Forum > Geluid

cd spelers digitaal aansluiten of niet?

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
10-1-2011 21:25

Harry1 schreef:

Op een bepaald moment is goed, goed genoeg. De kwaliteit van het medium is inmiddels zo hoog dat er genoeg andere factoren zijn die roet in het eten kunnen gooien. De iphone4 heeft een hoge beeldresolutie, maar op 5 meter afstand heb je er niks meer aan! laugh :D
Op het moment dat we met zijn allen een "goed is goed genoeg"-mentaliteit (is dat professioneel?) krijgen bij elke schakel in de audioketen, dan vrees ik voor een ondergang van de algemene geluidskwaliteit. Oeps, ik zie dat nu al gebeuren?!
En wat als je nu een geluidssysteem hebt dat wél een hoge resolutie heeft? Ik zie de Iphone niet als scherm voor bioscopen, dus je vergelijking gaat mank.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
10-1-2011 21:31
Tja als we het toch over die aai (over het scherm) telefoon hebben... volgens mij hebben die dingen al zo ongeveer een resolutie die hoger ligt dan die van een gemiddeld pc scherm.
Sterker nog, probeer eens een pc scherm te krijgen met MEER dan haadee resolutie verticaal? Okay, als je goed zoekt vind je nog wel een 1200 op 24", maar dan is het echt op. Dan houd ik liever een analoog crtje met een resolutie van 1536 verticaal.
Niet goed, wel hard!
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
10-1-2011 21:56

TB schreef:

Harry1 schreef:

Op een bepaald moment is goed, goed genoeg. De kwaliteit van het medium is inmiddels zo hoog dat er genoeg andere factoren zijn die roet in het eten kunnen gooien. De iphone4 heeft een hoge beeldresolutie, maar op 5 meter afstand heb je er niks meer aan! laugh :D
Op het moment dat we met zijn allen een "goed is goed genoeg"-mentaliteit (is dat professioneel?) krijgen bij elke schakel in de audioketen, dan vrees ik voor een ondergang van de algemene geluidskwaliteit. Oeps, ik zie dat nu al gebeuren?!
En wat als je nu een geluidssysteem hebt dat wél een hoge resolutie heeft? Ik zie de Iphone niet als scherm voor bioscopen, dus je vergelijking gaat mank.
Mijn punt: Op een gegeven moment schieten de menselijke zintuigen tekort om die resoluties waar te kunnen nemen. In het geval van de iphone: Je ogen, in het geval van geluid: Je oren. Uiteraard ontken ik niet dat digitaal aansluiten niet beter zou zijn. Mijn punt is dat de winst in geluidskwaliteit eerder te behalen valt in andere factoren, zoals: Goed systeem, akoestiek zaal, afstelling van het systeem, kundigheid van de DJ/technicus, etc.

Ik heb soms het idee dat, vooral 'wij' technici, doordraven in ons perfectie razz :p . Ik geloof bijvoorbeeld niet dat het succes, van welk evenement ook, verziekt zou kunnen worden door het gebruik van het bekende rood/zwarte tulp kabeltje tussen de CD speler en de mixer.

Nogmaals, neemt niet weg dat perfectie nastreven geen nobel streven is, waar bovendien niks mis mee is.
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
10-1-2011 22:21

Harry1 schreef:

Mijn punt: Op een gegeven moment schieten de menselijke zintuigen tekort om die resoluties waar te kunnen nemen. In het geval van de iphone: Je ogen, in het geval van geluid: Je oren. Uiteraard ontken ik niet dat digitaal aansluiten niet beter zou zijn. Mijn punt is dat de winst in geluidskwaliteit eerder te behalen valt in andere factoren, zoals: Goed systeem, akoestiek zaal, afstelling van het systeem, kundigheid van de DJ/technicus, etc.
Het gehoor is juist een voorbeeld van een ongelooflijk goed ontwikkeld zintuig, waar een hele hoop van onze hersencapaciteit ("processing") naartoe gaat. We kunnen zelfs een vector change van 2 graden waarnemen (= 0,018 ms!!). We kunnen hetgeen we waarnemen niet altijd benoemen, maar ons gehoor is erg gevoelig. We hebben een geweldig goed ontwikkeld zintuig dat in staat is enorm hoge resoluties waar te nemen. Het is jammer dat het gehoor niet altijd de informatie voorgeschoteld krijgt die het, gezien de hoge mate van ontwikkeling, verdient.
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
10-1-2011 22:39

TB schreef:

Het gehoor is juist een voorbeeld van een ongelooflijk goed ontwikkeld zintuig, waar een hele hoop van onze hersencapaciteit ("processing") naartoe gaat. We kunnen zelfs een vector change van 2 graden waarnemen (= 0,018 ms!!). We kunnen hetgeen we waarnemen niet altijd benoemen, maar ons gehoor is erg gevoelig. We hebben een geweldig goed ontwikkeld zintuig dat in staat is enorm hoge resoluties waar te nemen. Het is jammer dat het gehoor niet altijd de informatie voorgeschoteld krijgt die het, gezien de hoge mate van ontwikkeling, verdient.
Eens, maar je bent het ongetwijfeld ook met mij eens dat andere factoren, dan het wel/niet aansluiten via een digitale aansluiting, daar vele malen meer invloed op hebben?
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
10-1-2011 22:43
Dat heb je mij niet horen ontkennen, maar dat neemt niet weg dat er zo min mogelijk negatieve in de gehele audioketen aanwezig moeten zijn en dit topic gaat over één schakel in die keten.
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
10-1-2011 22:47

TB schreef:

...dan vrees ik voor een ondergang van de algemene geluidskwaliteit. Oeps, ik zie dat nu al gebeuren?!...
Dat weet ik zo net nog niet. Hoe bedoel je dit precies? Is het geluid bij een gemiddeld evenement echt slechter dan 20 jaar geleden? Ik denk het niet.

Hebben bezoekers van evenementen minder plezier in hun bezoek aan het evenement dan 20 jaar geleden? Ik denk het niet. Is dat uiteindelijk niet het 'overkoepelende doel' wat 'wij' dienen? Zorgen dat mensen plezier in hun bezoek aan het evenement hebben?
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
10-1-2011 22:49
Over de huidige ontwikkeling heb ik zeker mijn mening, maar aangezien ik vermoed dat de discussie daaromtrent een bepaalde richting op gaat, zal ik die mening hier niet ventileren. Zou bovendien ook off-topic worden.

Bij interesse mag je altijd pm-en happy :) .
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
10-1-2011 22:56

Harry1 schreef:

Goed systeem, akoestiek zaal, afstelling van het systeem, kundigheid van de DJ/technicus, etc.
Zeker waar! In een vaste locatie neem ik trouwens aan dat er goede aandacht is besteed aan het systeem, de akoestiek en de afstelling van het systeem... (alhoewel in de praktijk....)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
11-1-2011 13:20

TB schreef:

Op het moment dat we met zijn allen een "goed is goed genoeg"-mentaliteit (is dat professioneel?) krijgen bij elke schakel in de audioketen, dan vrees ik voor een ondergang van de algemene geluidskwaliteit.
Als iets goed genoeg is en een "verbetering" niet hoorbaar is dan kan je je afvragen of die "verbetering" wel zoveel nut heeft. Dat is gewoon een kosten-baten afweging en een prioriteitenafweging zoals die altijd wordt gemaakt en zeker niet het einde van de algemene geluidskwaliteit.

Die wordt door honderden andere zaken veel meer beïnvloed dan door de vraag of je je cd-spelers digitaal of analoog aansluit. Dan lijkt het mij -als je toch zo begaan bent met de geluidskwaliteit- belangrijker eerst naar die andere zaken te kijken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)