Forum > Algemeen Forum

info mbt installatie werkzaamheden

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
4-12-2010 11:09

Tom schreef:

Een paar praktische tips dan:
* Gebruik altijd degelijk klimmateriaal. (Geen Altrex trapje van de Gamma)
* Ook een leuke: koop een goede striptang, bijvoorbeeld deze van Knipex. Bespaart je een hoop tijd en ergernis.
* Doe je zelf een plezier en koop een pro accutol,
Naar mijn idee zijn de Altrex trapjes juist de wat betere al? Zijn kwalitatief in ieder geval beter dan de huismerk Gamma/Praxis/Formido trapjes...

Striptang van Knipex is perfect! (Zelf hier een Phoenix Contact liggen (75E), en ben ook zeer te spreken over de Weidmuller Stripax serie (niet zo'n leuk prijskaartje wink ;))

Accutol voor het schroefwerk / fijne boorwerk kan ik je de Bosch GSR (pro serie, blauw) GSR 10,8-li-2 Accu's zijn in 15 min 80% vol, en in een half uurtje helemaal vol.
Voor speedboren / steen / ijzer is ie wat minder aan te raden, dan gaan de accu's redelijk snel, maar voor schroeven / het gemiddelde 1-10mm borensetje is het écht een aanbeveler).
Voor het échte werk is inderdaad zo'n Makita / Hitachi goed aan te bevelen. (en als het écht pro moet, kan je gewoon een Festo(ol) kopen! haha)

Oo, ik zie dat Tom bijna dezelfde kleine Makita aanhaalt. Die Bosch heeft alleen net een groter aandraaimoment (24 vs 30 Nm), en accu's zijn iets sneller vol. Voor de rest is ie bijna hetzelfde (alleen heeft die Bosch dan net een lampje (verdomd handig als je ondersteboven in een keukenkastje ligt haha), en een batterijindicator, en die zie ik zo snel niet terug op de Makita)
Nu ook op internet!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-12-2010 11:15
Altrex is veel te slap, ligt in no time uit elkaar als je het dagelijks intensief gebruikt.
En die merkloze gamma achtige trapjes moet je als je veilig wilt werken met een wijde boog omheen lopen laugh :D

Toch maar even twee voorbeelden van goede trappen die stevig staan, lang meegaan:
Hymer
J. Bruin

Kosten wel wat,
maar dagelijks als ik op die dingen bezig ben, denk ik "yes" goede investering.
En ook ik heb twee Altrex trapjes versleten!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-12-2010 11:19

dj_mvandis schreef:

(alleen heeft die Bosch dan net een lampje, en die zie ik zo snel niet terug op de Makita)
Beide Makita machines zijn voorzien van een prima led verlichting!
Accu indicator is wel aardig, maar daar kijk je volgens mij nooit op.
Je gaat toch door tot hij niet meer schroeft en dan pak je de tweede accu.

Zelf heb ik ook een blauw Bosch gehad, maar mijn ervaring was dat daar de accu's toch sneller van rot raken dan bij de Makita.
Heeft misschien ook wel met de lader te maken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
4-12-2010 11:22
Ha, okee, dagelijks gebruik is natuurlijk anders dan, ik moet in het weekend een lampje vervangen op de ladder! wink ;)
Gaan dezelfde accu's in beide machines (die kleintjes), dus kan altijd nog een Makita lader kopen er voor, haha!

Accu indicator is inderdaad leuk, maar zeker niet een must-have.. ..wel aardig om te zien of je een nieuwe accu mee naar boven / buiten moet nemen, of dat het nog wel even lukt met diegene die er in zit!

Waar vervoer jij je gereedschap eigenlijk in?
Zo'n Parat koffer?
Nu ook op internet!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
4-12-2010 11:30
Voor beurzen e.d. namen wij ook een "gewone" trap mee gamma/praxis ladder is ladder. gewoon netjes mee om gaan.

Accutol; uiteraard handig maar bij installatie zal er ook in beton geboord moeten worden. doe mij dan maar een een gewone fatsoenlijke boormachine
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
4-12-2010 14:29
IK heb nog 3 boormachines hoor wink ;)
Ik zag trouwens dat altrex ook degelijke trapjes verkoopt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
4-12-2010 22:46
Even wat achtergrondinfo; ik heb 2 bedrijven: Mijn drive-in show (www.timedrive.nl) en een automatiseringsbedrijf (www.irepair.nl), ik ben nu bezig in het 6e jaar als zelfstandig ondernemer.

Mijn tip 1 blijft toch echt: zoek een goede boekhouder / accountant. Een goede boekhouder verdient zichzelf terug en weet de wegen te bewandelen om dingen voor elkaar te krijgen. Ook voor eventuele latere financieringsvragen erg belangrijk. Tevens kan hij je een handige en goede manier van boekhouden bijbrengen die uiteindelijk de kosten die je kwijt bent bij de boekhouder ook lager houden.

Tip 2: Koop liever degelijk gereedschap dan een mooie flitsende bestelbus...dat zie ik zo vaak, iemand begint een bedrijf, holt naar de vw dealer en koop zich een splinternieuwe transporter zonder ook nog maar 1 schroefje verkocht te hebben. Eerst de klantenkring, dan de grote uitgaven. Onze eerste bedrijfswagen was een partnertje van 4500 euro waar we 5 jaar lang plezier van gehad hebben. Qua kosten lach je je dan helemaal ziek! (Nu een VW Caddy) Zo lang de auto netjes en representatief is... Maar goed gereedschap en een goede koffer is het halve werk.

Tip 3: Ook al kan het op de lange termijn handig zijn om een groter inkoopvolume te hebben bij 1 leverancier, kijk vooral naar je eigen portemonnee en shop bij het aankopen van apparatuur. In sommige gevallen kun je zaken beter bij een normale retailer kopen, dan bij een groothandel, omdat je daar een betere prijs krijgt. Kijk ook over de grens, maar denk om de BTW verrekening!

Tip4: Laat je goed voorlichten over noodzakelijke verzekeringen. Je wilt niet aansprakelijk worden gesteld voor schades die potentieel voortvloeien uit jouw werkzaamheden zonder ervoor verzekerd te zijn.

Tip5. Werk netjes, werk veilig en lever een goede service. Dat maakt dat je klanten bij je terug komen. Iedereen kan een luidspreker verkopen, wat je er na de aankoop mee doet, maakt het verschil met jouw concurrent. Maarrr...houdt tegelijkertijd je eigen urenlast en de opbrengst die er tegenover staat goed in de gaten. Je bent Sinterklaas niet!

Tip6. Maak duidelijke en heldere afspraken met je klanten en leg ze vast op papier. Je krijgt dan achteraf nooit gezeik over wat je nou eigenlijk geleverd had moeten hebben en wat het zou moeten kosten. Laat goedgekeurde offertes tekenen. Dat is ook handig bij eventuele geschillen die uiteindelijk voor de rechter worden uitgevochten. Je hebt dan een volledig ingevuld dossier. (ervan uitgaande, dat je ook goede herinnert en aanmaant)

Tip7. Zit kort op je eigen betalingstermijnen. Geef mensen niet de kans om weken uit te lopen met de betaling; dat kost jou handen vol geld, stress en ergernis, want jouw betalingen lopen gewoon door. Maak mensen duidelijk, dat je het geld nodig bent, vaak hebben ze er alle begrip voor. Bel liever naar een 'wanbetaler' dan dat je hem bestookt met brieven.

Tip8. Wanneer iemand een offerte wil hebben, wacht hier dan geen weken mee. Je bent dan waarschijnlijk te laat. Mensen willen graag vlot offertes hebben, anders zoeken ze een ander.

Tip9. Houdt je aan afspraken die je maakt. Wanneer je zegt woensdag om 11.00 langs te komen, kom dan niet om 12:00 of een dag later, dat wordt je niet in dank afgenomen.

Tip10. Factureer vlot en accuraat. Laat je boekhouding niet verslobberen, waardoor je zelf het overzicht kwijtraakt.
I am a TimeDriver!
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
5-12-2010 15:30

Tom schreef:

IK heb nog 3 boormachines hoor wink ;)
en paar een paar handen om mee te werken wink ;)

Tom schreef:

Ik zag trouwens dat altrex ook degelijke trapjes verkoopt.
Ben blij dat je het zelf al hebt gevonden.
Altrex heeft meerder serrie's de "bouwmarkt serrie" en de serrie voor het bedrijfs leven.
Wij maken bij ons op het werk al minimaal 10 jaar lang dagelijks gebruik van alterx trappen.
van 6 tot 10 tredens. en ze zijn nog steeds degelijk.
Geen plastic boven plaatje waar je je schroefjes ed. in kunt leggen gewoon alles degelijk ijzer.

Heb er bij ons geen kapot zien gaan op de touwtjes tussen de trappen in na.
(dit kwam wel door ondeskundig gebruik)
Deze zijn bij nieuwere typens dan ook al weer van ijzer gemaakt.

de trappen die wij gebruiken betreft de gene die Tom aanhaalt bij J. bruin.
Als je voor altrex gaat, wat ik je kan aanraden, neem dan wel de "zwarte" serrie. deze is voor dagelijkse gebruik bestemd.
Degelijk en veilig klimmareriaal kan het verschil zijn tussen jarenlang je werk uitoefenen of rolstoel of erger.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)