Forum > Geluid

Hulp bij begrafenis

(33 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
2-12-2010 22:35
Hallo Nathan,

Ik heb ruim een jaar geleden hetzelfde gedaan, op de begrafenis van een verongelukte vriend.
Familie en hele goede vrienden wilde daar met een gitaar, piano en zang een aantal nummers doen, helaas ging het in mijn geval wel om een oude klassieke kerk met veel galm.

Omdat het om een grote kerk ging heb ik toen 4 delay sets geplaatst in de kerk, per stack twee dynacord satellietjes en één 15 inch bas (toch wat versterking voor de piano) allemaal redelijk zacht en erg lang microfoons gericht en ge EQ'ed.

Het mag dan een moderne kerk zijn, maar 50 meter met twee top speakers lijkt me alsnog slecht te doen. Het is niet fijn als het voorin erg hard staat.

LEDesign schreef:

Die zwarte polo's en t-shirts kan je écht niet mee aankomen op zo'n klus. Tijdens bouw/breek: ok. Maar tijdens de dienst? No go! Gewoon na de bouw wisselen van kleding en de dienst draaien, daarna weer wisselen. Juist door polo's of t-shirts val je heel erg op, en dat wil je niet.
Helemaal mee eens, je wilt echt niet opvallen, en dat besef je pas op dat moment.
Ik vond het helemaal niet fijn om tussen de mensen te zitten tijdens de begrafenis, wat ik van te voren niet verwacht had. Misschien kun je dit niet vergelijken met jouw klus, omdat ik de overledene, en dus ook de mensen goed kende, maar ik zal het voor een onbekende nooit weer willen doen.
Als het een optie is zou ik dus lekker ergens helemaal achteraan, of helemaal vooraan in een hoekje gaan zitten. Ook al is het geluid daar iets slechter.

[EDIT, was een beetje lang bezig met typen en las later het stukje van Tom pas. Tom, helemaal waar. En Peter ook wink ;) ]
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-12-2010 22:45
wat ik me trouwens wel een beetje afvraag:
Waarvoor wordt jij ingehuurd?
Heeft de kerk zelf geen goede geluidsinstallatie?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
Berichten: 313
2-12-2010 22:50
De kerk of hoe je het wilt noemen is net nieuw een fatsoenlijk systeem hangt er nog niet.
zijn ze ook bezig bij mij maar deze begrafenis is eerder.
de begrafenis ondernemer is vriend van mijn vader vandaar.

Nathan
?Quote?
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
2-12-2010 23:26
Als ze ook het toekomstige systeem bij jou gaan aanschaffen.
Dan moet je nu toch al redelijk weten hoe je het met tijdelijke apparatuur gaat doen?
De beste oplossing komt namelijk op het zelfde neer.

Volg 1 t/m7 van tom en het moet goed komen.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
3-12-2010 13:43
Een nieuwe kerk van 50 meter diep , zonder galm?

ervaring is dat juist nieuwe kerken voor orgel en zang met zeer veel, lees teveel galm worden gebouwd.
Voor 50 meter kun je een gestuurd (spraak)array gebruiken, geeft een egale bedekking, dit zijn wel units van zo'n 3 meter.
Is ook voor de definitieve oplossing goed te doen. Artikel is vast nog wel te vinden o.a. beurs van berlage proaudio video 2002
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
3-12-2010 16:42

Tom schreef:

4/
Instrumenten recht en vlak doorgeven, geen compressie of eq!
Ik wil hier graag tegenin gaan.
Een equalizer gebruik je normaal gesproken om 'fouten' (onvolmaaktheden) in je microfoons en in de plaatsing ervan op te vangen. Als je alles 'vlak' wilt doorgeven dan moet je op alle instrumenten referentiemicrofoons gebruiken.

Wat je niet wilt is een 'kermis' aan geluid creëren, je wilt (ook nog eens totaal afhankelijk van het genre) naar een rustig en clean geluid, zonder EQ ga je dat waarschijnlijk nooit bereiken.

Daarnaast, waarom geen compressie gebruiken? Voor toespraken is een compressor één van de meest nuttige tools die je als technicus tot je beschikking hebt, een compressor vangt niveauverschillen op, hierdoor kun je de toespraak veel rustiger overbrengen en maakt het voor het publiek veel prettiger om naar te luisteren.
Het is waar dat je gain before feedback door een compressor omlaag wordt gehaald, maar ik neem aan dat je door je opstelling en het tactisch gebruiken van een equalizer nooit last van feedback zult hebben (dat is immers ook het werk van een technicus)...

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
Berichten: 313
3-12-2010 17:49
Hallo,

Het is indd wat voor genre het is ik denk dat de eq wel mee gaat.

Maar het plaatsen van de setup mengtafel e.d. waar zouden jullie dat doen?
Roy gaf al aan ergens in een hoek of dicht bij podium.

Even voor de duidelijkheid de kerk is niet 50 meter maar ongeveer tussen de 30-40.
Gemeten vanaf de deur tot podium.

Nathan
?Quote?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-12-2010 18:11
Een eq en een compressor in de handen van een wat minder ervaren geluidstechnicus,
dan gaat er meestal meer fout dan goed.

Compressie in een toespraak, tja, das maar net wat je wilt.
Emoties moet je niet afvlakken naar standje neutraal vind ik.
hoogop dat je het al te harde een beetje dempt,
maar mijn ervaring is dat er bij uitvaarten niet echt geschreeuwd wordt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-12-2010 18:15

dj-nsp schreef:

Hallo,

Het is indd wat voor genre het is ik denk dat de eq wel mee gaat.
En vertel mij dan eens wat je met eind eq meer gaat doen dan wat je met de knopjes op je mixer kan bij regelen per kanaal.
ik ben zeer benieuwd happy :)
Maar het plaatsen van de setup mengtafel e.d. waar zouden jullie dat doen?
Roy gaf al aan ergens in een hoek of dicht bij podium.
Geluid bij een uitvaart bedien je buiten het zicht van je publiek.
Het is "not done" om bij een uitvaart "de show te stelen"
Dus de beste plek is waarschijnlijk achterin de zaal.
Als dat draad-technisch niet mogelijk is, ga je zo ver mogelijk uit het midden van de toespraken staan, het liefst netjes achter een scherm.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
Berichten: 313
3-12-2010 18:35
over de e.q nou we hebben een we gebruiken/huren een dateq mengpaneel.
ik denk toch dat een eq niet overbodig is. gewoon op 0 zetten en dat je dan wel tijdens de dienst kan ingrijpen.
en die toon er uit halen

Nathan
?Quote?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)