Forum > Geluid

cd spelers of draaitafels

(170 reacties. Pagina 2 van 18)
Moderator(s): Dré
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
23-8-2003 15:40
yep, daar geef ik je absoluut gelijk in! (ik draai niets voor niets zelf met cd-spelers) happy :)
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
23-8-2003 15:44
1 x bewerkt. Laatst door DJ Tim op 23-8-2003 15:46

Joost_s schreef:

als ik dj tim zo hoor raad hij me het ten sterkste af om met draaitafels te beginnen.. terwijl dat me veel leuker lijkt...
Als het je leuker lijkt moet je het vooral doen, maar ik probeer je met *feiten* te helpen bij het maken van een goeie keus en ik denk dat ik uit ervaring mag spreken dat cd's in jouw geval het beste resultaat bieden.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
23-8-2003 15:44

Sybrand schreef:

yep, daar geef ik je absoluut gelijk in! (ik draai niets voor niets zelf met cd-spelers) happy :)
Heel goed wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
MoltifaoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2003
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 10
23-8-2003 18:15
Er zijn vreselijk veel voordelen te noemen voor cd's t.o.v. vynl, en waarschijnlijk veel meer dan andersom. Maar 1 (in mijn ogen) vreselijk groot voordeel, veel groter dan esp en weet ik veel wat, is dat je ziet wat je aan het doen bent. Van knopjes indrukken krijg ik geen kick, maar als ik mijn hand op mijn plaat leg stroomt de adrenaline wel door mijn lichaam. Dat is voor mij de grote reden voor het draaien van vynl.
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
23-8-2003 18:18
en daarom zei ik in het begin ook al, het is maar net wat je zelf het leukste vind/ lijkt... kijk cd's hebben vele voordelen, maar je doet het uiteindelijk voor de lol!
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-8-2003 18:36

Sybrand schreef:

ik bedoel het niet zo, dat cd's kutklinken, maar analoog systeem heeft mooie curves, en digitaal maakt van die mooie trappetjes, en daar schijnen sommige mensen nog wel eens tegen te zijn
Dit is zulk DOM gelul. Een ieder die dit tegen je zegt mag je van mij een paar ezelsoren van hier tot Tokio geven aangezien de persoon die zulke onzin uitkraamt letterlijk nog dommer dan het achterend van een rund is.

Het is zo dom dat ik geen eens zin hem om NOG EEN KEER uit te gaan leggen hoe het wel werkt. Personen die interesse hebben in het digitale domein kunnen wellicht leuke info zoeken op Internet (zoek maar eens op "dither" en je zult heel wat leuke stukjes ASCII tegen). En die personen die de "trapjestheorie" willen propageren die zijn vrij dat te doen (wellicht kunnen ze samen met de kerstman en sinterklaas op stap) maar SVP niet hier!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
23-8-2003 19:09
nou goed, mnisschien worden het geen trappetjes, maar in iedergeval pompt de cd'speler er niet de volledige orginele curve eruit! aangezien de cd-speler het per kort momentje neemt, en van daaruit een nummer produceert! laat het dan geen trap worden, maar de orginele curve gaat wel deels verloren
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-8-2003 19:25

Sybrand schreef:

nou goed, mnisschien worden het geen trappetjes, maar in iedergeval pompt de cd'speler er niet de volledige orginele curve eruit! aangezien de cd-speler het per kort momentje neemt, en van daaruit een nummer produceert! laat het dan geen trap worden, maar de orginele curve gaat wel deels verloren
En nou hou je op met propageren van nonsense. Of, zoals m'n moeder altijd zegt: "niet lullen over dingen die je nog nooit in de mond hebt gehad" (of zoiets). laugh :D

Ook een analoog systeem kan, vanwege ruis en bandbreedtebeperking NOOIT de originele golfform weergevan. De ruis zorgt voor een onzekerheid van de momentane waarde van het signaal en de beschikbare bandbreedte zorgt ervoor dat bepaalde informatie verloren gaat.

Bij een digitaal systeem is deze onzekerheid er niet. In plaats daarvan hebben we discrete stappen (stappen die trouwens zo'n 100-1000 x zo klein zijn als de onzekerheid bij een analoog systeem shocked 8O ). Nadeel van deze discrete stappen is dat het afrondfouten veroorzaakt (quantisation errors). Om die WEG TE WERKEN gebruiken we Dither. En wat is dither? Da's RUIS!

Tijd voor wat getalletjes? Alle getalletjes zijn ONGEWOGEN (dus niet via zo'n "cheat" A-curve), gebruik makend van de best mogelijke kwaliteit Vinyl (dus geen Dance muziek ;-) en de best mogelijk kwaliteit CD (wederom geen dance muziek)

Vervorming: Vinyl: ca. 0.5-2%. CD: ca. 0.001=0.01%
Signaal/ruis verhouding: Vinyl: ca. 60dB. CD: ca. 90dB
Bandbreedte (-3dB): Vinyl: ca. 30-18kHz. CD: ca. 2-20kHz.
Bandbreedte (-1dB): Vinyl: ca. 60-12kHz. CD: ca. 20-20kHz.
Fasefouten: Vinyl: ca. 180 graden. CD: ca. 5 graden.

Is er dan NIETS waarin Vinyl technisch beter is? Nope! Maar CD klonk toch vroeger helemaal niet zo lekker? Inderdaad. Maar da's wel zo'n 15-20 jaar geleden; in de tijd dat we nog 7e orde filters nodig hadden om de spiegels weg te werken en de lineariteit van D/A converters nog ver te zoeken was. En de reden waarom CD's tegenwoordig nog steeds zo klote klinken is reeds eerder uitgelegd.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
23-8-2003 20:00
ja okee, maar ik neem aan dat je wel begrijpt waar ik het over heb! de platen vormen een complete curve en de cd's niet! ook al horen wij dat, ook al is het heel klein telkens afgebroken, HET IS ER, en het wordt deels opgevuld!
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
23-8-2003 23:55
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 24-8-2003 10:10
Hou toch eens op over die curve die is er wel, maar hoor je gewoon niet, of je moet een scoop in je oor hebben razz :p

Ander voorbeeldje dan, op teletubbie-niveau:
Tekenfilmpjes bewegen, toch bestaat 1 seconde tekenfilm uit 24 to 28 stilstaande beeldjes. Doordat het licht tussen elk beeldje even uitgaat, lijkt het alsof er beweging is als de beeldjes achter elkaar afgespeeld worden.

Zo werkt het ook (maar dan digitaal) met CD's.
Die stapjes kun je met een menselijk oor (haast) niet meer horen, en zeker niet met een normale PA installatie.

Hoe verklaar je anders dat er zoveel nep-drive in shows er mee weg komen dat ze de hele avond Mp3 tjes van het intrenet kunnen draaien?
Over blokjes gesproken laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)