus en diafragma? | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |